הקונים חזרו לקניונים, וטרמינל איקס הציגה דוחות מאכזבים: המניה מחקה כמעט רבע משוויה

בחברת האופנה מקבוצת פוקס מעריכים כי הצמיחה בהכנסות תעמוד השנה על 15%-30% - נמוך מהצפי שנמסר בתשקיף ההנפקה • ב-2021 דיווחה על עלייה של 50% בהכנסות, אך הפסידה 8.6 מיליון ש' • המנכ"ל ניר הורביץ: מי שמסתכל פר רבעון וציפה אולי לרווח נקי ברבעון הרביעי, התאכזב. אבל אנחנו לא שולטים בציפיות"

הראל ויזל / צילום: דימה טליאנסקי
הראל ויזל / צילום: דימה טליאנסקי

מניית טרמינל איקס  איבדה היום (ב') מעל ל-24% משוויה, לאחר שהחברה דיווחה על צמיחה נמוכה בהכנסות וירידה חדה ברווח התפעולי ברבעון הרביעי של 2021, ובנוסף הפחיתה את תחזית הצמיחה ל-2022. הירידה החדה משלימה נפילה של כ-44% במחיר המניה בתוך קצת יותר מחודש - מהשיא שאליו טיפסה בתחילת פברואר אל השפל הנוכחי שנמוך ממחיר ההנפקה.

טרמינל איקס השלימה ביולי 2021 הנפקה ראשונה של מניות לציבור, שכללה גם הצעת מכר. לאחר הנפילה הנוכחית החברה נסחרת בשווי של כ-1.15 מיליארד שקל - הפסד של כ-20% למשקיעים בהנפקה.

 

החברה שבשליטת קבוצת פוקס  עוסקת ביבוא, שיווק ומכירת פרטי אופנה ולייף סטייל באמצעות אתר הסחר המקוון Terminal-X. לדברי החברה, "החל מהרבעון השני של 2021 והיציאה מהסגרים, חלה התמתנות בביקושים, בד-בבד עם התמתנות בשיעורי הצמיחה ביחס לרבעונים המקבילים ב-2020". בחברה מעריכים כי שיעורי הצמיחה ברבעון הראשון השנה ובטווח הקצר צפויים להיות נמוכים בהשוואה ל-2021.

ברבעון הרביעי של 2021 רשמה טרמינל איקס הכנסות של 112 מיליון שקל, המשקפות צמיחה של 3.7% בהשוואה לרבעון המקביל. הרווח הגולמי גדל בשיעור של 0.2% ל-47 מיליון שקל, ואילו שיעור הרווחיות הגולמית נשחק ל-42.1%, לעומת 43.6% ברבעון המקביל ב-2020.

בחברה ציינו לחיוב את הצמיחה שנרשמה בהכנסות ברבעון הרביעי, על אף העובדה שברבעון המקביל נהנו מכירות האונליין מסגירת החנויות הפיזיות בשל מגבלות הקורונה. כזכור, ברבעון הרביעי ב-2020 החנויות במרכזים המסחריים היו סגורות במשך 71 ימים (כ-77% מתקופת הרבעון), ואילו ברבעון הרביעי של 2021 המרכזים המסחריים היו פתוחים לכל אורך התקופה.

"הגידול בהוצאות נבע מהפרשי שער"

עוד דיווחה החברה כי הרווח התפעולי (לפני תשלום מבוסס מניות והוצאות הנפקה ואחרות) נשחק ברבעון ב-69% ל-3 מיליון שקל, וכי ה-EBITDA המתואם (רווח תפעולי לפני תשלום מבוסס מניות, הוצאות הנפקה, פחת והפחתות) ירד ב-22.3% ל-10.8 מיליון שקל. את הרבעון הרביעי סיימה החברה בהפסד של 6.8 מיליון שקל, וזאת בהשוואה לרווח נקי של 7.1 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020.

להפסד ברבעון הרביעי תרמו הוצאות חשבונאיות של 7.3 מיליון שקל בגין עלות תשלום מבוסס מניות, וכן הוצאות מימון של 4.5 מיליון שקל (לעומת 1.1 מיליון שקל ברבעון המקביל). לדברי החברה, נבע הגידול בהוצאות המימון בעיקר מהפרשי שער בגין הדולר בסך של כ-3.5 מיליון שקל.

ב-2021 כולה רשמה החברה הכנסות של 341 מיליון שקל, המשקפות צמיחה של 51% בהשוואה ל-2020. לדברי החברה, צמיחה זו באה לידי ביטוי בעלייה במספר הביקורים באתר החברה (גידול של כ-30%), מספר הלקוחות הרשומים (גידול של כ-52%), מספר ההזמנות (גידול של כ-45%) וגידול בסל הממוצע של כ-6%), וכן גם מהשפעת הסגרים ברבעון הראשון של 2021, כאשר החנויות הפיזיות היו סגורות.

