התחזית הכלכלית העגמומית היא התרחיש האופטימי

מבט מעמיק בתחזית קרן המטבע הבינלאומית מגלה שורת הנחות שיש סיכון שיתבדו • בין הסיכונים, הפחתה נוספת בהזרמת הגז הרוסי, התפרצות קורונה נוספת בסין או החמרת הטלטלה בשווקים • "העולם עשוי להימצא בקרוב על סיפו של מיתון גלובלי", כתב הכלכלן הראשי של הקרן

התחזית הכלכלית העגמומית היא התרחיש האופטימי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
התחזית הכלכלית העגמומית היא התרחיש האופטימי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כבר בעמוד הראשון של התחזית הכלכלית העולמית שפירסמו השבוע, כלכלני קרן המטבע הבינלאומית כוללים גרף שממחיש איך התחזיות הקודמות שלהם התבדו - ולרעה. ספציפית, אפשר לראות בו איך האינפלציה הפתיעה פעם אחר פעם את כלכלני הקרן, והייתה גבוהה מהצפוי. 

מאז תחילת השנה שעברה, קרן המטבע עדכנה את תחזית האינפלציה שלה שש פעמים, כשבכל פעם התחזית היא לאינפלציה גבוהה יותר, שתימשך זמן רב יותר. נכון לעכשיו, קרן המטבע צופה שהאינפלציה השנה תעמוד על 6.6%, בכלכלות המתקדמות (לעומת 5.7% בתחזית הקודמת), ולא פחות מ-9.5% בכלכלות המתפתחות. 

בשנה הבאה, הקרן כבר צופה ירידה מהירה באינפלציה - אבל מי יודע. 

האטה בכלכלות הגדולות

כל זה מביא אותנו לצד השני של המטבע: בניסיון להתמודד עם האינפלציה הגבוהה מהצפוי, הבנקים המרכזיים החלו בהעלאות ריבית חדות מהצפוי (בעידוד מלא של גופים כמו קרן המטבע). זה תהליך שנמצא בעיצומו בימים אלה ממש, עם העלאת ריבית של הבנק המרכזי האירופי בשבוע שעבר, והעלאת ריבית נוספת של הפדרל ריזרב השבוע. התוצאה היא האטה.

במספרים, כלכלני הקרן מעדכנים כלפי מטה את תחזית הצמיחה העולמית, ל-3.2% השנה, ועוד פחות מכך בשנה הבאה, שבה הכלכלה העולמית אמורה לצמוח ב-2.9% בלבד. אבל כדי להעביר את המסר, קרן המטבע לא מסתפקת במספרים אלא מדברת על תחזית "קודרת" או "עגמומית", ש"התקדרה באופן משמעותי" מאז התחזית הקודמת, לפי שלושה חודשים בלבד. ולמי שעדיין רגוע, הכלכלן הראשי של קרן המטבע, פייר אוליבייה גורינשה, קובע ש"העולם עשוי להימצא בקרוב על סיפו של מיתון גלובלי". 

מה עומד מאחורי הורדת התחזית הנוכחית? בפוסט שפרסם לצד התחזית, גורינשה מדגיש כי הצמיחה האטה בשלוש הכלכלות הגדולות בעולם, כשבכל אחת מהן הסיפור קצת שונה - ובשלב הזה, כבר מוכר היטב. בארצות-הברית, הירידה בכוח הקנייה של משקי הבית, והעלאות הריבית, יאטו את הצמיחה באופן דרסטי (בשנה הבאה, הצמיחה צפויה לעמוד על 1% בלבד). וכפי שדוח הקרן מזכיר, יכול להיות שכבר השבוע יתפרסמו נתוני צמיחה שליליים, רבעון שני ברציפות, המעידים על מיתון "טכני" בארה"ב. 

 
  

בסין, מדיניות אפס הקורונה בשילוב עם משבר נדל"ן מעמיק הורידו את הצמיחה לשפל של יותר מ-40 שנה, ואילו בכלכלת גוש האירו, שאמורה לצמוח ב-1.2% בלבד בשנה הבאה, הסיפור הוא המלחמה באוקראינה, ולצידה העלאות הריבית של הבנק המרכזי האירופי. בגרמניה, הדוח מזכיר, השווקים מגלמים סיכון של 25% למיתון.

