בהשקעה של 11 מיליון שקל: מודל חדש ללימודי הייטק באשקלון

היחידה ללימודי חוץ בעיריית אשקלון יוצאת במיזם חדש: הכשרת כ-200 מתושבי העיר בכל שנה לתפקידי מפתח בהייטק. היקף ההשקעה במיזם עומד על 11 מיליון שקל, כאשר רוב הכסף מגיע מהיחידה ללימודי חוץ • וגם: בהשקעה של 13 מיליון שקל, ובשיתוף פעולה בין העמותה לקידום מעמד החייל הדרוזי לטכניון, מרכז החדשנות של העדה הדרוזית החל לפעול • אירועים ומינויים

תומר גלאם / צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי
תומר גלאם / צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי

המחסור בעובדים בענף ההייטק מוליד מגוון רחב של פתרונות, וגם ביחידה ללימודי חוץ החליטו "לקפוץ על העגלה". יחד עם היזם הצרפתי zone zero one ועיריית אשקלון, היחידה יוצאת במיזם חדש: הכשרת כ-200 מתושבי העיר בכל שנה לתפקידי מפתח בהייטק. המיזם אף מתחייב להשמת המשתתפים בחברות מובילות בענף. היקף ההשקעה במיזם עומד על 11 מיליון שקל, כאשר רוב הכסף מגיע מהיחידה ללימודי חוץ.

מדובר במיזם המיועד לכלל תושבי העיר, ללא צורך בידע או ניסיון קודם במקצועות המחשב, והלימודים בו הם בחינם. במשך כשנה וחצי ילמדו המשתתפים פיתוח Full stack (כלומר מגוון טכנולוגיות ושפות) ממפתחי פול סטאק שיהוו עבורם גם מנטורים. הלימודים יחלו בחממה הטכנולוגית של היחידה במהלך חודש מרץ הקרוב.

היחידה ללימודי חוץ עובדת בעיקר עם גופים ממשלתיים, והיא למעשה מכללה שלומדים בה 4,000 סטודנטים. "מפתחי פול סטאק זה המקצוע הכי מבוקש ב-IT, כל ארגון צריך עובד כזה. בעולם חסרים 3 מיליון עובדים בתחום הזה", מסבירה המנכ"לית ובעלת היחידה, דקלה אבוטבול.

"הפרויקט לא דומה לשום דבר שהכרנו בתחום בארץ, וכך גם שיטת ההוראה החדשנית ומבוססת טכנולוגיות הלמידה. זה פרויקט שמשלב תוכנה נגישה אפילו לחסרי רקע, מלגה מלאה והשמה בכירה מובטחת. בחרנו לבצע אותו באשקלון בזכות החיבור לראש עיר צעיר, שמבין שהוא חייב לשלב בעיר מיזמים מהסוג הזה. באשקלון אמור לקום פארק תעשיות הייטק רחב, ואנחנו מכשירים את כוח האדם הרלוונטי למעסיקים שיהיו בו.

דקלה אבוטבול / צילום: אדי ישראלי
 דקלה אבוטבול / צילום: אדי ישראלי

"הלימודים עוד לא החלו, והמעסיקים כבר רבים על ההקצאות. ישבנו איתם ובחנו מה הדרישות הספציפיות שלהם, ולכן, למשל, אנחנו נעבוד עם המשתתפים גם על התרבות הארגונית - לצד הכשרתם למפתחים ברמת סניור".

ומה המודל הכלכלי של היחידה? לדברי אבוטבול, שכר של מפתח סניור עומד על כ-30 אלף שקל בממוצע, וזה גובה השכר שאמורים להרוויח המשתתפים בחממה (כאמור, היחידה דואגת להשמה). במשך שנה עד שנה וחצי, כ-30% מהשכר הזה יועברו ליחידה - מעין שכר לימוד מאוחר. "זה אומר שבשנה הראשונה יהיו אפס הכנסות לפרויקט", היא מציינת. "כמובן שזה הימור מצדנו שכולם ייכנסו להשמה, אבל אנחנו מאמינים בפרויקט. מבחינתנו זה פיילוט, ואם הוא יעבור בהצלחה, ואנחנו מאמינים שכן כי ראינו שזה עובד בעולם, נתרחב לעוד מקומות בארץ".

ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, מסכם: "אנחנו מעניקים אפשרות למאות תושבים לשנות את חייהם מקצה לקצה, לעבור הכשרה איכותית בתחום ההייטק וליהנות מעבודה מתקדמת, והכול כאן בעיר".

אזור התעשייה

מרכז חדשנות לעדה הדרוזית

עם השקעה של 13 מיליון שקל, ובשיתוף פעולה בין העמותה לקידום מעמד החייל הדרוזי לטכניון, מרכז החדשנות של העדה הדרוזית החל לפעול.

אמנם מבנה המרכז, בכניסה לעוספיא, יושק רשמית בקיץ, אולם שתי כיתות ראשונות הכוללות כ-50 סטודנטים וסטודנטיות כבר החלו בקורס ביחידה ללימודי המשך בטכניון, לקראת הסמכה כבודקי תוכנה. הקורס יימשך 360 שעות, והמטרה היא לשלבם בתעשיית ההייטק עם סיום הלימודים. בקרוב ייפתחו שני קורסים נוספים של "מיישמי הגנת סייבר" בשיתוף עם משרד הביטחון.

