23 מיליוני השקלים שסוללים את המשך כריית הפוספטים של כיל בנגב

לפני כשלושה חודשים הודיעה שרת האנרגיה שלא תמליץ על הארכת האישור לכריית פוספטים עד לסיום בחינת תשלום התמלוגים • כעת, בעקבות העברת התשלום, הזיכיון שניתן עם פטור ממכרז צפוי להתחדש

שדה פוספטים מערבית לערד / צילום: רפי קוץ
שדה פוספטים מערבית לערד / צילום: רפי קוץ

לגלובס נודע שמפעל רותם אמפרט, מקבוצת ICL (כיל לשעבר), שילם למדינה 23.6 מיליון שקל בגין הפרשי תמלוגים. התשלום סולל את הדרך לאישור שצפויה להעניק ועדת הכספים לחברה להמשיך ולבצע כריית פוספטים במישור רותם שבנגב לשלוש שנים נוספות. הארכת הזיכיון נעשית בפטור ממכרז.

המפעל שמעסיק ישירות 1,200 עובדים, פועל עשרות שנים בכריית פוספטים, אלא שבחודשים האחרונים ריחף סימן שאלה לגבי המשך עבודתו. זאת מכיוון שתוקף הזיכיון שניתן לו בעבר מסתיים בסוף השנה.

בעבר טענה החברה שכמות החומרים שנותרה באזור קטנה, ובשל כך הכרייה לא תוכל להימשך מעבר לשלוש שנים נוספות עבורן ביקשו את הארכת הזיכיון. זאת גם הייתה סיבה מרכזית לכך ששר האנרגיה לשעבר שטייניץ, נטה להמליץ לחדש את הזיכיון ללא מכרז לתקופה זו. ההליך, שאושר ע"י רשות התחרות, מצריך את אישור ועדת הכספים, אלא שפירוק הממשלה בעבר עצר את התהליך, שהיה אמור להתקיים כמעט אוטומטית.

באוגוסט האחרון נודע לשרת האנרגיה קארין אלהרר, שבאגף החשב הכללי באוצר החלו בבדיקה לא שגרתית של תשלומי עבר בגין תמלוגים של החברה. הבדיקה הביאה לכך שהשרה השהתה את מתן ההמלצה להארכת הזיכיון. המשמעות היא שוועדת הכספים, שהיא הגורם המאשר, לא תקבל פנייה ממשרד האנרגיה להאריך את הזיכיון. במילים אחרות - להפסיק את פעילות המפעל.

רביב צולר / צילום: נטלי כהן-קדוש
 רביב צולר / צילום: נטלי כהן-קדוש

לאור העובדה שמדובר במעסיק גדול, פנתה ההסתדרות לשרה אלהרר וביקשה לזרז את התהליך. "בעוד פחות מארבעה חודשים, ללא הארכת הזיכיון של לשלוש שנים נוספות, כפי שתוכנן ואושר על ידי קודמך בתפקיד, המפעל ייסגר ואלפי עובדים ומשפחותיהם יישארו ללא פרנסה", כתב יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. "ההסתדרות, ואני בראשה אינם יכולים עוד שלא להתערב להגנתם וטובתם של אלפי העובדים". מבדיקת גלובס עלה שהשרה אכן נפגשה אתו לאחרונה בנושא זה.

הזיכיון יוארך בקרוב

למרות הכנסות גבוהות של מאות מיליוני שקלים ל-ICL מתחום הפוספטים התמלוגים שגבתה המדינה מרותם אמפרט בגין פוספטים הסתכמו ב-8.6 מיליון שקל ב-2020, וב-2019 בכ-10.3 מיליון שקל. גורם שמעורה בפרטים מסר שהסיבה לכך היא שעיקר הרווח בתחום מגיע מפעילות החברה בחו"ל.

אלא שנראה שבמשך שנים החברה נהנתה מתמלוג מצומצם יחסית, דבר שהביא לשינוי של גובה התמלוגים מ-2% לטון חומרי מחצבה, ל-5% לפני מספר שנים. נראה כי מספרים אלה עמדו בלב ההחלטה של החשב הכללי לפתוח בבדיקת "תשלומי העבר" מצד החברה למדינה.

לאחר שנודע למשרד האנרגיה על החלטת החשב, הוחלט בתיאום עם משרד האוצר, שמשרד האנרגיה ייקח על עצמו את ביצוע הבדיקה, שבסופה הוחלט שעל החברה להעביר למדינה תוספת של 23.6 מיליון שקל בגין תמלוגים עבור 2012-2019. נכון לעכשיו טרם נקבע מועד לכינוס ועדת הכספים כדי לדון בהארכת הזיכיון. גורם במשרד האנרגיה מסר לגלובס כי המשרד מבצע "מספר בדיקות". עם זאת, מבדיקתנו, מסתמן שההסדר אליו הגיעו הצדדים סולל את הדרך להמלצת השרה, ולהארכת הזיכיון בקרוב.

שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
 שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

ממתינים להחלטה

ממשרד האנרגיה נמסר: "אגף התמלוגים במשרד סיים לאחרונה ביקורת מקצועית ומעמיקה בעניין התמלוגים ששילמה רותם אמפרט ודרש תוספת של 23.6 מיליון שקל נוספים, שהם 47% נוספים מהסכום לפי עמדת החברה. החברה כבר שילמה את תוספת התמלוגים בהתאם לדרישת המשרד. מדובר על הפרשי הגבייה בעקבות חוק שישינסקי 2. כמו כן, יובהר כי לפני מספר שנים הועלו התמלוגים על הפוספטים מ-2% ל-5% בעקבות ועדת ששינסקי 2 ולאחר שינוי חקיקה מתאים".

תגובת ICL : "אנחנו ממתינים להחלטת משרד האנרגיה".

מההסתדרות נמסר כי לא ידוע להם על שינוי כלשהו ברציפות עבודת המפעל בהמשך.