האג"ח הגלובליות בשפל שלא נראה כמותו מסוף מלחמת העולם השנייה

מחקר חדש של דויטשה בנק, שמסכם שתי מאות של נתונים כלכליים, מגלה שהאג"ח הגלובליות נמצאות בשפל היסטורי של 76 שנה • אם קצב המכירה לא יאט בקרוב, 2022 עשויה להיות השנה הגרועה ביותר בתולדות האג"ח הממשלתיות בארה"ב

האג''ח הגלובליות נכנסו לשוק דובי / אילוסטרציה: Shutterstock
האג''ח הגלובליות נכנסו לשוק דובי / אילוסטרציה: Shutterstock

זו לא הייתה שנה קלה עד כה לשווקים הפיננסיים, יש שיאמרו שאף נוראית. כשמעמידים את 2022 בהשוואה לדאטה של יותר ממאתיים שנה, היא אף נראית רע יותר.

מה קורה למדד S&P 500 כשארה"ב נכנסת למיתון - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים 

אגרות החוב הגלובליות נמצאות כעת בשוק הדובי הראשון שלהן מזה 76 שנה לאחר שצנחו ב-20% מרמת השיא שלהן, כך לפי מחקר שמפרסם דויטשה בנק בו הוא בחן נתונים מאז שנת 1786. הפעם האחרונה שהאג"ח הגלובליות היו ברמת השפל הזו הייתה ב-1946, כאשר האו"ם התאסף לראשונה בלונדון לאחר סיום מלחמת העולם השנייה.

ברקע הדברים, ביום שני האחרון מדד דאו ג'ונס ירד במעל 20% מרמת השיא שלו והצטרף אל S&P 500 בשוק דובי.

הציפיות להעלאות ריבית אגרסיביות יותר מתדלקות את מכירות האג"ח הגלובליות, מה שמקפיץ את התשואות בשווקים מתפתחים. כלכלנים רבים מצפים מהבנקים המרכזיים להשתלט על האינפלציה הגואה, שנמצאת בחלק מהעולם בשיא של 40 שנה, כך שהמשקיעים מגיבים בקצב מכירה ברוטלי של אג"ח ממשלתיות. הדבר דוחף את התשואות על האג"ח הממשלתיות למספר שנים למעלה, בעיקר בארה"ב.

שוק האג"ח הממשלתיות הגלובלי מחק עד עתה שווי של עשור של החזרים נומינליים, על בסיס החזרים ל-10 שנים. "עד סוף ספטמבר 2022, זו עשויה להיות תקופת ההחזרים ל-10 שנים הגרועה ביותר בתולדות האג"ח הממשלתיות בארה"ב", ציינו במחקר של דויטשה בנק.

"מה שהופך את התקופה הנוכחית לאפילו גרועה יותר היסטורית הוא שאנחנו רואים הפסדים עמוקים בערכים נומינליים, מה שלא קרה בעבר אצל מדינות רבות מלבד בתקופות מלחמה או קריסה כלכלית", הוסיפו חוקרי דויטשה בנק ג'ים ריד, הנרי אלן, לוק טמפלמן ואדריאן קוקס.