ביטול טיסות, מזוודות ואיסטנבול: זה מה שהישראלים חיפשו בגוגל בדרך לחופשה

בכנס שערכה השבוע גוגל בנושא תיירות הגדיר ברק רגב, מנכ"ל השלוחה הישראלית, את סגמנט התיירות כ"ורטיקל חשוב וגדול עבורנו", ולא בכדי - המידע שנאסף סביבו מהווה מקור הכנסות משמעותי לחברה • מה מחפשים הישראלים הכי הרבה, ואיך הקורונה משפיעה על ההרגלים

ה''דייל'' של גוגל לצד ''מטוס'' החברה בכנס התיירות
ה''דייל'' של גוגל לצד ''מטוס'' החברה בכנס התיירות

במנוע החיפוש המפורסם בעולם כבר יודעים שהמידע שנצבר אצלם אודות העדפות שלנו לחופשה שווה כל כך הרבה, עד שאין להם טעם - למרות שהם מציעים אינספור אפשרויות חיפוש לטיסה או למלון, כולל פיצ'ר לארגון תכני החופשה - להיכנס בעצמם לזירה ולשמש כמוכרת בפועל. לא, גוגל תמשיך ותתווך את הגולשים לבתי העסק, חברות התעופה או סוכני האונליין. אלה משלמים לה על פרסומים ורוכשים ממנה מידע, שדרכו יוכלו להתאים הצעות לנופשים, ועבורה מדובר ברווח נאה בהחלט.

בגוגל מדגישים כי לא כל מידע אודות הגולשים יועבר למלונות או לחברות התעופה - אלא שהמידע שהן רוכשות הוא שמוביל לכך שגולשים שונים יקבלו הצעות מחיר שונות לאותם מלונות או טיסות באותו המועד. עם זאת, בחברה מציינים כי המחירים המוצעים אינם באחריותם אלא באחריות המפרסמים.

בכנס שערכה השבוע החברה בנושא תיירות הגדיר ברק רגב, מנכ"ל גוגל ישראל, את סגמנט התיירות כ"ורטיקל חשוב וגדול עבור גוגל, משום שעבור רובנו, המסע מתחיל באחד ממנועי החיפוש של גוגל, למעשה מהרגע שבו מתחילים לחשוב על חופשה".

ברק רגב מנכ''ל Google ישראל / צילום: באדיבות Google
 ברק רגב מנכ''ל Google ישראל / צילום: באדיבות Google

רגב הציג כמה מגמות המשקפות את הזינוק בביקוש לטוס. נתוני החיפוש של גולשים בעולם בחצי השנה האחרונה מצביעים על עלייה של 26% לעומת 2019. בישראל, השיעור אף גבוה מהממוצע העולמי, והיא מוגדרת כשיאנית החיפוש באירופה.

מה מטריד כיום את הנוסעים הישראלים על סמך החיפושים בגוגל? על פי נתונים שנאספו בחודשים אפריל-יוני 2022, ובהשוואה לחודשים המקבילים בשנה הקודמת, החשש מעומסים בשדה התעופה מוביל לזינוק בשיעור של 2,700% בחיפוש אחר שירותי VIP לנוסעים (למרות ששירותים אלה מוגבלים כיום, ולא בהכרח משתלמים).

החיפוש אחר מידע על הנפקת דרכונים חדשים זינק ב-4,000% - גם כאן על סמך הקושי להוצאת דרכונים קבועים או זמניים, לנוכח ההיצע המוגבל לתורים בלשכות משרד הפנים ולנוכח משך ההגעה הממושך לדרכון שהונפק.

נושא נוסף שמככב בחיפושים הוא מידע על ביטול טיסה ופיצוי, שעלה ב-140%, ומעקב אחר טיסות שזינק ב-400%. "בשנת 2019 כמעט לא פגשנו שאילתות כאלה", אמר רגב. החיפושים בגוגל מצביעים על שינוי אופי החופשה - כך למשל נרשם זינוק של 960% בחיפוש אחר הפלגות (בעיקר מחיפה), וזינוק של 212% בחיפוש אחר אתרי נופש על חופי ים.

החיפוש אחר טיול מאורגן גדל ב-200%; יעדים שאליהם אפשר לטוס עם טרולי - ב-226%; וטיסות סודיות - בכ-300%. מסתבר שגם הספונטניות חזרה, כשנרשם גידול של 270% בחיפוש לטיסות ברגע האחרון, וגידול של 180% בחיפוש טיסות זולות, מונח שתמיד רלוונטי עבור הנוסעים.

הבירה הטורקית מככבת

לפי אתר Destinations Insights with Google, בראש רשימת היעדים המבוקשים ביותר בקרב הישראלים, בהתבסס על חיפושים ברבעון השני של 2022, ניצבת איסטנבול, שכבר צוינה על ידי סוכני הנסיעות כיעד המבוקש ביותר לקיץ הנוכחי (וזאת למרות שישראל הוציאה אזהרת מסע אליה, למשך שבועיים).

חברות התעופה הישראליות ממתינות לאישור הסופי שייתן להן לחזור להפעיל טיסות ליעד המבוקש, שכיום מרוויחות ממנו רק חברות התעופה הטורקיות. אחרי איסטנבול הרשימה ממשיכה עם לונדון, פריז, אמסטרדם, לרנקה, בודפשט, אתונה, ניו יורק, רומא ופראג.

