20 אלף שקל לחופשת פסח באילת: "הצפה שלא זכורה לנו"

ההסרה הצפויה של מגבלות הקורונה שולחת את הישראלים להזמנה מאסיבית של חופשות • היקף רכישות כרטיסי הטיסה זינק פי שלושה • כמה תשלמו על חופשה משפחתית בישראל בפסח?

תורים ארוכים באולם הנוסעים בנתב''ג / צילום: דלית אייזק לויתן
תורים ארוכים באולם הנוסעים בנתב''ג / צילום: דלית אייזק לויתן

"אנחנו ברנסנס", אומרת טלי נוי, סמנכ"לית שיווק ומכירות באיסתא, שתוך כדי שיחה עם גלובס התפנתה גם לענות לטלפונים במוקדי ההזמנות של החברה. "גייסנו את כל העובדים לענות לטלפונים. יש הצפה שלא זכורה לנו".

לפי ניר מזור, סמנכ"ל השיווק בקשרי תעופה, בסוף השבוע האחרון נשברו שיאים במספר הכניסות לאתר של החברה. למעשה, כבר עם הפרסום כי בכוונת הממשלה לאשר הסרת הגבלות מהותיות על הטסים - חלה התעוררות בהזמנות של טיסות וחופשות לפסח ולקיץ. כעת עם אישור ההקלות, גרף המכירות צפוי להמשיך לזנק:

ההגבלות שיוסרו החל מ-1 במרץ כוללות עבור ישראלים את ביטול הדרישה לבדיקת קורונה לפני המראה לישראל והשארת חובה לבדיקה אחת (המתבצעת לאחר הנחיתה) ואת ביטול הבידוד לחוזרים מחו"ל שאינם מחוסנים/מחלימים. עבור זרים תותר כניסה גם ללא מחוסנים, כשכלל התיירים יידרשו לבצע בדיקת PCR לפני המראה ובדיקה נוספת לאחר הנחיתה. 

זינוק של פי 3 בהיקף קניית כרטיסי טיסה

הזינוק בהיקף הזמנות לטיסות בא לידי ביטוי גם בנתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) שהועברו לגלובס, לפיהם בתקופה של חודש חל זינוק של כפי שלושה בהיקף קניות של טיסות.

ההוצאות משקפות רכישות שבוצעו בכרטיסי אשראי בעסקות מול חברות תעופה ישראליות או בינלאומית שסולקות בארץ: בחלוקת ההוצאות לפי שבועות מאז סוף דצמבר ניכרת עלייה בהיקף העסקאות בתחום מדי שבוע, עד לשיא בשבוע שבין 8 ל-14 בפברואר. כך למשל בשבוע שבין 28.12 ל-3.1 הממוצע היומי להוצאות על טיסות עמד על כ1.03 מיליון שקל, בשבוע שבן 11 ל-17 בינואר עלה הממוצע היומי לכ-1.61 מיליון שקל. בסוף ינואר הממוצע היומי בעסקאות תעופה כבר עלה ל-2.32 מיליון שקל.

הצמיחה המשיכה לתוך פברואר: בשבוע הראשון של החודש עמד הממוצע היומי להזמנת טיסות על 3.09 מיליון שקל, ולפי נתוני שב"א ,בשבוע שעבר (8-14 בפברואר) הממוצע היופי להוצאות על טיסות טיפס ל-4.63 מיליון שקל, כמעט פי שלושה לעומת השבוע המקביל בחודש ינואר.

במרכזי ההזמנות כאמור מרגישים היטב את הזינוק ואת השינוי בהרגלי הצריכה עם הזמנות מעתה לקיץ ואף לחגי תשרי. לדברי יניב שולדנפרי, מבעלי האתר אליס, "בשבועיים האחרונים בכל יום שעובר אנחנו רואים עוד צמיחה בהזמנות, לצד גידול מתון בהזמנות לקיץ ואפילו לחגי תשרי ליעדים כמו ארה"ב ותאילנד".

ככל שיש יותר מחלימים, הנוסעים מרגישים בטוחים יותר

שולדנפרי כאמור מזהה חזרה להתנהלות שהייתה מוכרת לפני הקורונה, והיא הזמנה בטווח של חצי שנה מראש בעיקר לחופשה משפחתית. היעדים הבולטים לחופשות בשבועות הקרובים, לרבות פסח, כוללים לדבריו את איסטנבול, ארה"ב, יעדי אירופה הקלאסית דוגמת מדריד, רומא ופריז. 

"אפשר להגיד שהיום לראשונה הרגשנו שאנחנו ב-2019", אומר אורן כהן מגורי סמנכ"ל שיווק ומכירות בשטיח המעופף. לדבריו נרשמה עלייה של 300% בהיקף ההזמנות ובגולשים ובמטלפנים "ההבדל הוא שלא מתקשרים לברר, מה שהיה עד כה, אלא מתקשרים להזמין".

