כבר 20 שנה שהמדינה מנסה להקים מגרש גולף באילת. האם הפעם זה יצליח?

הכישלון של המכרז הקודם להקמת האתר הוביל לשינויים במתווה, בעיקר על מנת לשכנע יזמים לקחת חלק בפרויקט • האתר צפוי להשתרע על שטח של 850 דונם ויכלול מאות חדרי אירוח • גורמים בענף מותחים ביקורת על ההחלטה ומעלים ספק בנוגע להצלחת הפרויקט

מגרש גולף / צילום: Shutterstock
מגרש גולף / צילום: Shutterstock

באילת מנסים כבר למעלה מ-20 שנה לקדם רעיון להקמת מגרש גולף כאטרקציה תיירותית חדשה בעיר. מדובר בתעשייה מוצלחת במיוחד בעולם, שמגלגלת עשרות מיליארדים בשנה, ומציעה מגרשי גולף מקצועיים גם במקומות מדבריים לגמרי, כמו איחוד האמירויות וסעודיה. ובכל זאת, בישראל זה לא קורה. כיום פועל בארץ רק מגרש הגולף המפורסם בקיסריה, המשמש בעיקר מקומיים ולא תיירים. 

קורצת לתיירים: שופרסל אונליין פותחת סניף פיזי באילת
יקר בארץ, אבל הנופשים מגיעים: באיזו עיר המלונות בתפוסה כמעט מלאה?
מדאיג: מצבה של שונית האלמוגים באילת מתדרדר 

ביולי 2018 רשות מקרקעי ישראל פרסמה מכרז להקמת מגרש גולף ומתחם מלונאי בצפון העיר אילת, אך תוך זמן קצר הוא נסגר ללא הצעות, ובכך נכשל. כעת, הרשות פרסמה מעין גרסה מעודכנת של אותו מכרז להקמת האתר, מתוך תקווה ששינוי התנאים ישכנע את היזמים להגיש מועמדות.

560 חדרי אירוח ומתחם גולף בשטח של 600 דונם

המכרז כולל זכויות חכירה להקמת בית מלון עם 560 חדרי אירוח, מגרש גולף תקני על שטח של 600 דונם, אקדמיה לגולף ומגורי עובדים. המתחם התיירותי, שישתרע על שטח כולל של 850 דונם, יוקם בצמוד לשכונת שיפולי ההר החדשה (שהשיווק עבורה יצא גם הוא לדרך לאחרונה).

על פי הודעת רמ"י, הזוכה במכרז יחתום על חוזה פיתוח לתקופה של שש שנים להקמת המיזם כולו (מתחם המלונות ומתחם הגולף). אומנם הוצאות הפיתוח טרם פורסמו, אך ניתן להניח שהן יהיו דומות לאלו שנקבעו במכרז הקודם - 15.7 מיליון שקל.

שינוי תקופת ההרשאה וגובה דמי השימוש

בשלב הבא, היזם יחתום על חוזה חכירה לתקופה של 49 שנים (כולל תקופת הפיתוח) עם אופציה להארכה לתקופה נוספת של 49 שנים. במסגרת זו, תתבצע הפרדה לשני הסכמים עבור שני המתחמים, שלא הייתה קיימת במכרז הקודם: הסכם אחד יהיה עבור המתחם המלונאי וישמש למשך כל תקופת החכירה. הסכם שני יהיה עבור מתחם הגולף וישמש כהסכם הרשאה שיתחדש בכל שבע שנים בלבד במקום בכל עשור, כפי שנקבע במתווה הקודם. זאת, עד לסיום תקופת החכירה במתחם המלונאי.

בנוסף, דמי השימוש עבור מגרש הגולף לא ייקבעו מראש, כפי שהיה במכרז ב-2018 (אז הם ניצבו על סכום של 8.7 מיליון שקל), אלא ייגזרו מהצעת המחיר של היזם. כלומר, היזם יציע מחיר לתפעול ותחזוקת הפרויקט, ובהתאם רמ"י תקבע כמה דמי השימוש יהוו מתוך ההצעה לכל שבע שנים. אחוז השווי היחסי ייכלל בתנאים, שטרם פורסמו במלואם.

