המרוץ לקרדיט: אסותא, איכילוב והרובוט החדשני

בבתי החולים איכילוב ואסותא ביצעו ניתוחי החלפת ברך באמצעות הרובוט VELYS של דפיו סינתס, חברת האורטופדיה של תאגיד ג'ונסון אנד ג'ונסון. באיכילוב פרסמו הודעה בנושא, ואז התחיל הקרב על הקרדיט • וגם: לפי סטארט-אפ הטרוולטק Bookaway, ישראל נמצאת במקום הרביעי בעולם חזרת השגרה לחופשות בחו"ל • אירועים ומינויים

רובוט ג'ונסון, אסותא / צילום: דיגיט
רובוט ג'ונסון, אסותא / צילום: דיגיט

לאחרונה הודיע בית החולים איכילוב על ביצוע ניתוח החלפת ברך באמצעות רובוט. "לראשונה ברפואה הציבורית", צוין בהודעת בית החולים. עד מהרה יצא בית החולים אסותא בהבהרה: אנחנו היינו הראשונים להשתמש ברובוט החלפת הברך.

מכאן היה אפשר להבין מדוע הכותרת של איכילוב הדגישה את ראשוניותה ברפואה הציבורית דווקא, אך גם על כך היו לאסותא השגות. שכן, למרות שזהו בית חולים פרטי באופן רשמי, חלק גדול מהניתוחים בו בעצם ממומנים על ידי קופות החולים, וכך היה גם לגבי חלק מניתוחי הברך הרובוטיים.

על מה בעצם המהומה? על פי סקר גיאוקרטוגרפיה, 70% מהישראלים בני 50 ומעלה סובלים מבעיות ברכיים, 11% סובלים מהן כל הזמן, ו-75% מציינים שהכאב גם מגביל אותם במהלך היום. ההמלצה הרפואית עבור הסובלים מכאבי ברכיים היא בדרך כלל פיזיותרפיה, אם המצב לא משתפר יירשמו לרוב תרופות לשיכוך כאבים, ולכ-7% ממליצים על ניתוח.

הניתוחים הרובוטיים באיכילוב ואסותא בוצעו על ידי הרובוט VELYS של דפיו סינתס, חברת האורטופדיה של תאגיד ג'ונסון אנד ג'ונסון. הרובוט עוזר למנתחים להתאים את המיקום של השתל ביחס לעצם ולרקמות הרכות.

לדברי מנכ"ל אסותא מרכזים רפואיים, גידי לשץ, "הרובוט החדשני וקטן הממדים מאפשר לכל מנתח להתאים את שיטת הניתוח האישית שלו. השימוש ברובוט מתבצע ללא צורך בהדמיית CT לפני הניתוח, וכך נחסכת חשיפה מיותרת לקרינה למטופל. הרובוט מסייע לאוכלוסייה גדולה של מטופלים החוששים או נמנעים מביצוע ניתוח החלפת ברך". לפי לשץ, הרובוט, בשילוב עם מנתח מומחה, יכול להשיג תוצאות המקטינות את החששות של המטופלים.

גידי לשץ, מנכ''ל אסותא מרכזים רפאויים / צילום: דוברות אסותא
 גידי לשץ, מנכ''ל אסותא מרכזים רפאויים / צילום: דוברות אסותא

איכילוב, אסותא ומרכזים רפואיים נוספים צפויים לאמץ רובוטים כאלה בהמשך בצורה רחבה, והשאלה מי היה הראשון תהפוך פחות רלוונטית.

גלי וינרב

אזור התעשייה 1

איך נראה התייר הישראלי בעולם

עד כמה התיירים הישראלים חזרו בשנה החולפת לשגרת החופשות מעבר לים? בסטארט-אפ הטרוולטק Bookaway בדקו את נתוני הנסיעות והחופשות של תיירים מרחבי העולם בשנת 2021 לעומת ימי טרום הקורונה, ומצאו כי האמריקאים היו אלה ש"שבו לשגרה" הכי הרבה, צרפת מדורגת במקום השני, בריטניה בשלישי וישראל ברביעי.

