בבנק ההשקעות ג'פריס הופתעו לרעה מענף הביטוח הישראלי

הפסד של 800 מיליון שקל בביטוחי הרכב ברבעון הראשון של 2022 לא נעלם מעיני האנליסטים של בנק ההשקעות הבינלאומי ג'פריס, שמתריע כי האינפלציה והתייקרות ביטוחי המשנה ירעו עוד את המצב • למרות זאת, במבט על תעשיית הפיננסים בישראל, אומר נתי גינור, מנהל הפעילות של ג'פריס בישראל: "יש כאן מספר בלתי ייאמן של חברות טובות, ואני מקווה שבנקי השקעות בחו"ל יבינו שזה שוק עם כיסוי בחסר"

צילום: בר - אל
צילום: בר - אל

הכותרות שמלוות בימים האחרונים את ביקורו בישראל של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, התמקדו - מעבר לסוגיות הפוליטיות והמדיניות - בפקקי התנועה האדירים שצפויים בשל האבטחה הכבדה סביבו. מי שאינו מורגל בנסיעה בכבישי הארץ עשוי לחשוב כי מדובר בעומסי תנועה יוצאי דופן, ושבימים כתיקונם אנו משופעים באוטוסטרדות רחבות בסגנון אירופי, שהופכות את הנסיעה לחוויה נעימה.

אולם כפי שיודעים היטב הנהגים הישראלים, הכבישים בארץ הופכים עמוסים יותר ויותר עקב ריבוי כלי הרכב בדרכים. פועל יוצא של הפקקים הבלתי נגמרים הוא קפיצה במספר התאונות, אשר מהווה את אחת הסיבות המרכזיות להפסדי עתק של חברות הביטוח בתקופה האחרונה, וביתר שאת ברבעון הראשון של השנה. לכך מתווספים התייקרות החלפים לרכב, בשל הבעיות בשרשרת האספקה, והזינוק במספר גניבות הרכב בעקבותיה. כל אלה הביאו את חברות הביטוח להפסדים של כ-800 מיליון שקל בשלושת החודשים הראשונים של השנה.

ההפסדים הללו, שככל הנראה יחריפו במהלך הרבעון השני של השנה, הביאו את האנליסטים של בנק ההשקעות הבינלאומי ג'פריס למתוח ביקורת נוקבת על הרווחיות בענף הביטוח הכללי הישראלי (ביטוחי רכב, דירה ועסקים), ובמיוחד בביטוחי הרכב.

"בכל ענף ביטוח הרכב התגלתה הרווחיות כמאכזבת במיוחד ברבעון הראשון של 2022, וכמעט כל החברות דיווחו על הפסדים. במבט על הרווחיות (בתחום הביטוח הכללי), הופתענו עד כמה הרווחיות הייתה גרועה ברחבי הענף, עם שלוש חברות ביטוח בלבד שדיווחו על רווח (הראל, שלמה וליברה).

"המצב הופך גרוע אף יותר כיוון שעלויות ביטוח המשנה מתייקרות והאינפלציה מציבה סיכון לשולי הרווח בכל השנה הנוכחית", נכתב בסקירה שפרסמה ג'פריס על הפניקס, אחת משמונה החברות הישראליות הנסחרות בבורסה בתל אביב שאותן מסקרת הפירמה (ראו מסגרת).

ואכן, מבט על תוצאות חמש חברות הביטוח הגדולות מגלה כי בתחום הביטוח הכללי, הן הפסידו יחד יותר מ-440 מיליון שקל, והענף היחיד שבו כולן רשמו רווחים היה ענף הרכוש, הכולל ביטוחי דירה ועסקים.

 
  

"יש עניין גלובלי בחשיפת חברות פיננסיות ישראליות"

הסקירה של ג'פריס על מגזר הביטוח מאפשרת הצצה לאופן שבו רואה גוף השקעות בינלאומי, הנפגש באופן שוטף עם משקיעים זרים, את העולם הפיננסי הישראלי.

2021 הייתה שנה חלומית מבחינת הרווחים של המגזר הפיננסי בישראל, שהגיעו לשיאים שבעבר ניתן היה רק לדמיין. חמשת הבנקים הגדולים רשמו רווח מצרפי של יותר מ-18 מיליארד שקל, וחמש חברות הביטוח הגדולות, שנהנו מצמיחה אדירה בנכסים שהן מנהלות ומהתשואות בשוקי ההון הפורחים (דאז), רשמו רווח מצרפי של כ-8 מיליארד שקל.

גם לנוכח תנאי המאקרו-כלכלה, שהשתנו לחלוטין מתחילת השנה, כשהריבית בכל העולם עולה והשווקים נופלים, הציג המגזר הפיננסי המקומי איתנות. חלק מהבנקים אומנם נאלצו להנפיק מניות, או לעצור חלוקת דיבידנד, כדי להתמודד עם השפעת עליית הריבית בטווח הקצר, אך הם מרוויחים ממנה בטווח הארוך, והם יגבו מאיתנו יותר על כל הלוואה.

