מכרז הרכבת הקלה בצפון: חברות רוסיות וסיניות פרשו מהתמודדות

שינויים בהרכב הקבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם: חברת דן נפרדה משותפותיה הסיניות, בעוד שחברה רוסית פרשה מקבוצה אחרת • ברקע: פסילת חברות סיניות בקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א

בתוך תחנות הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר
בתוך תחנות הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר

במיזמי תחבורה שמקודמים בימים אלה מתבצעים שינויים בהרכב הקבוצות שניגשות למכרז, ונראה כי ההשפעות העולמיות מגיעות גם למכרזים בישראל. בפרויקט הרכבת הקלה חיפה־נצרת, שמובילה חברת חוצה ישראל והקמתו מיועדת להסתיים ב־2027, עברו את שלב המיון המוקדם (PQ) שש קבוצות. אחת מהן הכילה בתחילה את חברת דן הישראלית עם CREC ו־Shenyang הסיניות, PESA הפולנית ו־ATM האיטלקית. אולם, בחודשים האחרונים ביקשו דן ו־CREC להפריד כוחות, והחברה הסינית יצאה מהקבוצה.

בחברת דן לא מציינים מה הסיבה לפיצול כאשר, לטענתם, "בהחלטה משותפת ולאחר מספר חודשים הוחלט לפעול בנפרד, וכל חברה פועלת במסגרת אחרת". עם זאת, גורמים בענף התשתיות מעידים על התרחקותן של חברות ישראליות מחברות סיניות כשהן ניגשות למכרזים בענף התשתיות בארץ. הסיבה: פסילתן המהדהדת של חברות סיניות שהתמודדו עם אגד ושיכון ובינוי על ביצוע השלב השני בביצוע הקווים הירוק והסגול בגוש דן, הובילה לחישוב מסלול מחדש. 

 
  

במענה לטענת ועדת המכרזים של נת"ע כי ההצעה שהוגשה נמוכה מדי מכדי להתממש, הקבוצה שנפסלה טוענת בעתירה שהוגשה נגד החלטת הוועדה כי מניעים פסולים הם שהביאו לפסילתה, ביניהם לחצים אמריקאים על ישראל. 

האיש הכי חשוב בקו האדום של הרכבת עוזב, אבל בטוח: "יכול לפעול עוד השנה"
ממתחם האלף בראשון לציון ועד נצרת: מיזמי התחבורה שצפויים להעלות את ערך הנכסים שבסביבה

מוקדם לקבוע אם מדובר בתחילתה של מגמה

בין אם הפסילה נעשתה על פי הטיעונים המקצועיים שהציגה ועדת המכרזים של נת"ע, שלפיה ההצעות היו נמוכות בכמעט מיליארד שקלים, ובין אם הפסילה נעשתה כטענת הקבוצה שהפסידה בגוש דן על רקע לחצים אמריקאים - חלק מהחברות הישראליות מצננות את היחסים מול שותפות סיניות, אך עוד מוקדם לדעת אם מדובר בתחילתה של מגמה.

שינוי התבצע גם בקבוצה אחרת במכרז הרכבת הקלה חיפה־נצרת. החברה הרוסית JSC Transmashholding החליטה לפרוש מקבוצתה שכוללת את לסיכו הישראלית ושתי חברות ספרדיות.

אותה חברה רוסית התמודדה גם במכרז לקו הכחול בירושלים במסגרת קבוצה עם חברת דן, ונשרה אף ממנו.

ובינתיים, הגשת ההצעות למכרז הירושלמי נדחתה שוב. לאחר שאמורה הייתה לצאת לדרך ברבעון השלישי של 2020, היא נדחתה - כאשר בחודש אפריל ההגשה הועברה לסוף יוני. כעת, יש דחייה נוספת ל־9 באוגוסט.

דן: "הרוסים פרשו לאור הלחימה באוקראינה"

בדן מסבירים על החלטת JSC Transmashholding לעזוב את המכרז לקו הכחול בירושלים כי "לאור הלחימה המתמשכת באוקראינה החליטו החברות הרוסיות לפרוש מהמכרז. חברת דן קיבלה את בקשתן, ואיתרה מספר חברות שיחליפו את הרוסים שביקשו לפרוש". לגלובס נודע כי אחת החברות היא חברה קוריאנית.

בכל אופן, השינויים לאחר סיום שלב המיון המוקדם, מתאפשר לנוכח מוכנותן של ועדות המכרזים להמתין עם ההצעות עד לבדיקה נוספת של שחקניות חדשות שיצטרפו למכרזים.

אמנם לא מדובר במקרים חריגים של קבוצות שמוחלפות בשלב זה, אך אלו עלולים לעכב את ביצוע הפרויקט וגם לפגוע בקבוצות שהתמודדו, ועמלו על הגשת הצעות בהתאם.
מחברת חוצה ישראל נמסר: "נכון לעכשיו חברת חוצה ישראל לא קיבלה כל הודעה רשמית על שינויים בהרכב הקבוצות המתמודדות או פרישה".

ממשרד האוצר נמסר: "הגשת הצעות במכרז הקו כחול נדחתה במספר שבועות זאת לאור בקשות מספר מתמודדים". מצוות אב לתחבורה בירושלים לא התקבלה תגובה.