ראש ממשלת איטליה התפטר לאחר שלא הצליח לאחד את הקואליציה

מריו דראגי הגיש היום את התפטרותו בפעם השנייה • שלוש מפלגות החרימו הצבעת אמון בדארגי, מה שסימן בפועל את התפרקות הממשלה • "תודה על כל העבודה שעשינו יחד במהלך התקופה הזו", אמר דראגי בנאום ההתפטרות שלו • תשואות האג"ח מזנקות ובורסת מילאנו נופלת בתגובה

מריו דראגי, ראש ממשלת איטליה המתפטר / צילום: Associated Press, Paul White
מריו דראגי, ראש ממשלת איטליה המתפטר / צילום: Associated Press, Paul White

ראש ממשלת איטליה מריו דראגי הגיש היום (ה') את התפטרותו בפעם השנייה, לאחר שבשבוע שעבר הנשיא האיטלקי סרג'ו מטארלה סירב לקבל את התפטרותו הראשונה וביקש ממנו להוביל משא-ומתן נוסף, בתקווה להימנע מבחירות בזק. דראגי הודיע לפרלמנט על כוונותיו לאחר שכשלו ניסיונותיו לאחד את ממשלת הקואליציה השברירית.

על-פי דיווחים, ראש הממשלה האיטלקי התבקש על-ידי הנשיא להישאר בתפקידו עד הקמת הממשלה החדשה לאחר הבחירות, שצפויות להתקיים בספטמבר או אוקטובר. 

"תודה על כל העבודה שעשינו יחד במהלך התקופה הזו. לאחר ההצבעה שהתקיימה אמש על-ידי הסנאט של הרפובליקה, אני מבקש להשעות את הישיבה הזו, מכיוון שאני בדרך לנשיא הרפובליקה כדי למסור את כוונותיי", אמר דראגי למחוקקים בתחילת יום חמישי.

למרות שניצח אתמול (ד') בהצבעת האמון בו, שלוש מפלגות מהקואליציה החרימו את השתתפותן בהצבעה: תנועת "חמשת הכוכבים" הנוטה לשמאל, מפלגת השלטון Lega ומפלגת Forza Italia.

הטלטלה בפוליטיקה האיטלקית התחילה עם התנגדותה של תנועת "חמשת הכוכבים" לצו חדש שמטרתו להוריד את האינפלציה ולהיאבק בעליות מחירי האנרגיה. המחוקקים באיטליה ערכו הצבעת אמון על חבילת המדיניות הרחבה, אך תנועת "חמשת כוכבים" החרימה את המהלך והכעיסה הן את דראגי והן את מפלגות הימין בקואליציה.

תשואות האג"ח מזנקות

הסערה הפוליטית הביאה לעלייה של תשואות האג"ח האיטלקיות היום. התשואה על האג"ח הממשלתית ל-10 שנים עלתה ל-3.6350%, מ-1% בתחילת השנה. בנוסף, המדד הראשי של איטליה, FTSE MIB, נסחר בירידה של כמעט 2% במסחר האירופי.

ישנן מספר סיבות מדוע משקיעים מודאגים מאיטליה. בראש ובראשונה, סקרי דעת קהל מצביעים על חשש מאי הוודאות הפוליטית ומהשפעת הבחירות שעלולות לגרור משא ומתן קואליציוני מאתגר. במקביל, לאיטליה יש את אחד מהחובות הגבוהים באירופה, בעוד היא מתמודדת עם אינפלציית שיא - מה שמגביל משמעותית את סיכויי הצמיחה שלה. ההקשר המקרו-כלכלי הזה הופך למאתגר במיוחד כאשר הבנק המרכזי האירופי מתכוון להעלות את הריבית היום, עוד גורם שעלול לפגוע בביצועים הכלכליים של איטליה בעתיד.

"אם לשפוט על פי כמה יסודות ארוכי טווח, איטליה הופכת לאט לאט לתאונה שמחכה לקרות", העיר הולגר שמידינג, כלכלן ראשי בברנברג, היום. הוא ציין שלוש בעיות עיקריות: מגמת צמיחה נמוכה, דמוגרפיה עגומה ונטייה לדרמות פוליטיות.