כהן מגורי מונה את טורקיה כיעד בולט בוספח למשפחות יחד עם דובאי, ואיי יוון (בחסות הפסח שבסוף אפריל השנה). "מתחילים לראות גם הזמנות לקיץ אבל המאסה העיקרית של ההזמנות הן של משפחות לחופשות למרץ-אפריל. ברגע שהוסרו חסמי הבידוד וההתלבטות של האם לחסן את הילדים כדי לטוס לחו"ל ולמנוע מהם בידוד, נפרץ הסכר למשפחות. המחירים לעומת 2019 עדיין נמוכים בכ-30%, גם בזכות הדולר הנמוך, אבל ככל שהביקוש יעלה, המחירים יגיבו. לפי ההתנפלות אנחנו מעריכים שיהיו משפחות שינפשו גם בפסח וגם בקיץ, ובכלל - כשחופשה באילת עולה 40% יותר לפחות אין פלא שמחפשים אחר פתרון לחופשה בחו"ל".

ואכן, מבדיקת גלובס למחירים באילת עולה כי משפחה בת ארבע נפשות שתבקש לנפוש באילת בחג הפסח, באחד ממלונות היוקרה כמו דן, מלכת שבא, רויאל גרדן תשלם 20-25 אלף שקל. במלונות המדורגים בארבעה כוכבים מחיר החופשה יסתכם ב-10-15 אלף שקל לארבעה לילות.

לפי נוי, "גל התחלואה האחרון שבו נבדקו רבים שחרר בקרב רבים את החסם לטוס כשהם מחלימים ומרגישים מוגנים יותר. אנחנו בשיא שלא ראינו הרבה זמן. בהזמנות לטווח הקרוב יש דרישה עצומה לאיסטנבול ולדובאי. ביקוש קיים גם ליעדי אירופה כמו לונדון ופריז. ניו יורק תמיד נמצאת בראש הביקושים, וגם תאילנד כיעד לחופשה משפחתית - עוד אפשר למצוא לפסח טיסה ישירה לניו יורק ב-900 דולר", אומרת נוי וצוחקת למשמע השאלה היכן אפשר למצוא טיסות ישירות לארה"ב שהיו ב-500 דולר. "כל חברות התעופה מזהות את הביקוש ומעלות את המחירים. מה שאפשר להתנחם בו לעומת 2019 הוא שער הדולר הנמוך".

ואכן, כלל ידוע הוא שככל שהביקוש עולה, המחירים מגיבים ומזנקים בהתאם. "טיסה לברצלונה שעלתה בתחילת היום 500 דולר עלתה תוך שעה ל-600 דולר, ותוך שעתיים היא הגיעה ל-700 דולר", מספרת נוי כדי להמחיש את המתרחש בגרף המחיר לנוכח הביקוש.

"פסח נהיה יקר", מודה שולדנפרי. "בתקופת הקורונה נהיה מצב שבו טיסה סדירה לאירופה לא תעלה יותר מ-200 דולר לאירופה. זה משהו שממש לא קיים, גם לא בחברות לואו קוסט. לקיץ ולחגי תשרי בינתיים המחירים עוד טובים, אבל גם זה יעלה".

פחות לחוצים על ביטולים

"הערכנו שזה יגיע ככל שגרף התחלואה ירד, וככל שהוסרו חסמי הבידודים", מודה מזור. "יש ביקוש חד למשל לדובאי, ויש מקומות שהמלאי בהם מוגבל מבחינת היצע בתי המלון. צריך לזכור שההקלות לא מתקיימות רק בישראל, ושיש ביקוש לחופשה בכל העולם. ההערכות שאנחנו הולכים לקראת קיץ יקר לנוכח הביקוש העולמי והסיפור יתמקד בהיצע החדרים, שהוא מוגבל. בטיסות יש יותר גמישות גם עם טיסות לא ישירות - כבר היום אנחנו רואים שגם לדובאי אנשים טסים בטיסת קונקשן דרך בחריין או איסטנבול".

בישראייר מזהים הזמנות משפחתיות שחורגות מהתא המשפחתי המצומצם, כלומר מהסבים והסבתות ועד הנכדים. החברה פרסמה לוח טיסות הכולל יעדים חדשים עבור החברה לקראת פסח, לרבות טיסות ישירות לקטניה בסיציליה, לזנזיבר ולאי לפקדה ביוון.

במספר דוגמאות לחבילות שסיפקה ישראייר משתקף כי המחירים עדיין נמוכים מאלה של 2019. כך למשל חופשה לפסח בוורנה (4 לילות) מתחילה ב-333 דולר, לעומת כ-420 דולר מחיר החבילה לפני המגפה; חבילה לארבעה לילות באלבניה, שעולה כעת כ-450 דולר, עלתה בפסח 2019 כ-530 דולר; חופשה ברומא, שמתומחרת ב-555 דולר, עלתה בפסח 2019 כ-720 דולר.

גם נוי מזהה התעוררות בעיקר בקרב משפחות ומציינת כי זינוק בקרב הנוסעים העסקיים והמטיילים בטיולים מאורגנים כך למשל למרוקו. "אנשים גם פחות לחוצים על נושא אופציית הביטול, התחושה היא של שחרור וכמיהה לחופשה".