מה עומד מאחורי קמפיין עיריית תל אביב נגד עישון בחופים?

עיריית תל אביב יצאה בקמפיין הקורא להפסיק לעשן בחופי העיר. הקמפיין, שעלותו 400 אלף שקל, הוא תוצאה של הליך גישור ארוך • Woman2Woman של עמותת בוגרי 8200 יצאה בפרויקט Back2R&D, שנועד להחזיר נשים שנשרו ממקצועות טכנולוגיים לתפקידי מפתח בתעשיית ההייטק • אירועים ומינויים

קמפיין עיריית תל אביב נגד עישון / צילום: תמונה פרטית
קמפיין עיריית תל אביב נגד עישון / צילום: תמונה פרטית

קמפיין חדש של עיריית תל אביב שעלה בשבועות האחרונים קורא להפסיק לעשן בחופי העיר. אמנם העישון לא אסור בחופי ישראל, אך בדלי הסיגריות הנזרקים בכמויות גדולות גורמים לזיהום חמור של הסביבה לשנים ארוכות. זאת לצד פגיעה בציבור הלא מעשן, כשהמונים מצטופפים בחופים וסובלים מהעישון המזיק.

אלא שהנזקים ידועים זה שנים, אז מדוע מובילה העירייה את המהלך דווקא עכשיו? הקמפיין, שעלותו 400 אלף שקל, לא עלה ביוזמתה, אלא בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה בשל אי אכיפת עישון במתחם הציבורי שהפעילה באירוע "כפר האירוויזיון" בשנת 2019. מדובר באירוע שנערך במתחם הדולפינריום, תופעל על ידי העירייה, וכלל הקרנות ענק, דוכני אוכל והופעות. כחצי מיליון אנשים הגיעו למתחם בתקופת פעילותו.

תשעה חודשים קודם לכן נאסר לראשונה בחוק עישון במקומות ציבוריים באוויר הפתוח, שבהם שוהים מעל 50 איש, כאשר הרחבת האיסור נועדה להופעות ואירועי ענק. לפי התביעה, שהוגשה על ידי שני אנשים שבילו במתחם, אנשים עישנו בכל מקום ולא היו שלטים האוסרים על עישון כפי שנדרש לפי החוק. בנוסף, חלק מהסדרנים והפקחים תועדו מעשנים בעצמם, ואחרים הסבירו למי שהתלונן שמותר לעשן במתחם. במקום אף הוצב דוכן של יצרנית הסיגריות פיליפ מוריס.

עו"ד עומר פיינטוך, המתמחה בתביעות ייצוגיות, ייצג את התובעים והגיע להסדר מול העיריה שלפיו היא התחייבה לעלות בקמפיין נגד עישון בחופים, ולעדכן את נהליה לאכיפת עישון באירועי תרבות גדולים. בנוסף הוסכם כי העירייה תציב ממונה על אכיפת איסור העישון בכל אירוע. ההסכמות בין הצדדים הן תוצאה של הליך גישור ארוך שנערך על ידי אמיר שרף, ואושר על ידי השופטת עידית ברקוביץ' מבית המשפט המחוזי בתל אביב.

כאמור, כעת עלה הקמפיין, וברחבי תל אביב הוצבו שלטים הקוראים לציבור לא לעשן בחופים, תחת הסלוגן "מחוץ לחוף! אל תקלקלו לי את האוויר". במקביל פרסמה העיריה באתר האינטרנט שלה מידע על הנזק הסביבתי הנגרם מבדלי סיגריה הנזרקים בחופים, ועל נזקי העישון.

לפי הנתונים, שמקורם בפרסומי משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, מדי שנה מושלכים בישראל כ-6 מיליארד בדלי סיגריות. בבדל סיגריה יש אלפי סוגים של רעלים, וזמן ההתכלות שלו יכול להגיע ל-15 שנה שבמהלכן הוא יפריש את הרעלים הללו לקרקע, למי התהום ולאוויר.

בישראל אין עדיין חופים שבהם נאסר עישון, אך הדבר מקובל במדינות רבות, בהן ספרד,  איטליה, הוואי, אוסטרליה, ניו זילנד וקליפורניה.

התוכנית להחזרת נשים להייטק

יציאה ממעגל העבודה לתקופה מסוימת וחזרה אליו אינה תמיד פשוטה, בלשון המעטה, וגם שינויי מסלולים לאורך הקריירה דורשים מאמץ. כדי להקל על מהלכים כאלה פיתחו Woman2Woman של עמותת בוגרי 8200 את פרויקט Back2R&D - שנועד להחזיר נשים שנשרו ממקצועות טכנולוגיים לתפקידי מפתח בתעשיית ההייטק. על פי נתוני התוכנית, בתום המחזור השני, שהסתיים לאחרונה, נרשמה השמה של כ-50% מבוגרות התוכנית.