הרווח הגולמי צמח ב-51.3% ל-154 מיליון שקל, ושיעורו מסך ההכנסות עמד על 45.2%, לעומת 45% בשנת 2020. בשורה התחתונה רשמה החברה ב-2021 הפסד של 8.6 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 3 מיליון שקל שנרשם ב-2021. לדברי החברה, מקורו העיקרי של ההפסד הוא בתשלום מבוסס מניות שגרר הוצאות של 12.4 מיליון שקל, בהוצאות הנפקה ובגידול בהוצאות המימון כתוצאה מהפרשי שער מול הדולר בסך של 5 מיליון שקל.

הנחה לתחילת פעילות מחוץ לישראל

הנהלת החברה מעריכה כי שיעור הצמיחה בהכנסות ב-2022 ינוע בין 15% ל-30%. כמו כן, ההנהלה מעריכה כי שיעור ה-EBITDA המתואם השנתי מהפעילות בישראל יהיה דומה (או נמוך במעט) ביחס לשיעור ה-EBITDA המתואם ב-2021.

שיעור הצמיחה בהכנסות שפורסם כעת נמוך משיעור הצמיחה לשנת 2022 אותו העריכה החברה במסגרת תשקיף ההנפקה. בתשקיף, שפורסם כאמור ביולי 2021, נכתב כי "דירקטוריון החברה קבע יעד לצמיחה בהכנסות החברה בשנת 2022 בשיעור של בין 40% ל-70% ביחס להכנסות בשנת 2021, בהנחה של תחילת פעילות מחוץ לישראל במהלך שנת 2022, כאשר לפי ההערכה חלק קטן יחסית מהכנסות החברה ינבע מפעילות החברה מחוץ לישראל".

מנכ"ל החברה ניר הורוביץ אמר כעת בעקבות פרסום הדוחות כי "בזכות אסטרטגיית הצמיחה שלנו בישראל ובחו"ל, אנו מאמינים כי בטווח הבינוני נחצה את רף מיליארד שקל מכירות לשנה".

מנכ"ל טרמינל איקס: "אנחנו לא שולטים בציפיות"

בשיחה עם גלובס, ציין המנכ"ל הורוביץ כי "כל מי שמסתכל לטווח ארוך לא רואה משהו לא טוב, אבל מי שמסתכל פר רבעון וציפה אולי לרווח נקי ברבעון הרביעי, התאכזב. זה לא משהו שאמרנו שיקרה, אבל אנחנו לא שולטים בציפיות".

מחברה רווחית מצפים להישאר רווחית.
"החברה רווחית, אבל ההשקעות שאנחנו נדרשים לשם צמיחה גבוהה, הן גם גבוהות. ההשקעות בחו"ל הן גם גבוהות, ואמרנו את זה".

וזאת הסיבה לירידה החדה ברווח התפעולי?
"הרווח התפעולי ירד ברבעון הרביעי בהשוואה לרבעון המקביל, אבל בהסתכלות השנתית הוא עולה".

נכון, אבל מסתכלים עכשיו על תוצאות הרבעון הרביעי ורואים עלייה בהכנסות ועלייה קלה ברווח הגולמי, אל מול ירידה חדה ברווח התפעולי.
"זאת לא אותה חברה. בנינו תשתיות ניהוליות, אנחנו מסתכלים קדימה. אנחנו משקיעים בתשתיות שאמורות להצמיח את החברה למכירות של יותר ממיליארד שקל. זה לא יקרה עם אותן משכורות, זה לא השוואתי".

גם התחזיות יותר נמוכות ממה שהופיע בתשקיף.
"נכון, זה בעיקר נובע מעיכוב בחו"ל, בגלל שהיו הרבה חודשים שלא היו טיסות, ולא היה עם מי להיפגש. עכשיו הכול פתוח, ואנחנו מתקדמים בכל הכוח. יש עיכוב בתוכניות בחו"ל, אבל בהסתכלות ארוכת-טווח זה לא ממש משנה רבעון עיכוב או שני רבעונים עיכוב.

"גם התחזיות שפרסמנו היו רק על הפעילות בישראל. אם נעשה עוד דברים, זה מעבר. אז לא בהכרח הקטנו את התחזיות, אבל פרסמנו תחזיות רק על ישראל".

גם בתשקיף דובר על חלק קטן יחסית שינבע בפעילות בחו"ל.
"נכון, אבל גם חלק קטן בתמהיל הוא חלק גדול במספרים שבהם אנחנו נמצאים היום בצמיחה שנה מול שנה. בנוסף, יש עוד סיבות, ופרסמנו אותן בדוח, למשל אתר פוט לוקר, שחשבנו שיושק הרבה קודם, הושק ועובד טוב, אבל לא בהתאם לתחזית שלנו. ויש עוד סיבות, אבל הסיבה העיקרית היא הדחייה ביוון".