אפל | ניתוח

סיבוב הפרסה ומה יהיה הטרנד הבא: חמש הערות על השקת אייפון 14

ענקית הטכנולוגיה השיקה אמש ארבעה דגמים חדשים של האייפון 14, לצד דגמי השעון החכם והאוזניות • לאן נעלם האייפון מיני, איך היא מנסה להגדיל את קהל היעד שלה ואיזה חיסרון היא הופכת ליתרון?

אייפון 14 / צילום: צילום מסך מתוך ההשקה של אפל
אייפון 14 / צילום: צילום מסך מתוך ההשקה של אפל

ענקית הטכנולוגיה אפל השיקה אמש (ד') את מכשירי האייפון החדשים שלה, ארבעה דגמים של אייפון 14, ולצדם מוצרים נוספים: שלושה דגמי Apple Watch חדשים (אחד מהם גרסת פרו המיועדת לחובבי ספורט אקסטרים) ואוזניות חדשות AirPods Pro 2. אפל הציגה חדשנות, מהלכים מעוררי מחשבה ובעיקר, לא הכריזה על אחד הנושאים המדוברים ביותר סביבה. חמש הערות על האירוע השנתי של אפל.

● אייפון 14 נחשף: מתי הוא צפוי להגיע לישראל וכמה הוא יעלה?

אפל משנה כיוון: לא עוד מסך הקטן

באמצע השקת האייפונים בחודש אוקטובר 2020, החברה לפתע סטתה מהמסלול הקבוע שלה. במסיבת העיתונאים, קאייאן דראנס, סגנית נשיא בתחום שיווק מוצר האייפון אמרה לפתע: "רצינו לעשות משהו קצת שונה. משהו, שרק אפל תעשה". דראנס הלכה למזוודה והתחילה לפתוח את המנעולים, ובכל מזודה שנפתחה, התגלתה אחת קטנה יותר. לבסוף, מתוך הסוד הכמוס הזה, התגלה האייפון 12 מיני ששוחרר לראשונה. למעשה, זו הייתה הפעם הראשונה שאפל חזרה למכשירים קטנים עם 5.4 אינץ'.

הרעיון הוא ליצור מכשיר עם הטכנולוגיה המתקדמת של אפל, אבל בגרסה קטנה. הדגם הזה נשמר גם לאייפון 13 ששוחרר בשנה שעברה. ולמעשה, אתמול, אפל אישרה סופית שהכיוון הזה לא הצליח כפי שהיא ציפתה או רצתה, ועשתה סיבוב פרסה קיצוני. אמש, אפל הכריזה על ארבעה דגמים: דגם בסיס, דגם פלוס, דגם פרו ודגם פרו מקס. דגם המיני נעלם כלא-היה, ואת מקומו תפס דגם הפלוס, עוד מכשיר גדול, 6.7 אינץ', אבל בלי היכולות של הפרו.

אפל אמרה בצורה ברורה כי אנשים כבר לא מחפשים מכשירים קטנים. לדעתה, אנשים רוצים מכשירים גדולים, מסיביים, כאלו שיורגשו בכיס, תרתי משמע. לכן היא משנה תפיסה בצורה מהותית ונוטשת את המכשירים הקטנים. באותה נשימה היא לא רוצה שהצרכנים שמעדיפים מכשירים קטנים יברחו, ולכן תשחרר מעת לעת עדכונים לגרסת ה-SE, דגם אייפון מוזל, עם מסך קטן וחיישן טביעת אצבע.

אבל זה לא הכל, השנה אפל החליטה לשחרר ארבעה דגמים, שניים מתוכם נראים לא חדשים. בעוד שדגמי הפרו החדשים מקבלים חידושים כמו מעבד חדש ומגרעת (עם חידוש משמעותי שנעסוק בו בהמשך), דגמי הבסיס, אייפון 14 ואייפון 14 פלוס, נשארים עם המעבד משנה שעברה ודי "נשכחו מאחור". נראה שאפל אומרת כאן בצורה ברורה - יש לכם אייפון 13 משנה שעברה? אין לכם סיבה להתקדם לדור הבא.

מחירי האייפון 14 פרו העולמיים / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב
 מחירי האייפון 14 פרו העולמיים / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חשוב להזכיר את המחירים. הרבה שמועות רמזו על כך שאפל תעלה מחירים ב-50-100 דולרים. אך אפל הציגה מחירים דומים למה שהיה בשנה שעברה, כנראה כדי לא להסתכן בביקורת קשה. אבל בכל זאת יש פה הזדמנות מבחינתה להרוויח יותר. אם עד כה השיקה דגם בסיס ב-799 דולר ודגם מיני ב-699 דולר, כעת היא מביאה את דגם הפלוס הגדול יותר שיעלה 899 דולר. אז עליית מחירים עולמית לא הייתה, אבל אפל תמשיך להרוויח. לצד זאת, המחירים בישראל צפויים לעלות כפי שחשפנו בגלובס אמש

זה לא באג, זה פיצ'ר

אפל הראתה מהי חדשנות, ואיך להפוך חסרונות ליתרונות. החברה השיקה אמש את Dynamic Island, הרעיון לקחת את המגרעת במעלה המכשיר, ולאפשר שימושים שונים: כמו שליטה במוזיקה, ניהול שיחה בטלפון, מעקב אחרי משחקי ספורט, התראות לניווט בדרכים, שליטה בטיימר ועוד רבים. המגרעת מתרחבת ליותר מאליפסה קטנה אם צריך, בהתאם לשימושים השונים.