ברשות החדשנות ובתוכנית זיהו כי נשים רבות נושרות ממקצועות טכנולוגיים מסיבות מגוונות - החל מיציאה ממעגל התעסוקה לצורך הרחבת המשפחה וקושי לחזור, ועד חסמים פנימיים וחיצוניים. שני הגופים הקימו ועדה מייעצת בשיתוף מיקרוסופט, סיילספורס, דל וג'נרל מוטרס, ויחד הגיעו למסקנה שאמנם מתכנתות דרושות לענף, אך דרוש גם ניסיון מקצועי. כך נולד הפרויקט, שלצד קורס שפיתחה האוניברסיטה הפתוחה כולל גם התנסות מעשית.

"קיבלנו לתוכנית נשים שבעבר כבר הושקעו משאבים בהכשרתן בתכנות", מסבירה מיכל קרימולובסקי חוניו, מנהלת Woman2Woman. "חיפשנו נשים בטווח גילאים של 26-40 עם מוטיבציה גבוהה, כאלה שמגיעות עם 'ברק בעיניים'.

"התוכנית היא גשר לחזרה לתעשייה, מאחר שהיא נוגעת בנקודות רגישות כמו לדעת לתקשר הצלחות וכן לא להימנע ממצבים רק בגלל שהם עשויים להוביל לכישלון".

קרן הרשקוביץ׳ ומיכל קרימולובסקי חוניו / צילום: שלומי יוסף
 קרן הרשקוביץ׳ ומיכל קרימולובסקי חוניו / צילום: שלומי יוסף

לדברי קרן הרשקוביץ, ממייסדות Woman2Woman, "החזון שלנו הוא לקדם יותר נשים לתפקידי מפתח במשק בישראל, ואנחנו מבינות שערוץ מאוד משמעותי של השפעה נמצא בהייטק בכלל, ובתפקידים טכנולוגיים במיוחד, ולכן בחרנו לפעול בו. השאיפה היא להטמיע את התוכנית כמודל פנים-ארגוני בקרב חברות הייטק".

מצנח הזהב

נדב ארז'ואן מונה למנכ"ל קבוצת Q-nomy, המספקת פתרונות תוכנה לניהול חווית לקוח רב ערוצית בארגוני ממשל, רפואה וריטייל.

נדב ארז'ואן / צילום: יח''צ
 נדב ארז'ואן / צילום: יח''צ

עמית סיון, 52, מונה למנכ"ל Qlik Israel מקבוצת חילן, העוסקת בייעוץ ואינטגרציה בתחום הבינה העסקית.

ליאת פלאצ'י, 42, מונתה לסמנכ"לית מערכות מידע בבית ההשקעות מיטב.

ליאת פלאצ'י סמנכ''לית מערכות מידע בבית ההשקעות מיטב / צילום: אילן בשור
 ליאת פלאצ'י סמנכ''לית מערכות מידע בבית ההשקעות מיטב / צילום: אילן בשור

עו"ד גדי גראוס, 57, שותף בכיר במשרד שיבולת ושות', מונה לדירקטור ב-cust2mate מקבוצת A2Z, המפתחת עגלות חכמות לסופרמרקטים.

גדי גראוס / צילום: תמונה פרטית
 גדי גראוס / צילום: תמונה פרטית

גנית אלון, 50, מונתה לסמנכ"לית השיווק של קבוצת בריל, המייבאת ומשווקת מותגי אופנה בינלאומיים.

חברת ביטוח הנסיעות הדיגיטלי Faye מינתה את מורן טרייזר לסמנכ"ל מרקטינג, לורן גמפורט לסמנכ"לית מיתוג ושיווק, דורון סמיש לסמנכ"ל מוצר ומוטי בבצ'וק לסמנכ"ל אופרציה.

היזמת הסדרתית חיה סוגוט, 36, מונתה למנכ"לית פרקטיקום ישראל, המנהלת תוכניות הכשרה באונליין להסבה למקצועות הטכנולוגיה.

חיה סוגוט / צילום: Adi Lamm]
 חיה סוגוט / צילום: Adi Lamm]

חדשות טובות

נתוני פלטפורמת ההתנדבות Helpi לרבעון השני של 2022 מצביעים על צמיחה של כ-300% בזמן ההתנדבות של עובדי חברות במשק הישראלי, שהסתכם בכ-14.7 אלף שעות - מה שאיפשר לכ-23.5 אלף בני אדם לקבל סיוע.

קטגוריית ההתנדבות הבולטת ביותר הינה אריזות וחלוקת מזון, וגידול משמעותי חל בתחום שיפוץ ותחזוקת בתים. 83% מהחברות החדשות שהצטרפו לפלטפורמה הן מענף ההייטק.