אחרי שנתיים: אבי בן טל מסיים את תפקידו כמנכ"ל רשת 13

עפ"י גורמים בערוץ, הרקע לעזיבה של בן טל הוא מערכת היחסים הרעועה עם יו"ר הדירקטוריון נדב טופולסקי

אבי בן טל / צילום: יח"צ, יחיאל ינאי
אבי בן טל / צילום: יח"צ, יחיאל ינאי

מנכ"ל רשת 13, אבי בן טל, מסיים את תפקידו לאחר קצת יותר משנתיים בתפקיד. על-פי ההודעה הרשמית, בן טל ביקש מהדירקטוריון לסיים את תפקידו, ו"הדירקטוריון קיבל את בקשתו". עם זאת, הוא יישאר בתפקידו בחודשים הקרובים. טרם הוחלט מי יחליפו בתפקיד.

על-פי גורמים המקורבים לערוץ, המהלך של בן טל, 53, לא נולד בחלל ריק. לדבריהם, מערכת היחסים בינו לבין היו"ר נדב טופולסקי - שהוא גם הנציג של בעל השליטה, לן בלווטניק, ומחזיק בעצמו מניות בערוץ - עלתה על שרטון. כפי שחשפנו בגלובס, בין השניים נרשמו בחודשים האחרונים היתקלויות לא נעימות.

גבולות לא ברורים

בן טל, שאת רוב הקריירה שלו עשה בקבוצת "ידיעות אחרונות" ושבמשך שנים רבות כיהן כמנכ"ל ynet, מונה לתפקידו ברשת 13 בינואר 2020.

בניגוד ליוסי ורשבסקי שאותו החליף בתפקיד, ושנחשב לירושה מגלגולים קודמים של הערוץ, בן טל נבחר ספציפית על-ידי טופולסקי. הוא היה האדם השלישי בתוך שנתיים שהתיישב על הכיסא (אחרי אבי צבי שעזב ו-ורשבסקי שפוטר), וכמעט לא עמד לרשותו זמן הסתגלות. למרות זאת, למשך תקופה מסוימת נדמה היה כי הוא מצליח לייצב את הערוץ, וכי פני המערכת ליציבות ניהולית.

אך התקווה שטופולסקי ובן טל יצליחו לחיות בהרמוניה לא התממשה. טופולסקי, בשונה מקודמיו, הוא יו"ר פעיל ומעורב. יש לו משרד קבוע באותה קומה של המנכ"ל, השניים חולקים מזכירה משותפת, והגבולות בין תחומי הפעילות שלהם לא תמיד ברורים. בן טל, מצדו, הרגיש ש"נכנסים לו בין הרגליים" שלא לצורך, שהרי הוא הצליח במשימתו להעביר את הערוץ מהפסדים כבדים לרווח.

בנוסף, בין השניים יש פערי סגנון עצומים. "הם כמו שמן ומים", אמרו עליהם בעבר. טופולסקי, בוגר הרווארד בעל אנגלית מהוקצעת, נתפס על-ידי הסובבים אותו כיהיר ומתנשא. בן טל, שגדל מלמטה ובנה קריירה מוצלחת בשתי ידיים, לא מתבייש בחיבתו למותגים ולחיים הטובים.

בחודשים האחרונים נזכר שמו של בן טל בהקשרים של תפקידים ניהוליים בכירים בפירמות גדולות כמו מנכ"ל סלקום או מנהל העסקים של רמי לוי. ברוב המקרים, השמועות הוכחשו בחצי פה, אבל התחושה שמנכ"ל הערוץ עם חצי רגל בחוץ התחזקה.

הצעה אחת משמעותית קיבל בן טל בוודאות: איש העסקים אלי עזור, שמחזיק בבעלות על מספר כלי תקשורת - בהם העיתון "מעריב", תחנות רדיו אזוריות ואתר וואלה - הציע לו לפני מספר חודשים לקחת על עצמו את תפקיד מנכ"ל וואלה, ולקבל כתמריץ מניות בהיקף משמעותי. בן טל סירב.

