הקשר הכלכלי בין סיום המבצע בעזה למאגרי הגז בגבול לבנון

בסבך האינטרסים העזתי במבצע "עלות השחר", גם השיקול הכלכלי שיחק תפקיד מפתח • השיפור המסוים ברמת החיים ברצועה בחודשים האחרונים היווה מנוף לחץ על חמאס, ודינמיקה דומה אפשר לזהות גם במוקד עימות אחר, בין ישראל ללבנון • איזה תפקיד שיחקה כיפת ברזל בעימות, ומי המפסידה הגדולה ממנו? • האזינו

טיל נורה מעזה לכיוון ישראל במהלך מבצע ''עלות השחר'' / צילום: Associated Press, Hatem Moussa
טיל נורה מעזה לכיוון ישראל במהלך מבצע ''עלות השחר'' / צילום: Associated Press, Hatem Moussa

"זו הכלכלה, טיפשון" (It's the economy, stupid) הוא סלוגן שלקוח מימיו של ביל קלינטון כנשיא ארה"ב. עוד במהלך הקמפיין לנשיאות בשנת 1992, קלינטון העביר מסר שלפיו צריך לדאוג - קודם כל - לכלכלה בריאה ולפרנסתם של אנשים.

עיקרון זה שיחק תפקיד מרכזי במערכה החולפת בדרום ובמבצע "עלות השחר", שהסתיים בתוך ימים ספורים. כך למשל, במהלכו של המבצע אמר סוחר עזתי לגלובס כי כולם מתפללים שיסתיים בקרוב.

"אם המצב הזה ימשיך יותר משבוע, רבים מהסוחרים וגם בעלי המפעלים לא יחזיקו מעמד", אמר. "לרוב הסוחרים הקטנים והבינוניים אין עתודות, והם חיים מהשוטף, כך שעצירה של הכנסות וחומרי ייצור תפיל אותם. אשראי בבנקים זה מוצר נדיר, ובלי מזומנים שוב יתמלאו הרחובות במובטלים. חשבנו שקצת שחררנו את החלונות של בית הכלא עזה ונשמנו קצת, ועכשיו מחזירים אותנו לצינוק".

בחודשים שלפני תחילת המבצע, הציבור העזתי חש הקלה כלכלית כתוצאה מצעדים של ישראל, ורצה שזו תימשך. "מנופים כלכליים" אלה באו לידי ביטוי - למשל - במספר גדל והולך של פועלים עזתים שנכנסו לעבוד בישראל, מצד אחד, והכנסת מכונות ידע חקלאי מישראל אל הרצועה, מצד שני.

באחרונה, 80-90 אלף פועלים עזתיים צבאו על הלשכות ברצועה כדי לקבל אישור לעבודה בישראל, כשכיום ישנם 12-13 אלף אישורי כניסה בעבור עזתים לעבודה בישראל, והתוכנית היא להגיע ל-20 אלף אישורים. כשהשערים ליציאה לעבודה סגורים, המשמעות היא הפסד יומי של כ-1,000 שקל לכל פועל.

רקע זה מסביר מדוע חמאס - השולט ברצועה ונתפס גם ככתובת לרווחת תושביה - לא לקח חלק במבצע הנוכחי, ומדוע ניסה להפעיל לחץ על ג'יהאד איסלמי להפסיק את הלחימה.

לכך יש להוסיף את העובדה, שהשקט היחסי ששורר בשטחי יהודה ושומרון מאפשר שיתופי פעולה הדוקים יותר בין הרשות לבין ישראל, מה שתורם לרמת חיים גבוהה יותר בקרב התושבים. העזתים מודעים לכך, ורוצים גם לשפר את רמת חייהם.

אך זוהי רק ההתחלה של הסיפור הכלכלי שעומד מאחורי המערכה הנוכחית ברצועה. זה סיפור שנוגע גם באינטרסים של ארגון חיזבאללה בלבנון בכל הנוגע למחלוקת מול ישראל על שטחי מאגרי הגז בים התיכון; לאינטרסים של איראן שעומדת מאחורי המימון של ג'יהאד ברצועה; ואפילו לאלה של ישראל, שרואה עלייה בביקוש מצד מדינות רבות - אפילו מדינות המפרץ - להצטייד גם כן במערכת כיפת ברזל.

האם הכלכלה תגן עלינו גם מפני המערכת הבא? כל התשובות בפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".