מועד הפתיחה מוטל בספק: המכרז התחבורתי שלא מפסיק להסתבך

הרכבת הקלה חיפה-נצרת אמורה לצאת לדרך בשנת 2027, אך מועד פתיחתה לציבור מוטל בספק • לאחר דחיות בפרסום תוצאות שלב המיון המוקדם במכרז ופרישת חברות רוסיות וסיניות מהקבוצות המתמודדות, רשות התחרות מבקשת כעת להתייעץ לגבי חלק מהמשתתפות • המשמעות: מועד ההגשות למכרז יידחה, מה שישרת את חוצה ישראל

דן שנבך, מנכ''ל חברת חוצה ישראל / צילום: יונתן בלום
דן שנבך, מנכ''ל חברת חוצה ישראל / צילום: יונתן בלום

מכרז הרכבת הקלה חיפה-נצרת ממשיך להיתקל במכשולים. לאחר דחיות בפרסום תוצאות שלב המיון המוקדם במכרז ופרישת חברות רוסיות וסיניות מהקבוצות המתמודדות, רשות התחרות מבקשת להתייעץ עמה לגבי חלק מהמשתתפות ומועד ההגשות למכרז יידחה. את החברה הממשלתית האחראית חוצה ישראל, שמתעכבת בעבודות השלב הראשון של הפרויקט ונעדרת ניסיון בתחום הרכבות הקלות - הדחייה תשרת.

הרכבת הקלה חיפה-נצרת אמורה לצאת לדרך בשנת 2027, בעוד חמש שנים, אך התוואי המורכב כבר גורר עיכובים רבים. לאורך הקו שאורכו 41 ק"מ בין נצרת ונוף הגליל לחיפה ייסעו על פי התחזיות 100 אלף נוסעים בכל יום בתדירות של 4-15 דקות. הפרויקט עמד עד לפני קצת יותר משנה בפני גניזה, אך במסגרת דיוני התקציב במשרד התחבורה התעקשו על תקצובו על חשבון פרויקטים אחרים, בשל חשיבותו החברתית והתחבורתית בסך 7.66 מיליארד שקל (תוספת של 1.66 מיליארד שקל מאז החלטת הממשלה שהורתה על הקמת הקו בשנת 2016). המיזם הופקד בידיה של חברת חוצה ישראל, שאין לה ניסיון בפרויקטי רכבות קלות.

רוני מילוא, יו''ר חוצה ישראל / צילום: יוסי כהן
 רוני מילוא, יו''ר חוצה ישראל / צילום: יוסי כהן

בתחילת שנת 2021 הודיעה החברה על פרסום שלב המיון המוקדם ברבעון השני של אותה שנה אך הוא פורסם באיחור, בפברואר השנה. שלב המיון המוקדם נועד כדי לאפשר לחברות המעוניינות להשתתף במכרז הזכייני למימון, תכנון, הקמה ותפעולה של הרכבת הקלה. היקף המכרז נאמד בכ-3-4 מיליארד שקל ושש קבוצות הגישו את מועמדותן.

מאז שהוכרזו שש הקבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם, חלו בהן שינויים. חברת CREC נפרדה מהקבוצה שמובילה חברת דן, והחברה הרוסית JSC Transmashholding החליטה לפרוש מקבוצתה שכוללת את לסיכו הישראלית ושתי חברות ספרדיות.

בנוסף לשתי קבוצות אלו, שלוש קבוצות אחרות נבחנו על ידי הוועדה לצמצום הריכוזיות ברשות החברות שכתבה את מסקנותיה במכתב למנכ"ל החברה דן שנבך בשבוע שעבר. הקבוצות הן שפיר, המתמודדת עם חברת CAF הספרדית שמפעילות היום את הרכבות הקלות בירושלים ויקימו ויתחזקו את הקו הסגול בגוש דן, אלסטום אלקטרה וחברת אלייד שאמונות על הקמת ותחזוקת הקו הירוק בגוש דן, וקבוצה שלישית של שיכון ובינוי ואגד כשאגד תפעיל את הקו האדום בגוש דן.

החלטת הוועדה יכולה להיות נוחה מאוד לחברת חוצה ישראל

לפי הוועדה, נוסף על מכרז זה שפיר, אלקטרה ואלייד וכן שיכון ובינוי מתמודדות במכרז על הקו הכחול בירושלים. "ניתוח מפת ההחזקות של הגורמים הריכוזיים הנזכרים שמתמקד בתחומים בעלי זיקה לעניין מלמד כי החששות המרכזיים מתחום הריכוזיות הכלל-משקית שמעורר המכרז נוגעים לקבוצת שפיר שתקים, תתחזק ותפעיל שני קווי רכבת קלה בירושלים ותקים ותתחזק את הקו הסגול בתל-אביב, ולקבוצת אלקטרה שתקים ותתחזק את הקו הירוק בתל-אביב. חששות אלו עלולים להתעצם אם קבוצה ששפיר או אלקטרה חברות בהן תזכה גם במכרז על הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים", נכתב.

הוועדה איפשרה את השתתפותן של שיכון ובינוי ושל אלייד במכרז, אך לגבי שפיר ואלקטרה החליטה הוועדה להביא את הנושא לדיון מחודש לאחר פרסום תוצאות הקו הכחול. ואולם, תוצאות הקו הכחול צפויות להתפרסם במהלך חודש דצמבר, בסמוך למועד ההגשה למכרז חיפה-נצרת - אלא שזה כלל לא פורסם. לכן, החלטת הוועדה יכולה להיות נוחה מאוד לחברת חוצה ישראל, שגם מתעכבת בביצוע השלבים המקדימים בפרויקט לפני המסירה לקבוצת החברות שתזכה במכרז. בנוסף, הדחייה תשרת את החברה גם בכך שכמה שיותר קבוצות יוכלו להתמודד בו שכן יתכן שאם אחת הקבוצות תזכה בקו הכחול היא לא תורשה להתמודד בקו זה, ולנוכח התפרקותן של הקבוצות והניסיונות להרכיב קבוצות חדשות.

האינטרס של המדינה הוא שכמה שיותר קבוצות יתמודדו כדי להבטיח תחרות ולצמצם פערים שכבר הצטברו בפרויקט הטרי, אך בינתיים, מועד פתיחתו לציבור מוטל בספק.

תגובת חברת חוצה ישראל: "חוצה ישראל היא חברה ממשלתית המשמשת כזרוע ביצוע מובילה של מדינת ישראל להקמת מיזמים ופרויקטי תשתית לאומיים מורכבים, בפריסה ארצית, לשיפור וחידוש מערך התחבורה בישראל. ועדת המכרזים של חוצה ישראל פועלת בהתאם לדיני המכרזים ובתיאום מלא עם הרגולטורים הרלוונטיים. מיזם הרכבת הקלה 'נופית', הינו המיזם המרכזי שחוצה ישראל מובילה בצפון הארץ, והוא מתקדם בהתאם לתוכניות וכלל התוואי צפוי להיות מושלם בהתאם ללוחות הזמנים המסוכמים ולרווחת תושבי הצפון".