נציין כי על-פי הערכות, בן טל מרוויח ברשת 13 כ-180 אלף שקל בחודש, ובנוסף הוא שותף למיזמים שונים של הערוץ. עם זאת, לא מדובר בסכומים שהוא לא יוכל להרוויח בתפקידים בכירים אחרים.

הבעיות של רשת

נזכיר כי לרשת יש כיום בעיה קשה בתחום התוכן - המוצר הטלוויזיוני שמיוצר בה נופל (לפחות במדד הרייטינג) מזה של המתחרים, הנישה שהערוץ אמור לתפוס והבידול מהמתחרים איננו ברור, והתדמית של "ערוץ פחות מוצלח מקשת" מושרשת חזק.

למעשה, בן טל אומנם הצליח "להעמיד את רשת על הרגליים" ולהביא את הערוץ לרווחיות, אבל נכשל בכל מה שקשור לתוכן. למעט לפרקי זמן קצרים, הערוץ לא הצליח לייצר תוכן אטרקטיבי. פורמטים כמו "הישרדות", "האח הגדול" ו"אקס פקטור" סיפקו נתוני רייטינג מאכזבים, וגם ההימור על "המסעדה הבאה" לא הוכיח את עצמו. בן טל אומנם איננו איש התוכן של הערוץ, אבל כמנהל כללי, אחריותו נוגעת גם לתחום זה.

אלא שזו לא הבעיה היחידה: כדי שרשת 13 תשמור על רלוונטיות, עליה להיות יותר מחברת טלוויזיה שמסתמכת על מודל הפרסום המסורתי, ולפתח זרועות נוספות. אלא שהיא אפילו לא החלה לפעול בכיוון: כיום אין לה אפילו אתר אינטרנט ראוי, שלא לדבר על יכולות טכנולוגיות והצעות ערך של תוכן, שיאפשרו לה להגיע למקום שהעולם הולך אליו. בן טל הוא מנהל מנוסה שצמח בעולם האינטרנט, ויש להניח שאת התמונה הוא יודע לקרוא, כך שלא מן הנמנע כי גם סביב הנושא הזה נרשמו חילוקי דעות.

הניסיון למצוא את מוקד המחלוקות בין בן טל לטופולסקי הוביל בחודשים האחרונים לתשובה דומה בניסוחים שונים, שעיקרה "הבדלי סגנון, ומריבות של אגו וכוח". בכיר בענף סיפר כי "טופולסקי נפגש עם אנשים שבן טל לא חושב שהוא אמור לפגוש, יש ביניהם ריבים על התנהלות, איך מציגים נושאים בדירקטוריון. אלה דברים שאסור לזלזל בהם, כי לפעמים הם שמטים את הכף לכאן או לכאן".

אומנם לתקופה מסוימת נראה היה כי בין השניים הושגה הפסקת אש, והעניינים חזרו למסלולם. ואולם לרבים היה ברור כי "הפיצוץ" הבא הוא עניין של זמן - מה שאכן קרה לבסוף.

"בשלים לתחרות"

נדב טופולסקי, יו"ר רשת 13, מסר כי "אבי בן טל נרתם למשימה מאתגרת והוביל את הערוץ ואת אנשיו למהלכי התייעלות מורכבים בתקופה קריטית בחיי רשת 13. המחויבות והנחישות שלו, כמו גם העשייה האינטנסיבית שלו לילות כימים למען הצלחת הערוץ, ראויות להערכה ולתודה. אני רואה באבי שותף אמיתי לדרך, ושמח על המסע שעברנו יחד".

אבי בן טל מסר כי "בשנתיים האחרונות הפכה רשת 13 לביתי השני. מצאתי בחברה אנשים נפלאים, ואני בטוח שהחברה כיום חזקה, מצוינת ובשלה להתמודד בצורה מיטבית עם התחרות בשוק".