לפי יו"ר העמותה לקידום החייל הדרוזי, קופטאן חלבי, לצד השמות והכשרות של הטכניון - בהובלת המנכ"ל בועז גולני - מרכז החדשנות יציע גם קורסים של משרד הביטחון ושיתופי פעולה עם חברות הייטק מובילות בישראל, ובהן סיסקו. "המרכז יהיה כתובת לכל צעירי העדה שרוצים להשתלב בתעשיית ההייטק", מציין חלבי.

מנכ"ל היחידה ללימודי המשך בטכניון, עודד רביב, רואה ביוזמה "מענה חברתי, וחובה אישית וארגונית. אני קורא למעסיקים להצטרף אלינו, ולתת הזדמנות לעשרות הצעירים הללו. אנחנו נעשה ככל שניתן להוציא מסיימי הכשרה ברמה הגבוהה ביותר. חשוב לציין שגם המנהיג הרוחני של העדה, מוואפק טריף, נתן את ברכתו לתהליך ובא לבקר את הסטודנטים".

מימין לשמאל: מוואפק טריף, בועז גולני וקופטאן חלבי / צילום: יח''צ
 מימין לשמאל: מוואפק טריף, בועז גולני וקופטאן חלבי / צילום: יח''צ

מצנח הזהב

יוסי זיגמון, 49, מונה לסמנכ"ל חטיבת לקוחות עסקיים ב-HOT.

ד"ר עינת גלמידי תכהן כסגנית נשיא לרפואה באנלייבקס, העוסקת בפיתוח תרופות להשבת האיזון למערכת החיסונית. בתפקידה הקודם כיהנה כסגנית נשיא לפיתוח קליני בגמידה סל.

עמיר בקר מונה לסמנכ"ל תגובה לאירועי סייבר בחברת סיגניה. קודם לכן כיהן כראש חטיבת הסייבר ביחידת 8200 במשך כשלוש שנים (2018-2021), והיה נספח הסייבר הראשון בשגרירות ישראל בוושינגטון מטעם מערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה, בין השנים 2015-2018.

גיא שעשע, 44, נבחר ליו"ר לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל.

גלי קארינה שרי, 39, מונתה למנהלת המרכז הישראלי לניהול מבית מטריקס.

גלי קארינה שרי / צילום: יניב צפניה
 גלי קארינה שרי / צילום: יניב צפניה

דוד כהן, 63, מונה לסמנכ"ל תפעול בחברת ההסעדה המוסדית "עידית", מקבוצת מלונות דן.

דוד כהן, סמנכ''ל תפעול בחב' עידית מקבוצת מלונות דן / צילום: יח''צ עידית
 דוד כהן, סמנכ''ל תפעול בחב' עידית מקבוצת מלונות דן / צילום: יח''צ עידית

רון קרייצמן יכהן כסמנכ"ל כספים ונועה מנקו תכהן כסמנכ"לית משאבי אנוש ב-BLEND, ספקית פתרונות לוקליזציה מבוססי טכנולוגיה לחברות וארגונים בצמיחה.

רון קרייצמן / צילום: BLEND Localization
 רון קרייצמן / צילום: BLEND Localization

נעה מנקו / צילום: BLEND Localization
 נעה מנקו / צילום: BLEND Localization

נעה גלומצ'ר מונתה לסמנכ"לית השיווק של קרן ההשקעות גלילות קפיטל, המנהלת נכסים והשקעות בהיקף של מעל חצי מיליארד דולר. דניאל זיו מונה למנהל השקעות בקרן +Glilot, שמשקיעה בסטארט-אפים בשלבי צמיחה מוקדמים.

אילנה סלום מונתה למנכ"לית חברת הפקות האירועים והכנסים עמיאל איוונטס, הפועלת בארץ ובעולם.

איתי רותם, 32, מונה למנהל המרקום בקבוצת מימון הנדל"ן רובי קפיטל.

איתי רותם / צילום: תמונה פרטית
 איתי רותם / צילום: תמונה פרטית

ההיסטוריון והמשפטן פרופ' רון חריס מונה לחבר בוועד המנהל של עמותת דף חדש, בהובלת המייסד והמנכ"ל עו"ד תומר רבינוביץ. מדובר בעמותה שמטרתה לשים קץ לחובות של משפחות, יחידים ובעלי עסקים בישראל, באמצעות ליווי משפטי שיקומי. חריס משמש כפרופסור מן המניין ומחזיק הקתדרה למשפט והיסטוריה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב.

רו"ח גלית ישראלי, ממשרד פקיד שומה כפר סבא, פרשה מרשות המסים אחרי כ-17 שנה והצטרפה למשרד זיו שרון ושות'.

גלית ישראלי וזיו שרון / צילום: שרון דגני
 גלית ישראלי וזיו שרון / צילום: שרון דגני

חדשות טובות

קרן הולמס פלייס למען הקהילה live well foundation העניקה 90 מלגות מנוי ל-11 עמותות ולאנשים פרטיים שפנו בבקשה לסיוע. שווי המלגות עומד על כ-300 אלף שקל.