גם חברות הביטוח נהנו מעליית הריבית, מאחר שהיא הקטינה את ההתחייבויות שלהן, מה שאפשר להן לסיים את הרבעון הראשון של 2021 עם מספרים דומים לרבעון המקביל אשתקד, ולפצות על הפגיעה הקשה בשל הירידות בשווקים.

האיתנות הזו לא נעלמת מעיניהם של משקיעים זרים, ונכון להיום קרנות השקעה שבסיס הפעילות שלהן מעבר לים כבר מחזיקות בשליטה בשלושה גופים פיננסיים ישראליים מובילים: סנטרברידג' וגלטין פוינט, שרכשו בשלהי 2019 את השליטה בחברת הביטוח הפניקס; ורבורג פינקוס, שרכשה בתחילת אותה שנה את חברת כרטיסי האשראי מקס (ונמצאת כיום בהליך למכירתה לידי כלל ביטוח); והקרן האמריקאית-אוסטרלית מאניקיי, שמחזיקה בכ-20% ממניות הבורסה לני"ע מאז 2018.

מלבד ההחזקה הישירה של הקרנות בגופים הישראליים, את העניין הרב שמעוררת בחו"ל התעשייה הפיננסית המקומית אפשר היה לראות רק לאחרונה בהנפקת המניות של בנק לאומי. הבנק זכה לביקושים של יותר מ-6 מיליארד שקל, שמהם קיבל הצעות בסכום של 2.75 מיליארד שקל, חלק גדול מזה ממשקיעים זרים.

ג'פריס, יחד עם סיטיגרופ וברקליס, היו אלו שהובילו את ההנפקה של לאומי למשקיעים הזרים. "היה ביקוש גלובלי טוב מאוד, בהתראה קצרה ובסביבה שנמצאת בתקופה רעה מאוד, וזה מראה על שלושה דברים", אומר נתי גינור, מנהל הפעילות של ג'פריס בישראל.

"הראשון, הוא הוכחה שיש עדיין הרבה כסף להשקיע. השני - כשיש הזדמנות להשקיע בחברות באיכות גבוהה משקיעים רוצים להצטרף אליה. ושלוש - ברור שיש עניין גלובלי בחשיפה של החברות הפיננסיות הישראליות. זהו סימן מעודד מאוד במיוחד בתקופה שבה משקיעים לא רוצים לקחת סיכונים".

"לא יכול לחשוב על שוק יותר אטרקטיבי מישראל"

מעבר לחלקו בהנפקות, ג'פריס מסקר באופן קבוע שמונה חברות הנסחרות בבורסה בתל אביב: הבורסה, הפניקס, שלושה בנקים (הפועלים, לאומי ודיסקונט), נייאקס, בזק ומקס סטוק - מה שמאפשר לו לגייס משקיעים נוספים שישימו את כספם בחברות היושבות בציון.

זאת לצד 12 חברות דואליות כמו אלביט, נייס ואיי.סי.אל ו-24 חברות ישראליות שנסחרות בחו"ל בלבד, כמו צ'ק פוינט, למונייד ומאנדיי. הבנק גם ייעץ לחברת הטכנולוגיה איירון סורס בעסקת המיזוג שנחתמה השבוע עם חברת יוניטי.

"אחד האספקטים הייחודיים של השוק הישראלי הוא שיש כאן מספר בלתי יאמן של חברות טובות", מסביר גינור. "הפניקס לדוגמה היא חברה שמנוהלת מצוין, רואים תוצאות רבעון אחרי רבעון - בזמנים טובים ובזמנים רעים. משקיעים בינלאומיים מחפשים עסקים כאלה, ואם היית מראה להם את המספרים של הפניקס, הם היו משקיעים בה בלי לחשוב פעמיים.

"במקביל, יש עסקים מצוינים גם מחוץ לענף הפיננסי, חברות כמו מיטרוניקס, שופרסל, שטראוס, וגם חברות ביטוח ובנקים אחרים. אני מקווה שג'פריס ובנקים אחרים להשקעות, שמחויבים לישראל מצד אחד ולמשקיעים שלהם מהצד השני, יבינו שזה שוק עם כיסוי בחסר, עם עסקים, הנהלות ורגולציה מצוינים, שנמצא קרוב לאירופה.

"יש מעט מאוד שווקים שמשקיע צריך להרגיש בהם נוח כמו בשוק הישראלי, במיוחד עכשיו, עם ההתפתחות החיוביות בתחום הגיאופוליטי בעקבות הסכמי השלום עם מדינות המפרץ. אני לא יכול לחשוב על שוק, ואני משוחד (גינור נולד בישראל; אביו וסבו עבדו בתעשייה האווירית וילדיו לומדים בבית ספר עברי), יותר אטרקטיבי מישראל. לי באופן אישי אין השפעה על החלטות מחלקת המחקר, כי אני נמצא בצד הבנקאי של ג'פריס, אבל לפירמה כולה יש מחויבות כלפי ישראל, ואני מקווה שבמשך הזמן נכסה חברות ישראליות נוספות", הוא מסביר.

