משבר פוליטי באיטליה: ראש הממשלה הודיע שיתפטר, הנשיא דחה אותו

ראש ממשלת איטליה, מריו דראגי, הודיע על התפטרותו בשל חוסר אמון של מפלגה מרכזית בקואליציה • המרווח בין אג"ח איטלקי לגרמני, מדד ליציבות גוש האירו ולסיכון למשבר כלכלי איטלקי, זינק ב-6% • התזמון הנוכחי הוא מורכב מאוד מבחינה כלכלית לאיטליה, שלה שיעור חוב של יותר מ-130%

מריו דראגי, ראש ממשלת איטליה / צילום: Reuters, Lukas Barth
מריו דראגי, ראש ממשלת איטליה / צילום: Reuters, Lukas Barth

ראש ממשלת איטליה, מריו דראגי, הודיע היום (ה') כי יתפטר מתפקידו בעקבות חוסר אמון של מפלגה מרכזית החברה בקואליציה, אך הנשיא המכהן סרג'יו מטרלה הודיע כי ההתפטרות אינה מתקבלת, ושלח את דראגי לנסות ולמצוא פתרון למשבר. ממשלת האחדות האיטלקית בראשות מריו דראגי הוקמה במרץ 2021, כאשר מי שכיהן בעבר כנשיא הבנק המרכזי האירופי "נקרא לדגל" בעקבות משבר פוליטי קודם וסכנה לבחירות מוקדמות.

● בוריס, דונלד, ביבי: על פוליטיקה, שקר ופיתוי

לא ברור אם איטליה תצליח להתחמק ממשבר פוליטי מיידי, ואם דראגי ימשיך לכהן בראש הקואליציה - שבה חברות רוב המפלגות הגדולות בפרלמנט ומכהנים גם כמה "שרים-מומחים". דראגי נחשב לגורם מפתח שהצליח להפיח תקווה בשאיפות האיטלקיות להתאושש ממשבר הקורונה, לבצע רפורמות כלכליות נחוצות וכן לדאוג ליציבות פוליטית. הוא היה מועמד מוביל לנשיאות בתחילת השנה, אולם הנשיא המכהן מטרלה, החליט להמשיך לכהונה נוספת כדי לאפשר לדראגי להמשיך ולהוביל את הממשלה.

התזמון הנוכחי הוא מורכב מאוד מבחינה כלכלית לאיטליה. המדינה, שלה שיעור חוב של יותר מ-130%, חווה עלייה גבוהה בשיעור הריבית שהיא צריכה לשלם על ההלוואות שלה, מה שנוגס בתקציב הממשלתי. האיטלקים ייהנו מקרוב ל-200 מיליארד אירו מ"קרן השיקום" האירופית בשנים הקרובות, אולם אפילו סכומים אלה - שדראגי הוא זה שאחראי לחלק ולבחור כיצד להשקיע - עשויים לא להספיק לה. בשעות האחרונות זינק המרווח בין התשואות על אג"ח ממשלתי איטלקי לגרמני - שנחשב לסמן לגבי לכידות גוש האירו והחששות מהמצב הכלכלי האיטלקי, ועלה ל-2.18 אחוז (עלייה של 6%).

בנוסף, איטליה היא אחת המדינות התלויות ביותר בגז רוסי ביבשת (אחרי גרמניה) ובימים האחרונים גם היא מקבלת כמויות מעטות מהרגיל של הגז, מה שמעלה חשש לגבי המצב בחורף מבחינת תעשייה וחימום הבתים. מחירי האנרגיה במדינה כבר זינקו, ומתלווים לאינפלציה גבוהה.

"ברית האמון שעליה נוצרה הממשלה הזו הופרה"

דראגי הודיע מוקדם יותר היום על התפטרותו, אחרי שתנועת "חמשת הכוכבים" הפופוליסטית החברה בקואליציה לא השתתפה בהצבעה בנושאי משבר יוקר המחיה, מה שנתפס כאי-אמון בממשלה. "אני מודיע בזאת כי הערב אגיש את התפטרותי לנשיא", אמר דראגי. עם זאת, לאחר מכן פורסמו דיווחים לפיהם מטרלה דחה את ההתפטרות, ולא ברור אם דראגי אכן ביצע את הצעד פורמלית. הוא אמר מוקדם יותר כי "ברית האמון שעליה נוצרה הממשלה הזו הופרה".

באופן היפותטי, הנשיא יכול לאפשר לדראגי להקים קואליציה אחרת. עם זאת, גוברות ההערכות כי אם תנועת "חמשת הכוכבים" לא תשנה את עמדתה, איטליה עשויה ללכת לבחירות מוקדמות. את התנועה מוביל כעת ג'וזפה קונטה, ראש הממשלה שכיהן לפני דראגי. המפלגה מידרדרת בסקרים וקונטה איים כבר בעבר לפרוש מהקואליציה.

ההצבעה אותה החרימה התנועה עסקה בחבילה שנועדה לעסקים ולתושבים להתמודד עם יוקר המחיה. הממשלה גיבשה חבילה בעלות של 26 מיליארד אירו, אך "חמשת הכוכבים" התנגדו בנימוק שמדובר במאמץ מינורי מדי. החוק עבר גם ללא התמיכה של "חמשת הכוכבים", אך התפרקות הקואליציה יכולה להתבטא בהצבעת אי-אמון שצפויה להתבצע בשבוע הבא. כפי שקרה בעבר, לנשיא האיטלקי יש מרווח תמרון רחב מאוד כדי לנסות ולשמור על יציבות פוליטית ולמנוע בחירות בתזמון הנוכחי.