האם פייסבוק תיאלץ למכור את וואטסאפ ואינסטגרם? התקדים בבריטניה שעלול לנבא את הבאות

בפעם הראשונה, רגולטור עולמי מאלץ ענקית טכנולוגיה לבטל עסקה שהושלמה • רשות התחרות והשווקים הבריטית תחייב את מטא למכור את חברת הגיפים Giphy, זאת לאחר שבית המשפט דחה את ערעור החברה • מומחית למשפט תאגידי בארה"ב: "מדובר בסימן לבאות, תקדים לרגולטורים ברחבי העולם"

רשתות חברתיות. ''מחפשים את הדרכים כדי לפרק את החברות הענקיות הללו'' / אילוסטרציה: Shutterstock
רשתות חברתיות. ''מחפשים את הדרכים כדי לפרק את החברות הענקיות הללו'' / אילוסטרציה: Shutterstock

רשות התחרות והשווקים (Competition and Markets Authority) בבריטניה הודיעה היום (ג') שהיא עתידה להורות למטא למכור את Giphy בפעם השנייה, זאת לאחר שבית המשפט דחה את הערעור של ענקית הטכנולוגיה. מטא רכשה את Giphy במאי 2020 במחיר של 315 מיליון דולר, כך לפי בלומברג. כעת הרגולטור חוסם את הרכישה סופית, ומטא צריכה לפרק את אחת הרכישות המשמעותיות שלה. ב-The Verge בדקו מול מטא האם השינוי הזה יחול על כל הפעילות הבינלאומית של החברה, והדובר ענה שכן - "תקף לכל העולם".

האטה עולמית: אחרי אינטל, גם מיקרוסופט נערכת לגל פיטורים 
מאילת לתל אביב ב-20 דקות? אילון מאסק עשוי להציל את החלום של הרכבת שנוסעת באלף קמ"ש 

דובר מטעם מטא אמר לבלומרג: "אנחנו מאוכזבים מהחלטת ה-CMA אבל מקבלים את הפסיקה של היום כמילה האחרונה בעניין. אנו אסירי תודה לצוות Giphy בתקופה לא ברורה זו, ומאחלים להם הצלחה רבה". מדובר בפעם הראשונה שרגולטור עולמי אילץ ענקית טכנולוגיה לבטל עסקה שהושלמה. לצד זאת, מאז הברקזיט, הרגולטור הבריטי מגביר את עבודתו סביב הדומיננטיות של חברות הטכנולוגיה הגדולות.

ההחלטה מגיעה לאחר שהרגולטור הורה לענקית הטכנולוגיה לבטל את העסקה בשנה שעברה, לאחר בדיקה מעמיקה מצד הרשות שהובילה למסקנה שהעסקה הזו תפגע בתחרות בין הפלטפורמות השונות. למרות שבמטא הבהירו ש-Giphy תהיה זמינה לכל החברות האחרות, בבריטניה קבעו באוגוסט באותה שנה שהרכישה תפגע בתחרות בפרסום וברשתות החברתיות. לפיהם, מתמודד פוטנציאלי בשוק הפרסום בבריטניה נפגע מכך, וזה נתן למטא כוח רב יותר בשוק.

בנוסף, הרשות סברה אז בזמנו ששירותי הפרסום של Giphy יכולים להתחרות בשירותים של מטא, אבל כתוצאה מהמיזוג - הראשונים נסגרו. ביחס לשוק הפרסום, הרשות מצאה "כי לפני המיזוג, השיקה Giphy בשירותי פרסום חדשניים אותם היא שוקלת להרחיב למדינות מחוץ לארה"ב. השירותים של Giphy אפשרו לחברות לקדם את המותגים שלהם באמצעות תמונות ויזואליות וגיפים". "פייסבוק הפסיקה את שירותי הפרסום של Giphy בזמן המיזוג, כך הסירה מקור חשוב לתחרות פוטנציאלית", נכתב.

מטא כינתה אז את הממצאים כ"לא הגיוניים" וערערה לבית המשפט בלונדון. לאחר מכן, העסקה נשלחה שוב לרשות לבדיקה מחודשת. לא ברור עד כה איזו חברה תרכוש את Giphy אחרי המקרה הזה. החברה עצמה אמרה שחסרה התעניינות מצד רוכשים. מאז הוכרזה העסקה, חלה ירידה בשימוש בגיפים לפי החברה, והמדיה הזו נחשבה כאחת שיצאה מהאופנה.

סימן לבאות מצד הרגולטור הבריטי

פרופ' ענת אלון־בק, מומחית למשפט תאגידי אמריקאי מאוניברסיטת קייס ווסטרן מסבירה בשיחה עם גלובס כי זה עניין שנמצא בבדיקה זמן רב. "ההכרזה הזו לא צריכה להפתיע אף אחד, אבל באופן עקרוני אנחנו רואים שהאירופאיים מאוד אגרסיביים סביב זה", כך לדבריה. "המהלך הזה יכול ללמד אותנו רבות. זה בדיוק מה שהרגולטורים בארצות הברית אומרים, הם מחפשים את הדרכים כדי לפרק את החברות הענקיות הללו", הוסיפה.

"זה תקדים בהחלט. חברת Giphy היא סוג של מונופול בפני עצמה, וסיפוחה לחברת מטא עשוי להגביר את הדומיננטיות של מטא בתחום הרשתות החברתיות והפרסום. לכן זה כה חשוב לרגולטורים לבלום את זה. אמנם הביקורת שהופנתה על רכישת וואטסאפ לדוגמה לא דומה לביקורת על רכישת Giphy, אבל אין ספק שהרכישות נבדקות ברחבי העולם",  תיארה אלון־בק. במקביל, היא רואה במהלך הזה כנבואה לפירוק אפשרי של שאר העסקים של החברה: "יש הרבה עסקאות שעומדות בפני הרגולטורים, ויש כאן ביקורת שחבריי ואני מעבירים על הרגולטורים. זה מלמד איך חייבים לבחון את העסקאות לפני השלמתן ולא אחרי. אחרי שהחברות משלימות את הרכישה, הרבה יותר קשר לפצל אותן. מה שבטוח - אין ספק שהמהלך הזה בבריטניה הוא סימן לבאות, ויש כאן תקדים מובהק".