המלחמה על הגז: כשפוטין יסגור את הברז לאירופה

ענקית הנפט גזפרום חתכה השבוע את אספקת הגז לגרמניה, ובברלין חוששים מחורף קר וקיפאון כלכלי • המלחמה באוקראינה חשפה את התלות האירופית באנרגיה רוסית, שהפכה לנשק של הקרמלין • קרן המטבע כבר מזהירה שיש כאן איום על הכלכלה העולמית • האזינו

ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Pavel Byrkin, Sputnik, Kremlin
ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Pavel Byrkin, Sputnik, Kremlin

"העולם עשוי להימצא בקרוב על סיפו של מיתון גלובלי", מזהירה קרן המטבע הבינלאומית, בעדכון מיוחד לתחזית הכלכלית שלה שפירסמה השבוע, רק שלושה חודשים אחרי התחזית הקודמת. בין התרחישים שמדאיגים את כלכלני הקרן: הפסקת הזרמת הגז הרוסי לאירופה. 

זה לא תרחיש תיאורטי בלבד. השבוע, התרחיש הזה החל להתממש, כאשר החברה הממשלתית "גזפרום" הודיעה שתפחית את כמות הגז הזורמת ליבשת באמצעות צינור "נורד־סטרים" ל־20% מהקיבולת שלו בלבד. ההודעה הקפיצה את מחירי הגז, הפילה את הבורסה הגרמנית, והובילה את שר הכלכלה הגרמני להזהיר את הציבור כי "הגיע הזמן להבין שאנחנו ניצבים בפני משבר חמור".

איך גרמניה איפשרה לעצמה להגיע למצב שבו היא כל כך תלויה ברוסיה? מה חלקה של הקנצלרית לשעבר אנגלה מרקל בסיפור, ומה חשיבותו של צינור הגז נורדסטרים? מדוע חוזרים מנקי הארובות לגגות של ברלין, ואיך הגרמנים מתכוננים לחורף הקר שבפתח? אסף אוני, כתב ''גלובס באירופה, מתארח בפודקאסט 'הצוללת', עם כל ההסברים.