אלטשולר מציף רווח של יותר מחצי מיליארד שקל באפריקה ישראל

בית ההשקעות יעביר את החזקותיו בעסקי הנדל"ן של אפריקה לידי לפידות קפיטל כנגד הקצאת מניות סחירות בשווי של כ־700 מיליון שקל

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

פחות משלוש שנים לאחר שרכשו במשותף את חברת אפריקה ישראל במסגרת הסדר חוב, סיכמו החברות לפידות קפיטל  ואלטשולר שחם גמל ופנסיה על עסקת החלפת מניות בשווי של כ־700 מיליון שקל.

עסקה זו, תהפוך את החזקת אלטשולר שחם  באפריקה ישראל לסחירות ומציפה עבורו רווח עצום של יותר מחצי מיליארד שקל על ההשקעה.

במסגרת העסקה, תקצה לפידות קפיטל, שבשליטת איש העסקים יעקב לוקסנבורג, כ־15% ממניותיה לאלטשולר שחם גמל ופנסיה, בתמורה למלוא החזקותיה (20%) של אלטשולר במניות אפריקה ישראל. כך, לאחר השלמת העסקה, תחזיק לפידות קפיטל בבעלות מלאה על אפריקה ישראל.

המניה עלתה ב־70% מתחילת 2022

במקביל, דיווחה לפידות קפיטל כי תקצה לחברת כלל ביטוח  כ־3% ממניותיה בתמורה להזרמת הון של כ־112 מיליון שקל. בסה"כ תקצה לפידות 18% ממניותיה לשני הגופים המוסדיים, שיהפכו לבעלי עניין בה ויגדילו את שיעור החזקות הציבור במניה לכ־35%, מה שיאפשר את כניסתה למדדי הבורסה המובילים ויגדיל את המסחר במניה. כיום מחזיק לוקסנבורג 77% ממניות החברה בשווי של כ־2.8 מיליארד שקל.

יעקב לוקסנבורג / צילום: סיון פרג'
 יעקב לוקסנבורג / צילום: סיון פרג'

שווי לפידות המוערך לאחר השלמת העסקה והנפקת המניות לאלטשולר שחם יעמוד על קרוב ל־4.5 מיליארד שקל (לעומת כ־3.6 מיליארד שקל כיום). מניית החברה הגיבה לדיווח בחיוב והשלימה זינוק של כ־70% מתחילת 2022 ושל 440% בשלוש השנים האחרונות.

לפידות הציגה במחצית הראשונה של 2022 רווח נקי לבעלי המניות של 120 מיליון שקל, וזאת בהמשך לרווח נקי של 190 מיליון שקל שרשמה ב־2021 כולה. נכון לסוף יוני השנה, הציגה החברה הון עצמי של 2.6 מיליארד שקל.

המהלך שהחל את הקפיצה הגדולה

לפידות ביצעה את הקפיצה העסקית הגדולה שלה לפני כשלוש שנים, כשהתמודדה במכרז לרכישת אפריקה ישראל מידי נושיה. במהלך המכרז הצטרפה אלשטולר שחם גמל ופנסיה ללפידות קפיטל ויחד הם זכו לרכוש את הבעלות המלאה על אפריקה ישראל בהשקעה של 876 מיליון שקל (חלקה של לפידות בהשקעה עמד על 175 מיליון שקל).

העסקה הושלמה בינואר 2020, כאשר במסגרתה רכשה לפידות קפיטל 80% ממניות אפריקה ישראל ואילו את יתרת המניות (20%) רכשה אלשטולר שחם. בעת השלמת העסקה כללה פעילותה של אפריקה ישראל שני נכסים מרכזיים: 100% ממניות קבלנית התשתיות דניה סיבוס ו־56% ממניות יזמית הבנייה למגורים אפריקה ישראל מגורים (שהוחזקו בידי דניה סיבוס).

מאז הספיקו הבעלים החדשים לפצל את אפריקה מגורים מתוך דניה סיבוס, למכור חלק ממניותיה, ובהמשך להנפיק את מניות דניה סיבוס בבורסה. כיום מחזיקה אפריקה ישראל ב־74.9% ממניות דניה סיבוס בשווי של כ־2 מיליארד שקל וב־50.9% ממניות אפריקה מגורים בשווי של 1.2 מיליארד שקל.

בנוסף, קיבלה אפריקה ישראל משתי החברות דיבידנדים של כ־340 מיליון שקל מאז תחילת 2021. לדברי אריק שפיר, סגן יו"ר לפידות קפיטל, שתי העסקאות החדשות מלמדות על הבעת אמון בדרך של לפידות ושל בעל השליטה לוקסנבורג: "לפידות לא הנפיקה מניות בערך 30 שנה, למעט הנפקת זכויות שהייתה בשביל העסקה לכל בעלי המניות, ופה יש בפעם הראשונה הנפקת מניות משמעותית, ואמון בדרך מצד הגופים הכי מכובדים בשוק".

לדבריו, יחד עם המזומנים שכבר בידי החברה, יאפשר הכסף החדש לבצע השקעות נוספות. "אני חושב שגם הם (כלל ביטוח ואלטשולר, ע"כ) רואים שלפידות ערוכה לעשות השקעות נוספות, ואולי דווקא בימים אלה, כאשר הגלים טיפה יותר גבוהים, צפויות לדעתנו הזדמנויות, ככה שמדובר במשנה תוקף להבעת האמון שלהם בנו.