"העניין עומד להיסגר": הסכם בין ישראל ללבנון על הגבול הימי עשוי להיחתם כבר בספטמבר

בכיר לבנוני ציין בתקשורת הזרה כי המתווך עמוס הוכשטיין קיבל תגובות חיוביות להצעות שהוגשו וכי החתימה שתפתור את המחלוקת על הגבול הימי עם ישראל מתקרבת בצעדי ענק • בתוך כך, פורסם כי אנרג'יאן לא מתכוונת לעכב את תחילת הפקת הגז ממאגר כריש, גם היא מתוכננת לסוף ספטמבר

מאגר כריש / צילום: אנרג'יאן
מאגר כריש / צילום: אנרג'יאן

בניגוד לפרסומים קודמים בישראל, חברת הגז אנרג'יאן לא מתכוונת לעכב את תחילת הפקת הגז ממאגר כריש שצפויה להתרחש לקראת סוף חודש ספטמבר. בד בבד לפי מקורות שונים, בלבנון ובארה"ב מעריכים כי הסכם בין ישראל ללבנון על גבול המים הכלכליים בין המדינות עשוי להיחתם במהלך ספטמבר.

לפי פרסומים בכלי התקשורת ברוסיה בכיר לבנוני אמר כי "במהלך ביקורו של המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין בישראל הוא קיבל תגובות חיוביות להצעות שעל השולחן, ונראה שהעניין עומד להיסגר". גורמים אמריקאים היו פחות נחרצים אבל אחד מהם אמר בשיחה עם גלובס כי "יש קווים למתווה שקיבל תגובות טובות משני הצדדים, אבל צריך לסגור את כל המחלוקות במדויק ולא להותיר מקום לפרשנויות סותרות".

עוד נתון שמעיד על ההתקדמות הוא ביקורו הצפוי של הוכשטיין בצרפת בימים הקרובים, שם הוא אמור להיפגש עם בכירי חברת הגז הצרפתית "טוטאל" - בעלת הזיכיון לקידוח בשטח בלוק 9 הלבנוני, ומי שאמורה לעשות את קידוחי הבדיקה בשדה קאנה/צידון. שדה זה הוא מוקד המחלוקת על הגבול הימי, שכן הוא עובר הן בשטח המים הכלכליים של לבנון, הן באלה שבמשולש המחלוקת והן בשטח המים הכלכליים של ישראל. בגלובס פרסמנו כי לפי אחת מההצעות טוטאל תקבל את הזיכיון המלא להפקת גז מכל השדה, וישראל תקבל את חלקה ברווחים אם יהיו.

לפי הדיווחים והמקורות, יש כנראה פתרון לחלוקה גם של שטח השדה בתוך משולש המחלוקת. העיקרון הוא כאמור, חברה אחת שתעסוק בגילוי וההפקה וחלוקת רווחים מוסכמת. לגבי שאר שטח משולש המחלוקת, יש מתווה אחד שכנראה בדרך לסגירה והוא אינו קו ישר, אלא סוג של "זיגזג", כפי שהגדיר אותו שר החוץ הלבנוני עבדאללה אבו חביב בראיון בשבוע שעבר.

בלבנון מקווים להתנפלות של חברות האנרגיה על מזרח הים התיכון

סעיפים נוספים עוסקים בהבטחה לשמירה על ביטחון אסדות הגז ובקביעת מרחקי המיקום של האסדות מקו גבול המים הכלכליים שיקבע. במסגרת ההסכם ישראל ולבנון אמורות להגיש לאו"ם את הסכמתן לקו הזה והוא יקבע באופן רשמי. לאחר ביקורו בצרפת הוכשטיין אמור לשוב לאזור למסע דילוגים בין ביירות לירושלים, לסכם את הפרטים המלאים. אם יושג הסכם, לא צפויה חתימה משותפת בין נציגי שתי המדינות, אלא חתימה נפרדת של דרג פקידותי/מנהלי בנוכחות של הא"ום והאמריקאים, זאת כדי למנוע מתן ערך מדיני להסכם.

התקווה בלבנון היא כי לאחר החתימה "טוטאל" תחל מיד בחיפושים בקאנה/צידון ושדות נוספים, וכי חברות אנרגיה נוספות יצטרפו בהקדם לאור תגליות הגז הגדולות במזרח הים התיכון, והצורך הקריטי באירופה לחלופה לגז הרוסי.

ובחזרה לאנרג'יאן - לפי הודעת החברה מהאביב ההפקה תוכננה לרבע השלישי של השנה וההכנות הטכניות בעיצומן. בירור של גלובס העלה כי המועד הצפוי להתחלת ההפקה הוא בשבוע האחרון של ספטמבר. חשיבות העמידה ביעד תחילת ההפקה היא בהתעלמות האולטימטום של חיזבאללה שלא יאפשר את ההפקה מכריש כל עוד "זכויותיה של לבנון לאוצרות הגז והנפט לא יובטחו".

נסראללה ועוד בכירים בחיזבאללה ובכלי התקשורת המסונפים אליו ממשיכים באיומים הללו, אבל כבר פספסו פעמיים את מועדי תום האולטימטום מבלי שאירע דבר. ההערכה בישראל היא כי ארגון הטרור השיעי לא ינסה לתקוף באופן משמעותי גם אם לא יחתם הסכם בשבועות הקרובים, אך הוא עשוי לבצע פעולה מינימליסטית או לאפשר לארגונים אחרים לשגר רקטות לעבר ישראל, כפי שעשה בעבר. אם השיחות יכשלו ולא יושג הסכם, האפשרות להסלמה תגדל. בעוד פחות משבועיים אמור אלוף פיקוד הצפון אמיר ברעם להתחלף, נכון לעכשיו אין שום הודעה או כוונה לעכב את ההחלפה, עוד סימן להערכה הישראלית כי לא תהיה הסלמה של ממש.