היועמ"ש: נדרשת חקיקה ראשית או החלטת ממשלה כדי לסגור את גלי צה"ל

היועמ"ש מנדלבליט העביר היום למשרד הביטחון את חוות-דעתו של המשנה שלו, עו"ד מאיר לוין, לפיה הדרך הנכונה להחליט על סגירת התחנה היא בחקיקה של הכנסת • "ככל שהדרג המדיני יבחר לקדם את סגירת התחנה, הרי שמהלך זה טעון לכל הפחות החלטת ממשלה", נכתב • המשמעות: גנץ לא יוכל להחליט לבדו על סגירת גלי צה"ל

בניין גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
בניין גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

שר הביטחון בני גנץ לא יוכל להחליט באופן עצמאי על סגירת גלי צה"ל: היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, העביר היום (ג') למשרד הביטחון את חוות-דעתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי), עו"ד מאיר לוין, בה הובהר כי הדרך הנכונה להחליט על סגירת התחנה היא בחקיקה ראשית של הכנסת.

לוין הסביר זאת במרכזיות התחנה, הפגיעה בריבוי הבמות ובמגוון הדעות ופגיעה מסוימת בזכות לחופש הביטוי שסגירת התחנה עלולה לגרום.

על-פי הודעת היועמ"ש, "אומנם סגירת התחנה שלא על דרך חקיקה ראשית מעוררת קשיים משפטיים ממשיים, אך אלה אינם עולים כדי מניעה משפטית, בשים לב לתשתית הנורמטיבית הקיימת ולאופי הפגיעה בחופש הביטוי ועוצמתה המוגבלת".

על-פי חוות-הדעת, "ככל שהדרג המדיני יבחר לקדם את סגירת התחנה, הרי שמהלך זה טעון לכל הפחות החלטת ממשלה. זאת, לאור אופן הקמת התחנה ומשמעויות הסגירה. מכאן שאין די בהחלטת הרמטכ"ל באישור שר הביטחון בלבד כדי להביא לסגירת גלי צה"ל".

נזכיר כי לפני כשנה החליט שר הביטחון גנץ לקבל את המלצתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי להוציא את גלי צה"ל ממערכת הביטחון. בשלבים הראשונים נראה היה כי גנץ נחוש לסגור את התחנה, מה שהיווה מהמורה במינויו של מפקד תחנה חדש. הוקמה ועדה שאמורה הייתה לעסוק באופן שבו תיסגר התחנה, אך בהמשך התברר כי נדרשת חוות-דעת משפטית בשאלת הסמכות להורות על סגירת התחנה.

כבר תקופה ארוכה רווחת ההנחה כי לא ניתן יהיה לסגור את התחנה, וכעת היועמ"ש סותם את הגולל על הרעיון, שכן הסיכוי שבכנסת או בממשלה יהיה רוב דרוש כדי לסגור את גלי צה"ל איננו גבוה.

נזכיר כי לפני מספר חודשים מינה גנץ כמפקדת תחנה זמנית את גלית אלשטיין. המינוי ניתן לה למשך שלושה חודשים, מתוך הבנה שניתן יהיה להאריכו לחצי שנה ואולי אף יותר. בפרק זמן זה צפויה לקום ועדת איתור שתבחר מפקד/ת קבועה/ה.