על פי ממצאי סקר שפרסמה גוגל, 56% מהישראלים צפויים לטוס השנה בהיקף דומה לזה שטסו לפני הקורונה. את הסקר ערכה חברת IPSOS, וממנו עולה כי יותר מ-70% ממשיכים להזמין מלונות וטיסות באותו האופן שבו עשו זאת לפני הקורונה (68% רוכשים מלונות באתרי הזמנות בינלאומיים, ו-57% רוכשים טיסות באתרי הזמנות ישראלים).

מבין אלה שכן שינו את אופן הרכישה, הרוב רוכשים כיום יותר ישירות מאתרי חברות התעופה ומקומות הלינה. בנוסף, חצי מהישראלים רוכשים טיסות ומקומות לינה בין חודש לחודשיים לפני הטיסה. נתונים נוספים מצביעים על כך שביטול הטיסה ברגע האחרון הוא החשש הגדול ביותר (67%) של הנוסע הישראלי, ולאחר מכן אובדן מזוודות (58%), עיכובים בשדה (57%) ועליית מחירים (51%).

הקורונה מטרידה רק שליש מהישראלים: כשנשאלו מה היה מעודד אותם להזמין טיסה לחו"ל, 41% השיבו שהחזר כספי מובטח, לעומת 28% שבחרו בביטול חינם, ורק 12% ציינו את ההבטחה להעלות את המזוודה שלהם לבטן המטוס.

מבין הישראלים שלא יטוסו השנה לחופשה בחו"ל, כמחצית השיבו שהסיבות לכך הן כלכליות, בעקבות פגיעה בהכנסה בעקבות הקורונה או בשל עליית המחירים. חמישית השיבו שהחליטו שלא לטוס לחופשה בשל הכאוס במציאות התעופתית, כלומר ביטולי טיסות, אובדן מזוודות ועיכובים בשדות התעופה.

המחסור בבתי מלון

מנכ"ל משרד התיירות, דני שחר, הציג בכנס את החזון של שר התיירות להגיע ל-10 מיליון תיירים עד לשנת 2030, והודה כי "זה אירוע מורכב והמדינה לא ערוכה לזה". השיא, נזכיר, נרשם בשנת 2019 עם 4.5 מיליון תיירים שהגיעו לישראל.

לדברי שחר, יש ביקוש שיא של יזמים לבנייה ולהקמה של בתי מלון. "המשימה היא להגיע למצב שבו בית מלון ייבנה בחמש שנים, ולא בעשר. נקצה 340 מיליון שקל לבניית תשתיות תיירותיות, ונשקיע בקמפיינים הרבה כסף".

יעל דניאלי, מנכ"לית התאחדות המלונות, ציינה כי "כדי להגיע ל-10 מיליון תיירים צריך שיהיו בארץ 100 אלף חדרים, כמעט פי שניים ממה שיש היום (כ-57 אלף חדרים). כדי להדביק את התחזית צריך להאיץ הקמה של מלונות, וזאת בהנחה שהולך להיות בוסט בשיווק הבינלאומי של ישראל".

דניאלי ציינה כי כיום ענף המלונאות מונה כ-35 אלף עובדים, "ואנחנו עדיין מצויים במחסור". אביה מגן, מנכ"לית רשת מלונות פתאל, סיפרה כי הרשת נמצאת בהתרחבות עם 17 פרויקטים חדשים מתוכננים. "המלון הראשון שייפתח בשבועיים הקרובים הוא לאונרדו גורדון ביץ' בתל אביב, ובחגי תשרי נפתח את מלון בוטניקה בחיפה".

באל על צופים כי בעוד חמש שנים 80% מהרכישות יהיו דיגיטליות

גם בחברות התעופה והתיירות מבינים כי הקורונה האיצה את הדיגיטל, בכל עולמות הצרכנות. דינה בן טל גננסיה מנכ"לית אל על, שנכחה בכנס, ציינה כי על פי נתוני החיפוש של הנוסעים באתר אל על המידע המבוקש כולל ביטולים מצד אחד וטיסות למהירי החלטה מצד שני. לדבריה, "35% מהנוסעים רוכשים בערוצים הישירים של אל על, וביחד עם סוכני הנסיעות הדיגיטליים השיעור עולה ל-50%. תוך חמש שנים נגיע ליותר מ-80% רכש דיגיטלי".

המגמה הזו צריכה להוות נורת אזהרה לסוכני הנסיעות המסורתיים, שעשויים להידחק מחוץ לזירה אם לא ימציאו את עצמם מחדש, למשל דרך שירות מותאם אישית ודרך אתרים/אפליקציות יעילים ומזמינים.

גם באל על מתכננים לקחת את הדיגיטל צעד קדימה. "החזון הוא לשכלל את הפרסונליזציה", אומרת בן טל גננסיה. "נזהה איזו חופשה הגולש שנכנס לאתר שלנו אוהב, ונציע לו הצעות ערך מותאמות. בקרוזים, הנופשים היו מסיימים את החופשה, ומזמינים מיד את החופשה הבאה. ככה זה צריך להיות בתעופה, ולכאן נכנס המקום של הדיגיטל.

"אחת הפגישות הראשונות שעשיתי הייתה עם הספק שלנו במדריד, שאמון על הטרנספורמציה הדיגיטלית, במטרה לוודא שהוא 'על זה'. נגיע לעולם שבו הכול ייעשה באפליקציה, מהבורדינג עד המידע אחר היכן נמצאת הכבודה. כך גם נוכל לבשר לנוסעים על שדרוג המושב שלהם בטיסה".