תשואות אג"ח ממשל ארה"ב מזנקות ומטלטלות את השווקים הפיננסיים

תשואת אג"ח ממשל ל-10 שנים חצתה את רף 4% לראשונה מאז 2010 • גם אג"ח לשנתיים נמצאת מעל 4%, ולדברי בכיר במורגן סטנלי, זו הבעיה הבסיסית שתקשה על התאוששות שוק המניות בארה"ב • כל עלייה בתשואות האג"ח תורמת לאי-הוודאות בשוקי המניות, שכן הגידול בעלויות המימון פוגע בציפיות לרווחים עתידיים

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

התשואות על אג"ח ממשל ארה"ב ל-10 שנים חצו היום (ד') במהלך המסחר את רף ה-4%, לראשונה זה 12 שנה. הפעם האחרונה בה התשואה ננעלה מעל 4% הייתה באוקטובר 2008. זהו מדד ייחוס בעל השפעה רחבה על עלויות האשראי וההלוואות לצרכנים, וגלי הדף של ההתפתחות האחרונה מורגשות ועוד יורגשו ככל הנראה בשווקים הפיננסיים.

ככלל, עלייה בתשואת אג"ח 10 שנים נתפסת כסימן לציפיות חיוביות בנוגע לצמיחה הכלכלית בארה"ב, אך הפעם נראה כי העלאות הריבית האגרסיביות של הבנקים המרכזיים בניסיון להילחם באינפלציה גורמות למשקיעים להעריך כי הריביות יישארו גבוהות למשך תקופה ארוכה. התשואה נמצאת בעלייה כבר כמה ימי מסחר ברצף, והיא בדרך לשבור את שיא העלייה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה מאז 1981.

האג"ח הגלובליות בשפל שלא נראה כמותו מסוף מלחמת העולם השנייה 
במורגן סטנלי מעריכים: העלייה בדולר תסתיים במשבר
הפרופ' מוורטון שמצטרף למצעד הביקורות נגד מדיניות הפד  

גם תשואות אג"ח ממשל ארה"ב ל-30 שנה שוברות שיאים ומטפסות לכ-3.9%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2014. תשואת אג"ח ממשלת בריטניה ל-30 שנה חצתה את רף ה-5%, לראשונה מאז 2002. 

על רקע הטלטלה בשוקי האג"ח בעולם בכלל ובבריטניה בפרט, הבנק המרכזי של בריטניה הודיע לפני זמן קצר כי יעצור מכירה של אג"ח לטווחים ארוכים ויתערב במסחר בקנייה של אג"חים לטווחים ארוכים של ממשלת בריטניה. "אם ההפרעה בשוק זה תימשך או תחמיר, יהיה סיכון מהותי ליציבות הפיננסית של בריטניה. הדבר יוביל להידוק בלתי מוצדק של תנאי המימון ולצמצום בזרימת האשראי לכלכלה הריאלית", נכתב בהודעת הבנק. "בהתאם לתכלית השמירה על היציבות הפיננסית, בנק אוף אינגלנד נכון להשיב על כנו את תפקוד השוק ולצמצם סיכונים לתנאי האשראי למשקי הבית ולעסקים בבריטניה". בהודעה נכתב כי הבנק יחל ברכישה זמנית של אג"ח ממשל לטווח ארוך כדי "להשיב את הסדר לשוק", וכי יעשה זאת "בכל קנה-מידה הנחוץ".

העליות החדות בשוק האג"ח נתפסות כאחד הגורמים לירידות שנרשמו ביום שלישי בוול סטריט. כל עלייה תורמת לעצבנות בשוקי המניות, שכן הגידול בעלויות המימון פוגע בציפיות לרווחים עתידיים. אחד המקומות הראשונים בהם יורגשו השלכות של עליית תשואת אג"ח 10 שנים מעל 4% היא בשוק ההלוואות - ממשכנתאות, עבור בכרטיסי אשראי ועד הלוואות לסטודנטים.