בעוד שהתייר האמריקאי הממוצע הזמין נסיעות וחופשות בהיקף של 49% בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה, התייר הישראלי היה זהיר יותר ובממוצע עמד שיעור הנסיעות והחופשות על כ-20% בלבד בהשוואה לימי טרום הקורונה. בבוקאווי מסבירים את הפער בכך שהאמריקאים בילו חופשות רבות במקסיקו, יעד שנחשב עבורם לתיירות פנים, ולכן חששו פחות.

מייסדי Bookaway: דיויד יצחקי, נועם טויסטר ועומר טשמכר / צילום: עירד נצר
 מייסדי Bookaway: דיויד יצחקי, נועם טויסטר ועומר טשמכר / צילום: עירד נצר

בחברה בדקו גם כמה כסף הישראלים מוציאים בחופשות בהשוואה לתיירי העולם, ומצאו כי במדינות דרום אמריקה, התייר הישראלי (לרוב צעירים אחרי צבא) מוציא 50% פחות מתיירי מדינות אחרות. לעומת זאת, במדינות אירופה התייר הישראלי מוציא כ-30% יותר מתיירים אחרים.

חברת Bookaway הוקמה ב-2017 על ידי נועם טויסטר שמכהן גם כמנכ"ל, דיויד יצחקי שמכהן כסמנכ"ל שיווק ועומר טשכמר שמכהן כסמנכ"ל תפעול ראשי. עד היום גייסה החברה 46 מיליון דולר, בין היתר מקרן אלף ו-Entrée Capital. "אלה היו שנתיים רבות תהפוכות בענף התיירות", אומר טויסטר. "עם דעיכת האומיקרון, אנחנו מאמינים שהיקף חזרת התיירות לשגרה ברחבי העולם יהיה גבוה מ-50% - נתונים שראינו רק בקרב התיירים האמריקאים. התיירים הישראלים ממשיכים לנקוט באמצעי זהירות, ונשמעים לנהלים מחמירים בהשוואה למדינות אחרות בעולם".

אזור התעשייה

איך לקדם השקעות אימפקט

לא חסרות דרכים לחבר בין סטארט-אפים למשקיעים, אבל תיווך של צד שלישי יכול פעמים רבות להפוך את הסיטואציה לפשוטה יותר. במשרד עורכי הדין תדמור לוי ושות' ערכו אירוע בהשתתפות 12 סטארט-אפים ישראלים בשלבי גיוס מוקדמים, המפתחים טכנולוגיות בתחומי אימפקט שונים (חקלאות מדייקת, ביוטכנולוגיה, מזון, סביבה, חברה ועוד) לצד פאנל משקיעים מקומיים וזרים, בדגש על קרנות הון סיכון.

באירוע, שיזמו והובילו שותפי המשרד, עוה"ד תמר קרונגרד וגדעון לויט, השתתפו בין היתר הסטארט-אפים Fermata שמשלב בינה מלאכותית בחקלאות, SoliDrip שפועל בתחום ההשקיה החכמה, Agrinoze הפועל לשיפור החקלאות באמצעות אוטומציה, DrizzleX המפתח פתרונות בתחום צריכת המים הביתית, FreezeM המפתח מוצרים חדשניים הקשורים בזבובים ו-Kiinns העוסק בתברואה בתעשיית המזון.

כל יזם קיבל עשר דקות להצגת המיזם בפני נציגי המשקיעים - שביניהם נמנו הקרנות טרה ונצ'רס, גולף-מד קפיטל, אאורקראוד, פירסטיים, ICI Fund, Menomadin Foundation,  Elah Fund, Israel Investment Fund Group, WakeUp Capital ו-Triventures - ולגרום להם להצטרף לסבב גיוס קיים או אף לסגור אותו.

חדשות טובות

חברת הבנייה התורכית יילמזלר, שמציינת 25 שנות פעילות בישראל, תרמה 250 אלף שקל למשפחות נזקקות של ילדים חולי סרטן המאושפזים בבית החולים שניידר.