ענקית הטכנולוגיה הבינה שהיא תקועה עם המגרעת וניסתה להפוך את זה לכלי שימושי. במצב של שני תהליכים מאחורי הקלעים שעובדים במכשיר, הפיצ'ר יידע לפצל אותו לפי השימוש ולתת אפשרויות רחבות יותר לצרכן הרגיל. מדובר באחד המהלכים המבריקים של אפל עד כה, שפותח אופציות נהדרות לשימושים שונים ולמפתחים שרוצים לקחת את זה צעד אחד קדימה.

עם זאת, חשוב לשאול האם אפל תהיה הגונה ולא תפעל בחוסר יושרה. בעבר חברות רבות טענו שהיא לא פותחת את מכלול האפשרויות למתחרות שלה ומטילה קשיים לא פשוטים. מה יקרה אם הצרכן לא ישתמש בכלים של אפל כמו Apple Music או ב-Maps או ב- AirPods אלא בשירותים של חברות מתחרות, האם עדיין השימושים יהיו נוחים באותה צורה? אפל אכן הציגה חדשנות נהדרת ושינתה את חוקי המשחק, אבל צריך לקוות שתשאיר את האפשרויות פתוחות לכולם.

בדרך להפוך לאימפריית בריאות לטובת הצרכנים

במסגרת השקת Apple Watch Series 8, היא החליטה לשלב שני חיישני טמפרטורת גוף חדשים, אחד מאחור ואחד מתחת לתצוגה, שנועדו לסייע במעקב אחר נתוני בריאות, והדוגמה שנתנו אמש היא מעקב אחר ביוץ ומחזור. השעון בודק את הטמפרטורה של המשתמש כל חמש שניות, ולדברי החברה, הוא יזהה שינויי טמפרטורה קלים עד 0.1 מעלות צלזיוס.

כמובן שהחברה אומרת שהמכשיר שומר על נתונים מאובטחים והפרטיות גבוהה במיוחד - המצב היחיד שהנתונים ישותפו זה כשיהיה אישור מפורש מצד המשתמש. אפל הוסיפה גם פיצ'ר חדש של בטיחות, זיהוי אם הייתה תאונת דרכים והתקשרות אוטומטית לשירותי החירום.

אפל מנסה להפוך את השעון למוצר שרלוונטי לחיי היומיום וזו לא השנה הראשונה שאפל עושה סרטון של לקוחות שמספרים איך השעון עזר להם בחיים. הפעם, אפל מראה לנו את הכוונות שלה בצורה הכי מובהקת: להפוך לאימפריית בריאות שעוזרת לכלל הצרכנים. אפל רוצה להראות שהיא רלוונטית כל תחומי החיים, וגם - לא רק שתוכלו לעקוב אחרי הנתונים המדוברים, אתם תוכלו להפנות את הנתונים הרלוונטיים לרופאים שלכם כדי לקבל את הטיפול המדויק ביותר האפשרי.

אפל שוב מכתיבה למפעילים מי קובע את הכללים בשוק הסלולר

ענקית הטכנולוגיה הכריזה אמש שהיא תסיר את מגש הסים עבור דגמי אייפון 14, כרגע רק בארצות הברית. אפל התעכבה באירוע על היתרונות של eSIM, כמו פרטיות גבוהה יותר (כי אי אפשר לשלוף את הסים מהמכשיר אם הוא נגנב ועוד), יעילות בהחלפת חבילות וחברות וחווית החלפת מסרים או חבילות מהירה ומתקדמת, וגם העובדה שאפשר להשתמש במספרי eSIM באותו מכשיר.

כששואלים מדוע אפל עשתה את זה - אפשר להניח שישנן שתי אפשרויות מרכזיות: ראשית, עצם זה שמוציאים את חריץ כרטיס הסים הפיזי מאפשר יותר מקום לפיצ'רים עתידיים שירצו להכניס. יש יותר מקום בתוך המכשיר ויהיה אפשר לשלב טכנולוגיות חדשות. אפשרות שנייה, מהלך כזה יעזור להפוך את המכשיר לדק יותר. מהלך דומה היה הסרת שקע האוזניות.

זה עניין של זמן עד שהשוק יבין שהוא צריך ללכת לשם ובשווקים רבים יאפשרו שימוש ב-eSIM, בלי אפשרות אחרת. היו כאלו שחשבו שאפל תשיק דגמים שכוללים גם eSIM וגם סים פיזי ותיתן קצת זמן הסתגלות, אבל לשוק האמריקאי היא מכניסה את זה בכל הכוח ובאגרסיביות רבה.

ומי נשאר מאחור? המטא-וורס

המון שמועות רמזו על כך שאפל הייתה אמורה להכריז על קסדת מציאות מעורבת - Apple Mixed Reality Headset. אין המון מידע ברשת על זה, השמועות הצביעו בעיקר על כך שהחברה תחשוף את המוצר השנה ובשנה הבאה תתחיל למכור אותו. עם זאת, החברה לא הזכירה את המוצר ולא נשמעו המילים שקשורות לקסדת מציאות מעורבת.

אך בסוף האירוע, מיד לאחר שמנכ"ל אפל טים קוק סיים לדבר, הופיע סרטון קצר ומסקרן: הדמות הלי מהסדרה Severance של אפל טיוי מחכה להיכנס לרכבת. אבל לפתע, דמותה של הלי מהבהבת, אבל הרכבת נראית בשלמותה. יש מעריצים שרואים בזה טיזר לעונה הבאה של הסדרה, ויש כאלו שמתחילים עם הספקולציות לגבי אם מדובר ביכולות עתידיות של VR/AR וקסדת המציאות המעורבת של החברה. אמנם לא מדובר ב-One More Thing של סטיב ג'ובס, אבל אפשר להעריך שזה טיזר לבאות - אולי כבר באירוע הבא.