​מדוע מסתיר משרד התחבורה את יומני השרה והמנכ"לית?

תנועת "הצלחה" ביקשה לקבל את יומני שרת התחבורה מרב מיכאלי ומנכ"לית המשרד מיכל פרנק עוד בחודש יולי בשנה שעברה, אך עדיין לא קיבלו את החומרים, למרות שפרק הזמן שנקבע בחוק חופש המידע חלף • תנועת "הצלחה": "אם הדברים לא ישתנו בימים הקרובים, לא יהיה מנוס מהגשת עתירה"

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

כבר בחודש יולי 2021 ביקשו בתנועת הצלחה לקבל את יומני השרה מרב מיכאלי והמנכ"לית מיכל פרנק, אך אלו עדיין לא התקבלו אף שהזמן הקבוע בחוק כבר חלף. בתנועה אמרו כי "אם הדברים לא ישתנו בימים הקרובים, לא יהיה מנוס מהגשת עתירה".

מיכאלי נכנסה לתפקידה באמצע חודש יוני 2021 ופחות מחודש לאחר מכן הגיעה למשרד הבקשה הראשונה לפי חוק חופש המידע למסירת יומנים, כפי שנשלחה למשרדי ממשלה רבים נוספים. מאז התווספו בקשות רבעוניות גם באוקטובר 2021, ובינואר ובאפריל השנה.

על פי חוק חופש המידע מענה לבקשה אמור להתקבל אחרי 30 ימים וניתן להאריך את תקופת הזמן בעוד 30 ימים ולאחר מכן ב-60 ימים נוספים.

בסוף חודש אפריל פנה עו"ד אלעד מן מעמותת הצלחה למשרד התחבורה וביקש סטטוס וצפי להעברת היומנים "בעניין היומנים שלא נמסרו מעת חילופי הממשלה, אודיעך כי ככל שלא יימסרו במהלך השבוע הבא, תוגש עתירת אי מענה בגינם".

ואולם במשרד השיבו בתחילת החודש כי כל הבקשות נמצאות בטיפול מול היחידות המקצועיות במשרד "עומס עבודה ביחידות ובאגף חופש המידע וחוסר בעובדים מעכב את המענה. אני עושה מאמץ לסיים טיפול ולקבל מענה בהקדם על מנת לשגר אליך את התשובות לבקשותיך".

לאחר פניית גלובס למשרד התחבורה, קיבל עו"ד מן הודעה לפיה היומנים יימסרו בימים הקרובים, ואולם מהמשרד לא נמסרה כל תגובה לשאלה מדוע היומנים לא נחשפו ביוזמת השרה והמנכ"לית ומדוע המשרד לא עומד בזמנים הקבועים בחוק חופש המידע.

עו"ד מן אמר כי "בקשות חופש המידע לקבלת יומני בכירי הממשלה מוגשות באופן סדיר ובמשך שנים וברוב המקרים הם נמסרים בלי בעיות או עיכובים מיוחדים. יש להצר על כך שהשרה והמנכ"לית הנוכחיות, בחרו להמשיך בקו הלא ראוי של עיכוב מסירת היומנים שהופגן על ידי שרים שונים ונמנעו מפרסום או מסירת יומנן במשך כשנה. ככל שהדברים לא ישתנו בימים הקרובים, לא יהיה מנוס מהגשת עתירה בעניין כפי שנעשה בקשר לשרים אחרים".

ממשרד התחבורה נמסר כי "הנתונים נמסרים בימים אלה בערוצים המקובלים".