אירופה | שאלות ותשובות

רוסיה מציתה מחדש את החששות באירופה מתסריט אימים אנרגטי

רוסיה הודיעה כי תפחית את הגז לאירופה ל־20% בלבד מהקיבולת של צינור "נורד סטרים" • בתגובה מחירי הגז קפצו, הבורסה הגרמנית נפלה, ואירופה התמלאה חששות מפני ההשלכות המהלך

מטה יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Associated Press, Dmitri Lovetsky
מטה יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Associated Press, Dmitri Lovetsky

רוסיה הציתה מחדש את החששות האירופים מתסריט אימים אנרגטי בחורף הקרוב, כאשר החברה הממשלתית "גזפרום" הודיעה שתפחית את כמות הגז הזורמת ליבשת באמצעות צינור "נורד־סטרים" ל־20% מהקיבולת שלו בלבד. ההודעה הקפיצה את מחירי הגז, הפילה את הבורסה הגרמנית, והובילה את שר הכלכלה הגרמני להזהיר את הציבור כי "הגיע הזמן להבין שאנחנו ניצבים בפני משבר חמור". ההודעה מתפרסמת ימים ספורים אחרי שמוסקבה חידשה את אספקת הגז באמצעות הצינור, בתום עבודות תשתית שנתיות, והמחישה את התלות הגדולה של חלק ממדינות אירופה באנרגיה הרוסית.

מדוע גררה ההודעה זעזוע כלכלי בגרמניה ובאירופה כולה?

הודעת "גזפרום" הפכה מיד לכותרות הראשיות בכלי התקשורת בגרמניה (וגם בהולנד ובדנמרק, שגם הן נסמכו בעבר על אספקת גז דרך צינור "נורד־סטרים"). גורמים פוליטיים במדינה מיהרו להבהיר כי "אין כל סיבה טכנית" להפחתת הזרמת הגז, ושר הכלכלה רוברט האבק האשים את פוטין ב"משחק דו־פרצופי". פוטין הבטיח רק לפני כשבועיים לחדש את הזרמת הגז כסדרה.

מאגרי הגז בגרמניה מלאים כעת רק ב־63% לקראת החורף הקרוב, ואפילו אם היו מלאים לחלוטין הם מספיקים רק לחודשיים של צריכה מלאה. עד להודעה הרוסית, מומחי אנרגיה חישבו כי גרמניה יכולה להסתפק בקושי בהזרמה הקיימת, של 40% מקיבולת "נורד־סטרים", אך ההחרפה הנוכחית מאיימת לטרפד את התוכנית הגרמנית למלא את המאגרים עד אוקטובר. בבורסת הגז של אמסטרדם זינק מחיר הגז האירופי בקרוב ל־10%.

 
  

מה ההשלכות האפשריות בעבור אירופה?

גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר ביבשת, שמשפיעה גם על המצב הכלכלי של מדינות האיחוד שסביבה, כבר חווה את ההשפעות המזיקות מבחינה כלכלית של משבר האנרגיה האירופי שנוצר בעקבות המלחמה באוקראינה והשלכותיה. היא רשמה גירעון־סחר ראשון מזה יותר מעשור במאי האחרון על רקע מחירי הגז, הגבוהים פי שישה ויותר מהרגיל. המדינה לא צפויה להיות מסוגלת להיגמל מהתלות בגז הרוסי כבר בחורף הקרוב, ולכן תלויה לחלוטין בפוטין מבחינת אנרגיה.

במקרה ש"גזפרום" לא תגביר מחדש את האספקה, צפויים הקצבת גז לתעשייה, מה שיפגע כלכלית עוד יותר וידרדר את גרמניה למיתון. כמו כן צפויה הקצבת מים חמים מרכזית על ידי הרשויות, ביטול חימום מבני ציבור, סגירת שירותי פנאי כמו בריכות ומוזיאונים וצעדים נוספים. זאת, בנוסף לאלפי אירו נוספים שכל משפחה בגרמניה תצטרך לשלם בעבור חימום ואנרגיה בשל המחירים הגבוהים. גם התעשייה הגרמנית תיפגע מהמחירים הגבוהים.

בנוסף, המהלך גורר פיצול בתוך האיחוד האירופי. מדינות כמו ספרד ופורטוגל, שאינן תלויות בגז רוסי, מבקרות בחריפות את תכניות הנציבות האירופיות להכריז על הפחתה של 15% בצריכת גז, בנימוק שהדבר יפגע ביתרון התחרותי שלהן. נכון לעכשיו, הוויכוח מוביל לכך שיעדי הפחתת גז יאומצו בצורה וולונטרית בלבד, ולא יחייבו את חברות האיחוד.

האם הגרמנים לא חזו את השימוש בגז רוסי כבנשק נגדם?

גרמניה "הימרה" על היחסים ההדוקים עם רוסיה כמקור לביטחון אנרגטי בשבילה, ואפילו כיתרון תחרותי של התעשייה הגרמנית על פני תעשיות מדינות אחרות. יותר מ־65% מצרכי הגז של גרמניה הגיעו ממוסקבה לפני המלחמה. כעת, היא חווה את ההשלכות של התלות הזו, כאשר מוסקבה משתמשת בצינור הגז נורד סטרים כבנשק רב־עוצמה המאיים לדרדר אותה למשבר כלכלי וליצור בקיעים באיחוד האירופי וגם בתוך המדינה. עד לאחרונה, ברלין הייתה סבורה שהרוסים יהיו זקוקים להכנסות מטבע החוץ הנובעות מיצוא הגז. אבל ההחלטה הגרמנית להיגמל מגז רוסי עד 2027 לחלוטין בעקבות המלחמה הבהירה למעשה למוסקבה כי אין לה הרבה מה להפסיד מהפסקת האספקה כעת.

מחירי הגז העולים בעקבות צמצום האספקה עדיין מספקים הכנסות עתק לרוסיה. לגרמנים אין מה לעשות בנושא מלבד להפציר בציבור לצמצם את צריכת האנרגיה שלו. במקביל, הם מחיים תחנות כוח פחמיות ושוקלים להאריך את חייהן של תחנות כוח אטומיות. הרשויות גם שוקלות לאפשר זינוק במחירים כדי לצמצם את הצריכה.

מה צפוי כעת בדינמיקת היחסים בין רוסיה לאירופה?

רוסיה יכולה להמשיך ולהשפיל את גרמניה בזירה הבינלאומית, משום שהאצבע שלה ניצבת על שאלטר הגז. השאלה אם גרמניה תיקלע למשבר כלכלי מיידי תלויה אך ורק בפוטין. בטווח הארוך, בגרמניה מקווים לגוון את מקורות האספקה. בטווח הקצר, "גזפרום" ממשיכה לתעתע בציבור הגרמני ובממשלה. היא הודיעה כי ההפחתה הנוכחית נובעת מהצורך בתיקון שיתבצע בקנדה של טורבינות נוספות שאמורות להזרים את הגז. ברלין כבר הפצירה בקנדה לאשר יצוא אחת מהטורבינות, בניגוד לסנקציות המערביות. המדינה נעתרה, אך כעת נראה שרוסיה מנסה לפגוע בסנקציות על ידי דרישה לתיקונים שוטפים ונוספים.