הקניונים נתנו, הקניונים לקחו: ריטיילורס מרוויחה בגדול במקום שבו טרמינל איקס נפגעת

בזמן שטרמינל איקס "סבלה" במחצית השנייה של 2021 משובם של הישראלים אל מרכזי המסחר, ריטיילורס נהנתה מהמגמה • הכנסות קמעונאית הספורט הסתכמו ברבעון הרביעי של 2021 ב-368 מיליון שקל - יותר מכפול מתוצאות הרבעון המקביל ב-2020

דובי שנידמן, מנכ''ל ריטיילורס / צילום: נמרוד גליקמן
דובי שנידמן, מנכ''ל ריטיילורס / צילום: נמרוד גליקמן

קמעונאית ההנעלה והלבשת הספורט ריטיילורס  מסכמת את הרבעון הרביעי של 2021 ואת השנה כולה עם תוצאות שיא, על רקע חזרת מרכזי המסחר לפעילות מלאה, הגדלת מספר החנויות ותנועת הנוסעים הנמוכה לחו"ל. ברבעון הרביעי של 2021 הסתכמו הכנסות ריטיילורס' שבשליטת קבוצת פוקס  של הראל ויזל, ב-368 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת הרבעון הרביעי של 2020.

הצמיחה החדה בפעילות בולטת על רקע התוצאות המאכזבות שהציגה בשבוע שעבר החברה-האחות טרמינל איקס (שתיהן הונפקו אשתקד בבורסה בתל אביב). טרמינל איקס, שמפעילה את אתר המסחר המקוון של קבוצת פוקס, הציגה ברבעון הרביעי עלייה קלה בלבד של 3.7% בהכנסות לצד שחיקה של 69% ברווח התפעולי (וירידה של 22.3% ב-EBITDA המתואם (רווח תפעולי לפני תשלום מבוסס מניות, הוצאות הנפקה, פחת והפחתות).

כך שבעוד טרמינל איקס "סבלה" במחצית השנייה של 2021 מההסתערות המחודשת של הישראלים על מרכזי המסחר והקניונים, ריטיילורס הייתה אחת החברות שנהנו בגדול ממגמה זו. 

 
  

ריטיילורס עוסקת במכירה קמעונאית של מוצרי הנעלה, הלבשת ספורט ואביזרי ספורט וכן אופנת פנאי. החברה מחזיקה בזיכיון להפעלת חנויות נייקי, פוט לוקר ודרים ספורט בישראל, בקנדה ובאירופה.

נכון לסוף 2021 מפעילה הרשת 141 חנויות, מתוכן 99 חנויות בישראל (23 חנויות נייקי, 68 חנויות פוט לוקר ו-8 חנויות דרים ספורט). כמו כן, ריטיילורס מפעילה 9 ו-19 חנויות נייקי בקנדה ובאירופה, בהתאמה, ו-14 חנויות פוט לוקר באירופה, באמצעות חברות מוחזקות.

לאורך 2021 צמחה פעילות ריטיילורס מרבעון לרבעון והגיעה כאמור לשיא ברבעון הרביעי, בו צמח הרווח הרווח הגולמי ב-139% לעומת הרבעון המקביל והסתכם ב-196 מיליון שקל. גם שיעור הרווחיות הגולמית השתפר לאורך 2021 ועלה ברבעון הרביעי ל-53.4% מסך ההכנסות ממכירות, לעומת 48.1% ברבעון המקביל.

הרווח התפעולי זינק ברבעון הרביעי ל-61 מיליון שקל, לעומת 18 מיליון שקל ברבעון המקביל (פי 3.4); ואילו הרווח הנקי הסתכם ברבעון הרביעי ב-45 מיליון שקל, בהשוואה ל-10 מיליון שקל ברבעון המקביל (בנטרול שערוך אופציה שניתן ללאומי פרטנרס). ב-2021 כולה צמחו הכנסות החברה ממכירות ב-76% ל-1.12 מיליארד שקל, הרווח הגולמי עלה ב-83% ל-574 מיליון שקל, ואילו הרווח התפעולי זינק ב-98% ל-147 מיליון שקל. 