תחזית של אי ודאות

אינפלציה, מלחמה, מגפה, משבר נדל"ן - וזו רשימה חלקית. אפשר לתהות מה הטעם בפרסום תחזיות שמתבדות פעם אחר פעם, אבל צריך לציין גם שהתחזית של קרן המטבע משקפת את העובדה שהכלכלה העולמית אכן מתמודדת עם אי ודאות ומתמודדת היום עם שורה של משברים, שלא בהכרח קשורים זה לזה. ההיסטוריון הכלכלי אדם טוז, מאוניברסיטת קולומביה, מדבר על כך שאנחנו בעידן ה-Polycrisis, או ריבוי המשברים. ואילו נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מדבר בהרצאות שלו על כך שלקוביה ההונגרית בימינו יש יותר משש פאות. אנחנו במצב מורכב. 

אבל גם כדי שתרחיש הצמיחה העגמומי של קרן המטבע יתממש, הכול צריך ללכת חלק ("חלק" זה מונח יחסי במקרה הזה). כלכלני הקרן מפרטים שורה של הנחות שעומדות מאחורי המספרים שלהם: שלא תהיה הפחתה נוספת בהזרמת הגז מרוסיה לאירופה, שציפיות האינפלציה לטווח הארוך ימשיכו להיות יציבות, ושהעלאות הריבית של הבנקים המרכזיים לא יחמירו את הטלטלה בשווקים הפיננסיים. אבל, הם ממשיכים, יש "סיכון משמעותי שחלק או כל הנחות היסוד האלה יתבדו". 

שורה ארוכה של סיכונים

למעשה, מפרטים כלכלני הקרן, יש שורה של סיכונים שעשויים לגרור את הכלכלה העולמית להאטה נוספת. כשחלקם, צריך לציין, הם תרחישים שחורגים הרבה מעבר למדיניות כלכלית במובן הצר שלה. זה כבר כולל עצירה של הזרמת הגז מרוסיה לאירופה, התפרצויות קורונה נוספות בסין ואי שקט חברתי בגלל מחסור במזון ובאנרגיה.

אבל לצד אלה, אחד הסיכונים המרכזיים הוא שעצם הניסיון להילחם באינפלציה יתברר כנושא מחיר גבוה יותר מהצפוי. הבנקים המרכזיים מנסים היום ללכת על חבל דק - מצד אחד, הם מנסים לעצור את האינפלציה (שחלקה בכלל לא בשליטתם אלא קשורה כאמור למהלכי האנרגיה של רוסיה). ומצד שני, הם מנסים להימנע ממיתון. הבעיה היא שקשה לדעת בוודאות עד לאיזה גובה צריך להעלות את הריבית כדי להשיג את שתי המטרות האלה. אם הבנקים המרכזיים לא יקראו נכון את המפה, תהליך הורדת האינפלציה עשוי לגרום ל"שיבושים גדולים מהצפוי". הסיכון למיתון, קובעת תחזית הקרן בהקשר הזה, הוא גדול במיוחד ב-2023, שבה הצמיחה בשורה של מדינות אמורה לרדת לשפל, וחסכונות משקי הבית כבר יתדלדלו. "אפילו זעזועים קטנים עלולים לגרום לכלכלות לעצור". 

בתרחיש שבו מתגשמים הסיכונים שמזכירים כלכלני הקרן, הצמיחה העולמית תעמוד בשנה הבאה על 2% בלבד, רמה נמוכה ביותר בהשוואה היסטורית.

בורג מרכזי בסדר העולמי

קרן המטבע, במקרה הזה, היא לא רק השליח שמביא את הבשורות העגמומיות, אלא גם שחקן שדוחף את הבנקים המרכזיים להמשיך במדיניות הנוכחית, על כל הסיכונים טמונים בה. גורינשה מדגיש כי קרן המטבע עדיין תומכת במדיניות מוניטרית "הדוקה", גם אם יהיו לה עלויות כלכליות אמיתיות, פשוט בגלל שעיכוב משמעותו, לשיטתו, מחיר גבוה יותר בהמשך. 

קרן המטבע היא אחד משורת מוסדות שנוסדו אחרי מלחמת העולם השנייה, והיוו חלק מרכזי מהסדר העולמי הכלכלי של העשורים האחרונים. אין פלא שגורינשה חותם את הפוסט שלו בקריאה (שדומות לה אפשר לשמוע גם מכיוון גופים בינלאומיים נוספים) על הצורך בשיתוף פעולה בין לאומי - לא רק כדי להתמודד עם האתגרים שבפתח, מביטחון תזונתי ועד משברי חובות, אלא גם כדי למנוע מהמערכת הכלכלית העולמית להתחיל להתפצל לגושים נפרדים.