ברשות גם הדגישו כי דמי השימוש בכל תחילת תקופה (כלומר, בכל שבע שנים) יוצמדו למדד המחירים לצרכן, "כדי לייצר ודאות עבור המציעים, ללא צורך בשומה חדשה בכל תחילת תקופה. השינויים יהיו בהתאם לעלייה בתום כל תקופה".

"לנוכח העובדה כי מכרז מתחם הגולף בנוסחו הקודם לא העלה זוכים, שונה מעט מתווה המכרז המפורסם כעת", הסבירו ברמ"י את הסיבה לפרסום החדש. "במתווה המכרז הנוכחי, הרשות ביקשה לייצר ודאות כלכלית עבור המציעים במכרז ולהגביר אותה. על כן, הוחלט כי בניגוד למכרז הקודם, שבו נקבעו שווי דמי ההרשאה בגין מגרש הגולף על פי שומה עבור תקופה של 10 שנים בלבד, ולגביהם לא יכלו המציעים להשיג, במתווה הנוכחי ישקללו המציעים בהצעתם את שני המתחמים יחד".

 
  

"לתת לשוק לתמחר את המתחם כולו"

בינתיים, המתווה החדש עורר ביקורות בענף, ויש מי שטען שהוא מגביר את חוסר הוודאות עבור היזמים. "תיירות הגולף בעולם היא תעשייה של מיליארדים, אבל הצליחה לחדור לישראל רק בקיסריה - פחות כיעד תיירותי ויותר לטובת שימוש במתקן הגולף עצמו", אמר לגלובס ארז כהן, שמאי מקרקעין, משפט ויו"ר לשכת השמאים לשעבר. "נכון להיום, ובניגוד למקומות רבים בחו"ל, אין מלון בארץ שנסמך על תיירות הגולף, ולכן אני מתקשה להאמין שיזמים יחליטו לגשת למכרז באילת.

"הגרסה החדשה של המכרז לא תוכל לסייע מהבחינה הזו, לדעתי, משום שהיא דווקא מגבירה את חוסר הוודאות. צריך להבין שהרשאה לשבע שנים היא כמו שכירות: אי-אפשר לקבל עליה מימון, ואי-אפשר לדעת מה יקרה בתום אותן שבע שנים. איזה יזם סביר ישקיע במגרש גולף - ומדובר בהשקעה של מיליונים על הקמה ותחזוקה - כשאין לו זכויות במקרקעין? אם זה לא מספיק, הרי שגם ההפרדה הקניינית בין שני המתחמים לא תורמת לעניין, ומשאירה הרבה סימני שאלה".

עוד הוסיף כהן: "הפתרון שמעניק הנחה, כביכול, מבחינת דמי השימוש, יוצר בעיה גדולה עוד יותר. רמ"י משאירה את היזם בידיים שלה, ומצפה שהוא יבצע בעצמו את כל ההשקעות. גם מגרש גולף מדברי לא ישנה את התמונה: זה עדיין יהיה פרויקט עתיר השקעה, שצריך להקים אותו, לטפל בו ולתחזק אותו. עדיף היה לתת ליזמים להציע מה שיציעו, לתת לשוק לתמחר את המתחם כולו, בלי להטיל כל מיני הגבלות. השינויים במתווה עוד עשויים לחזור כבומרנג, ודווקא להקשות על השיווק של המכרז".

זו לא הביקורת היחידה על המתווה להקמת המיזם. גם פעילים סביבתיים טוענים שהמכרז יוביל לבזבוז מים כחלק מהתחזוקה השוטפת של מגרש הגולף. ברשות ענו לביקורת: "מדובר במגרש גולף מדברי, שבו לא יידרש היזם לשתול דשא על פני כל השטח אלא סביב הגומות בלבד, בהתאם לכללים המחייבים במגרשי גולף בינלאומיים. קיימות לכך דוגמאות יפות במדינות מדבריות אחרות.

כמו כן, המכרז תואם מול תאגיד המים 'נטפים', וככל שהדבר יתאפשר - יוּתר שימוש במים מושבים לטובת מגרש הגולף".