"צריך לסקר את החברות הכי טובות בכל מקום"

עם זאת, לדברי גינור, יש עוד עבודה רבה כדי להביא את העולם הפיננסי הישראלי לחשיפה הראויה. "מעט מאוד חברות מחקר מסקרות את השוק בישראל, ועושות זאת באנגלית. אנחנו מסתכלים על זה אחרת, כי התפיסה שלנו היא שצריך לכסות את החברות הכי טובות, בלי קשר להיכן הן נמצאות, ולא להיות עוד אחת מהחברות שמכסות את מה שכולם סוקרים.

בישראל חברות הביטוח נתפסות כ"מכונת מזומנים". כיצד רואים בחו"ל את שוק הביטוח בישראל?

"ממה שאנחנו מבינים משקיעים גלובליים מסתכלים יותר ויותר על שוק הביטוח הישראלי. יש כאן עסק טוב, עם מאפיינים ייחודיים, וחברות הביטוח שהפכו לאחרונה למשקיעים מאוד מתוחכמים. אז משקיעים בינלאומיים עושים עבודות על תעשיית הביטוח הישראלית, וככל שתהיה יותר תשומת לב לתחום יותר משקיעים יימשכו אליו".

התחזית של ג'פריס למובילת הענף: ירידה ברווחי הפניקס ב-2022, אך האופק ורוד

נכון להיום ג'פריס מכסה חברת ביטוח אחת, הפניקס , ובבנק ההשקעות הבינלאומי צופים כי לנוכח המצב בשווקים, החברה תסיים את השנה ברווח קטן בהרבה מזה של 2021, שהייתה שנת שיא לענף. 

על-פי התחזית של ג'פריס, הפניקס תסיים את 2022 עם רווח (לפני מס) של כ-1.5 מיליארד שקל, ירידה של 44% לעומת 2.7 מיליארד שקל אשתקד. עיקר הקיטון נובע מירידה ברווחים ממגזר ביטוח החיים והחיסכון, שתרם אשתקד לרווחי הפניקס 1.4 מיליארד שקל, בעוד שהשנה הוא עתיד לתרום רווח לפני מס של 326 מיליון שקל - ירידה של 78%, בעיקר נוכח הירידה ברווחי השקעה, שמתורגמת בין היתר לאי-גביית דמי ניהול בפוליסות ביטוח מנהלים המשתתפות ברווחי העמיתים. 

עם זאת, הם מציינים, מצבה של הפניקס טוב יותר מאשר זה של החברות המתחרות. "עליית האינפלציה והתנודתיות בשווקים הפיננסיים הגדילו את האתגרים העומדים בפני תעשיית ביטוח הישראלית. בזמנים כאלה הגיוון הייחודי של הפניקס במקורות הרווח מוכיח את ערכו וממתן את השפעות המאקרו על הרווחים ברמת הקבוצה", כותבים בג'פריס.

בשנים הבאות, 2023 עד 2025, בג'פריס צופים עלייה ברווח (לפני מס) לסכומים של 1.7 מיליארד שקל בשנה הבאה, 1.9 מיליארד בעוד שנתיים ויותר מ-2 מיליארד שקל בשנת 2025. זאת בעיקר הודות להתאוששות במגזרי הביטוח הכללי והגידול בתרומה של פעילויות כמו ניהול הנכסים וסוכנויות הביטוח שבהן מחזיקה הפניקס. בג'פריס צופים כי את השנה הנוכחית תסיים הפניקס עם תשואה להון של 9.7%.

בג'פריס דירגו את מניית הפניקס ככזו המומלצת לקנייה. יעד המחיר שניתן למניה ל-12 החודשים הקרובים הוא 46 שקל, ונכון להיום נסחרת המניה סביב 34 שקל. יעד המחיר של ג'פריס מציע תשואה של 42.7%, הכוללת 36.6% עלייה של מחיר המניה ותשואת דיבידנד של 6.1%, ומבוססת על מודל הערכת שווי לפעילויות הקבוצה.

נכון להיום הפניקס היא קבוצת הביטוח עם שווי השוק הגבוה בענף, והיא נסחרת בשווי של 8.6 מיליארד שקל (מניית החברה זינקה בכ-150% בשנתיים האחרונות). במהלך השנה האחרונה הגדילה הפניקס את ההון העצמי שלה ל-10 מיליארד שקל כמעט, עקפה את המתחרה הגדולה הראל והגדילה את הפער מהמתחרים, וכך היא נשארת הגדולה בענף.

"מכיוון שהקבוצה כבר עקפה את היעד שהציבה לעצמה לטווח הבינוני. לא הופתענו לגלות כי ההנהלה העלתה את יעד ההון העצמי מ-9 מיליארד שקל לבין 11 ל-13 מיליארד שקל", ציינו בג'פריס.