הניסיון להפחית מלאים לא עזר לוולמארט

השינויים שעוברת הכלכלה בארה"ב בחודשים האחרונים, בהשפעת ההתפרצות האינפלציונית ועליית הריבית המהירה, מתחילים להתבטא בתוצאות חברות הענק האמריקאיות. עדות לכך התקבלה השבוע מרשת הקמעונאות הגדולה בעולם וולמארט, שהזהירה מפני רווחיות נמוכה מהצפוי על רקע שינויים בהרגלי הצריכה בארה"ב.

וולמארט עתידה לסיים את רבעון הכספים השני שלה רק בסוף חודש יולי, וצפויה לפרסם תוצאותיה המלאות ב-16 באוגוסט. אולם כבר השבוע היא הזהירה כאמור מפגיעה ברווחיות ואף מיהרה להנמיך את תחזיותיה לשנה כולה.

האינפלציה בארה"ב שוחקת את כוח הקנייה של הצרכנים במדינה ופוגעת בתחושת העושר של משקי הבית. עניין זה מתבטא בצמצום הוצאות הצרכנים על מוצרים שאינם הכרחיים, לטובת הקצאת סכומים גבוהים יותר לרכישת מוצרי מזון ודלק, עקב התייקרותם.

צמיחה בתחומים פחות רווחיים

וולמארט למשל הדגישה כי היא צפויה לרשום ברבעון השני צמיחה חדה מהצפוי של כ-6% במכירות החנויות הזהות שלה בארה"ב (חנויות שהיו פתוחות בשתי תקופות ההשוואה), וזאת בנטרול מכירות דלקים. עם זאת, צמיחה זו נבעה ממכירות גבוהות יותר של מוצרי מזון ומוצרי צריכה מתכלים אחרים, להם שיעורי רווחיות גלומית נמוכים יותר.

"האינפלציה במחירי המזון נמצאת ברמה דו ספרתית והיא גבוהה יותר מאשר בסוף הרבעון הראשון. זה משפיע על יכולתם של הלקוחות להוציא על קטגוריות סחורה כלליות ודורש יותר הנחות מחיר בהתמודדות עם המלאי, במיוחד בתחום הלבוש", הסבירה הנהלת וולמארט.

בחברה מעריכים כעת, כי המכירות בחניות הזהות בארה"ב (ללא דלקים) יצמחו במחצית השניה של השנה ב-3%, וכמי המכירות החברה כולה יצמחו השנה ב-4.5%. עם זאת, הרווח התפעולי של החברה צפוי לרדת השנה ב-11% עד 13%, בהשוואה לאשתקד.

כדי להתמודד עם המצב החדש, בוולמארט עסקו ברבעון השני בהפחתת מלאים והתאמת מחירי המכירה לאינפלציה והתייקרות שרשרת האספקה. במקביל, פעלה החברה לצמצום עליות אחסון דרך הפחתת מלאים ועיכוב משלוחים מספקים.

האינפלציה משפיעה על הצרכנים

"לקוחות בוחרים בוולמארט כדי לחסוך כסף במהלך התקופה האינפלציונית הזו, וזה בא לידי ביטוי בהמשך הגידול בנתח השוק של החברה בתחום המזון", הדגישה ההנהלה. לדברי המנכ"ל דאג מקמילון "הרמות הגוברות של אינפלציית המזון והדלק משפיעות על האופן שבו הלקוחות מוציאים כספים".

מקמילון הסביר, כי וולמארט אומנם התקדמה היטב בטיפול במלאים ברבעון השני, אולם תחום ההלבשה בארה"ב ידרוש הפחתות שווי גדולות יותר גם בהמשך. הצורך להפחית מלאים ומתן הנחות לשם כך, צפויים לפגוע בתוצאיה של וולמארט גם במחצית השנייה של השנה, אולם בחברה הדגישו כי הם מעודדים מרכישות הצרכנים בסניפים בארה"ב, של ציוד לביה"ס, לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה.

נתוני וולמארט מתכתבים עם נתונים שפרסם בחודש שעבר משרד המסחר של ארה"ב, ולפיהם ההוצאה לצריכה פרטית התרחבה ברבעון הראשון של 2022 בשיעור המתון ביותר מאז התפרצות מגפת הקורונה. על פי נתונים אלו, צמחו הוצאות משקי הבית בארה"ב ברבעון הראשון ב-1.8% בלבד, לעומת תחזית לעלייה של 3.1%. בסך-הכול, הציגה הכלכלה האמריקאית צמיחה שלילית ברבעון הראשון, כאשר התמ"ג רשם ירידה של 1.6%.

עומרי כהן