"נגמרה החגיגה": ההסתדרות קוראת לחרם צרכנים על שסטוביץ, דיפלומט וקימברלי

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "כל חברה שתנצל את המצב ותעלה מחירים לא פרופורציונלית, אנחנו נלך לה על הראש" • "אני מתקרב להחלטה לצאת לרחובות ולסגור את המדינה על הרקע של יוקר המחיה. אני רוצה תוספות לעובדים כפיצוי" • נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין: "מתקפה פופוליסטית" • דיפלומט: "מן הראוי היה שההסתדרות תקרא לתוכנית פעולה מקיפה וכוללת למלחמה ביוקר המחיה"

יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בישיבת הנהגת ההסתדרות, היום / צילום: דוברות ההסתדרות
יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בישיבת הנהגת ההסתדרות, היום / צילום: דוברות ההסתדרות

בעקבות גל עליות המחירים, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד קורא לחרם צרכנים על חברות הענק שסטוביץ', דיפלומט וקימברלי קלארק, שהודיעו על העלאות מחירים בשבוע האחרון.

הסערה שנוצרה בעקבות הודעתה של דיפלומט (שמייבאת בין היתר את ג'ילט, היינץ, מילקה וסטארקיסט) על העלאת מחירים לא הרתיעה את המתחרה קימברלי קלארק ישראל - שבשבוע שעבר הודיעה אף היא על עליית מחירים במרבית מוצריה בשיעור של 5.5%-9.6%, שתיכנס לתוקף ב-14 באוגוסט.

יממה לאחר מכן הודיעה גם יבואנית המזון, הטיפוח והטואלטיקה שסטוביץ על העלאת מחירים בשיעורים שנעים בין 5% ל-14% בכמה ממותגיה, ובהם מאסטר שף, ריו מארה וצ'וקטה.

קימברלי קלארק מעלה את המחירים בעד 10%. אילו מוצרים יושפעו?
שסטוביץ' מעלה מחירים בכ-10% מכלל מוצרי המזון והטואלטיקה 

"ניסיון ציני לנצל את הכאוס הפוליטי" 

"יש ניסיון ציני לנצל את הכאוס הפוליטי, וחברות הענק מנסות לעשוק את אזרחי המדינה ולהעלות מחירים", אמר בר-דוד בישיבה של הנהגת ההסתדרות. "אני מניע היום מהלך שהתלבטתי עליו רבות. אנחנו, אזרחי מדינת ישראל והעובדים, לא שבויים של אף אחד. אמרתי שאם החזירות תימשך, לא נהסס לפעול. חברה שתתחזר על האזרחים, תצטרך להתמודד עם ההשלכות של המהלכים שלה על-ידי חרם צרכנים שנפעיל עליה החל מהיום.

"שסטוביץ', דיפלומט, קימברלי - נגמרה החגיגה. אלה שלוש החברות הראשונות. כל חברה שתנצל את המצב ותעלה מחירים לא פרופורציונלית, אנחנו נלך לה על הראש. אני קורא לאזרחי מדינת ישראל להפסיק לקנות את המוצרים של החברות הללו. יש תחליפים לכל דבר. אני מצפה שנהיה צרכנים נבונים, ונקנה את התחליפים. עלינו לקנות חכם ולהפסיק את יוקר המחיה. אני קורא לוועדים לא לקנות את המוצרים של החברות הללו בחבילות לחג. בואו נחזק את התעשייה הישראלית". 

כמו כן, בר-דוד הודיע כי הנחה להקצות 40 מיליון שקל למלחמה ביוקר המחיה, וציין כי בימים הקרובים תעלה ההסתדרות בקמפיין בנוגע ליוקר המחיה תחת הסלוגן "קונים חכם ונלחמים בעושק המחיה". "כלו כל הקיצין. אי-אפשר להמשיך להתנהל כשהכול עולה כלפי מעלה", אמר. 

"מתקרב להחלטה לסגור את המדינה" 

לדבריו, "נפגשתי עם ראש הממשלה יאיר לפיד, ואני מטיל גם עליו את האחריות לפתרון המצב. אמרתי לו שבמשמרת שלנו נפל התהליך הזה, ואני מצפה ממנו להוזיל את יוקר המחיה. לשמחתי, זה נפל על אוזניים קשובות".

לדברי בר-דוד, על הממשלה לדאוג להוריד המחירים גם בדיור, בחשמל, בחינוך ועוד. "אם לא אקבל תשובות מהמשלה, אני מתקרב להחלטה לצאת לרחובות ולסגור את המדינה על הרקע של יוקר המחיה. אני רוצה פתרונות לעובדים, אני רוצה תוספות לעובדים כפיצוי על יוקר המחיה. גם כך שכר המינימום נתקע לנו.

"אמרתי בוועידת ההסתדרות: לא אתן שתהיה מדינה עשירה עם עודפי גבייה ואזרחים כורעים תחת הנטל. בסוף צריך לעשות מעשים, ואף אחד לא עושה מעשים. אני מכתת את רגליי לירושלים כדי לחפש פתרונות, אני איש של פתרונות, אני רוצה להביא כספים כדי לתת לאנשים - ואני נתקל בקירות". 

לין: "היסחפות אחר גל פופוליסטי" 

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין, הגיב לקריאת בר-דוד לחרם צרכנים על שסטוביץ, דיפולמט וקימברלי, ואמר: "אני מאוד מצטער, אבל יש פה היסחפות אחר גל פופוליסטי. היה נכון שאנשי המקצוע שלך יפגשו איתנו ויקבלו את מלוא העובדות ואת מלוא תמונות המצב בטרם אתם יוצאים במהלך נגד ארגונים עסקיים ונגד ארגון מעסיקים".

לין העביר היום מכתב ליו"ר ההסתדרות, בו כתב כי הוא "מצר על הצעד בו בחר בר-דוד, שכל-כולו מתקפה חזיתית ופופוליסטית".

"עוד בטרם ניסה יו"ר ההסתדרות להבין את הגורמים לעליות המחירים ואת העובדות לאשורן, ומבלי שבא בדין ודברים עם הגורמים הרלוונטיים - במקרה זה חברות היבוא ואיגוד לשכות המסחר - בחר בר-דוד לעלות להתקפה. מהלך זה, לדאבוננו, טבול באי-הגינות, והוא מזמין עימותים בין ארגוני מעסיקים לבין ההסתדרות הכללית.

"קריאה זו לחרם נובעת מראייה חלקית של המצב, ולא מראייה כוללת של מה שבאמת משפיע על העלאת מחירי מוצרי הצריכה בישראל. ישנם צעדים רבים שניתן לעשות, וטוב יהיה אם נשתף פעולה באופן קונסטרוקטיבי, ולא ניגרר לתגרה תקשורתית שמשרתת בעיקר את מי שאחראי ליוקר המחיה בישראל - הממשלה". 

חברת דיפלומט מסרה בתגובה לקריאת ההסתדרות: "החברה מודיעה בזאת כי מפרסומים בכלי התקשורת נודע לה כי יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, יצא היום בקריאה לחרם צרכנים על מוצרים המיובאים על-ידי מספר חברות, וביניהן החברה. 

"לעמדת החברה, אין מקום לקריאה כאמור לגבי חברה ישראלית, ומן הראוי היה שההסתדרות תקרא לתוכנית פעולה מקיפה וכוללת למלחמה ביוקר המחיה, יחד עם פתיחת השוק לתחרות הוגנת הכוללת את היצרנים הישראלים ואת היבואנים. 

"נכון למועד זה, אין ביכולת החברה להעריך את השפעת האמור לעיל על תוצאותיה הכספיות (אם בכלל)".