שיפור הרווחיות הגולמית במגזרים העיקריים

מהדוחות עולה כי מגזר חנויות נייקי של ריטיילורס הציג צמיחה של כ-81% במכירות, ומגזר חנויות פוט לוקר הציג עלייה של כ-61%. צמיחה זו נבעה מגידול במספר החנויות, עלייה במכירות בחנויות הזהות ומתקופה קצרה יותר של סגר בחנויות החברה בישראל בשנת 2021 (51 יום) לעומת שנת 2020 (139 יום).

הגידול ברווח הגולמי נובע משיפור ברווחיות הגולמית בשני המגזרים העיקריים (פוט לוקר ונייקי). העלייה ברווח התפעולי נובעת בעיקרה משיפור בתוצאות נייקי, שקוזזו על-ידי גידול בהוצאות המכירה בפוט לוקר עקב גידול בשטחי המסחר, בין היתר בשל הפעילות באירופה (שהחלה ברבעון הרביעי של שנת 2020) ומגידול בהוצאות הנהלה וכלליות עקב הנפקת החברה בבורסה לני"ע בתל אביב. 

חנות רשת פוט לוקר / צילום: כדיה לוי
 חנות רשת פוט לוקר / צילום: כדיה לוי

הרווח הנקי הסתכם ב-2021 ב-78 מיליון שקל, לעומת הפסד של 30 מיליון שקל בשנת 2020, כאשר בנטרול שערוך חשבונאי חד-פעמי בגין אופציות, צמח הרווח הנקי ב-108% ל-96 מיליון שקל ב-2021. במקביל לפרסום התוצאות, הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד של 36.4 מיליון שקל לבעלי המניות.

השפעות מנוגדות של פוט לוקר ונייקי

ריטיילורס נסחרת בורסה לפי שווי של 4 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה ירדה בכ-20% מתחילת 2022. באחרונה דיווחה החברה על שינוי אסטרטגי במדיניות חברת נייקי והשפעתה על אספקת המוצרים לחברת פוט לוקר העולמית. בחודש שעבר הודיעה פוט לוקר כי בעקבות שינוי אסטרטגי במדיניות נייקי והתמקדותה בערוצי השיווק הישירים לצרכן (חנויות נייקי ואונליין), צפויה ירידה בשיעור הרכישות מנייקי בפוט לוקר, מכ-70% ל-כ-60%.

בעקבות המדיניות החדשה של נייקי, הדגישה פוט לוקר כי בכוונתה לנקוט צעדים במהלך 2022 לטובת המשך הצמיחה בטווח הארוך, ובהם הגדלת מגוון המוצרים ושינוי תמהיל הספקים שלה. עם זאת, לנוכח המצב החדש סיפקה הנהלת פוט לוקר העולמית תחזית לירידה של 8%-10% במכירות של פוט לוקר ממקורות זהים (Comparable Sales Growth) בשנת 2022, וזאת ביחס לנתוני שנת 2021.

בעקבות הערכות ותחזיות פוט לוקר למצב החדש, העריכה הנהלת ריטיילורס כי אם וככל שהן אכן יתממשו, הרי שעשויה להיות לכך השפעה שלילית על ההכנסות מחנויות פוט לוקר שהיא מפעילה בישראל ובאירופה.

מנגד, ריטיילורס הדגישה כי למדיניות החדשה של נייקי עשויה להיות השפעה חיובית על ההכנסות מחנויות נייקי שהיא מפעילה בישראל, בקנדה ובאירופה, וזאת בגלל המיקוד של נייקי בערוצי השיווק הישירים.

לאור זאת, הנהלת ריטיילורס הדגישה כי אין באפשרותה להעריך בשלב זה את אופן ומידת השפעות מנוגדות אלה על תוצאות פעילות החברה בכללותה. בינתיים מתכננת החברה לפתוח ב-2022 בין 35 ל-44 חנויות חדשות, מתוכן 16-21 חנויות נייקי (בעיקר באירופה), 14-18 חנויות פוט לוקר בישראל ובאירופה ו-5 חנויות דרים ספורט. כל אלה אמורות לתמוך בהמשך הצמיחה גם ב-2022.