בכיר במורגן סטנלי: התשואות לשנתיים הן הבעיה של שוקי המניות

תשואת אג"ח ממשל ארה"ב לשנתיים אומנם רושמת ירידות קלות, אך ניצבת גם היא מעל רף 4%, וברמתה הגבוהה ביותר מאז קיץ 2007. למעשה, תשואת אג"ח ממשל ארה"ב לשנתיים עומדת על כ-4.25%, כלומר עקום תשואות האג"ח עדיין "הפוך" (התשואות על האג"ח הקצרות גבוהות מהתשואות על האג"ח הארוכות, מצב שמאותת על מיתון מתקרב). הדבר מסמן בעיה בהתאוששות של שוקי המניות בארה"ב מהשוק הדובי, כך לדברי אנדרו סלימון, מנהל תיקים בכיר במורגן סטנלי.

סלימון אמר לאתר מרקטווצ' כי "קשה לשכנע משקיעים ליטול סיכון כאשר הריבית חסרת הסיכון לשנתיים היא צפונה מ-4%". לדבריו, בממוצע, לכ-35% ממניות מדד S&P 500 יש תשואה הגבוהה מזו של אג"ח ממשל לשנתיים, אך כעת מדובר על נתון נמוך בהרבה, כ-11%. לעומת זאת לשם השוואה, אמר, כ-20% ממניות המדד רושמות בממוצע תשואה גבוהה מאג"ח ל-10 שנים, וכעת מדובר על כ-18% בלבד.

הוא העריך כי העובדה שאג"ח לשנתיים מציעות אלטרנטיבה תחרותית ביותר היא כעת הבעיה הבסיסית של שוק המניות בארה"ב. הוא צופה כי תשואת אג"ח לשנתיים עשויה להתחיל לרדת במקרה של האטה כלכלית כתוצאה מהצמצום האגרסיבי של המדיניות המוניטרית בידי הפדרל ריזרב או במקרה של הקלה בלחצי האינפלציה.

ברקע, הירידות בימים האחרונים במדד דאו ג'ונס הובילו אותו לטריטוריה דובית, ירידה של יותר מ-20% מרמת השיא, והוא הצטרף למדד S&P 500. ביום שלישי רשם מדד S&P שפל מתחילת 2022 וננעל ברמה של 3,647.29 נקודות לאחר שירד ב-0.2%. מדד דאו ג'ונס השיל עוד 0.4% לרמה של 29,134.99 נקודות. מדד נאסד"ק עלה אומנם ב-0.2% ביום שלישי, אך רשם מתחילת השנה צניחה של כ-31%.

דויטשה בנק: האג"ח הגלובליות בשפל שלא נראה מאז 1946 

תשואות האג"ח נעות בכיוון הפוך מהמחיר - עלייה בתשואה לפדיון של איגרת חוב מתבטאת בירידה במחיר האגרת ובפגיעה בתשואות שרושמים מחזיקי האג"ח. לפי מחקר שפרסם דויטשה בנק ובחן נתונים מאז שנת 1786, אגרות החוב הגלובליות נמצאות כעת בשוק הדובי הראשון שלהן זה 76 שנה. הפעם האחרונה שהאג"ח הגלובליות היו ברמת השפל הזו הייתה ב-1946, כאשר האו"ם התאסף לראשונה בלונדון לאחר סיום מלחמת העולם השנייה. "עד סוף ספטמבר 2022, זו עשויה להיות תקופת ההחזרים ל-10 שנים הגרועה ביותר בתולדות האג"ח הממשלתיות בארה"ב", ציינו במחקר של דויטשה בנק.

"מה שהופך את התקופה הנוכחית לאפילו גרועה יותר היסטורית הוא שאנחנו רואים הפסדים עמוקים בערכים נומינליים, מה שלא קרה בעבר אצל מדינות רבות מלבד בתקופות מלחמה או קריסה כלכלית", הוסיפו חוקרי דויטשה בנק ג'ים ריד, הנרי אלן, לוק טמפלמן ואדריאן קוקס.