"מגנים על מיליוני משתמשים": בריטניה דורשת מפייסבוק לבטל את רכישת Giphy

שנה וחצי לאחר שענקית המדיה החברתית הודיעה שהיא רוכשת את השירות המייצר גיפים קבע רגולטור התחרות כי העסקה חייבת להתבטל • יו"ר קבוצת החקירה: "ללא פעולה, זה יאפשר לפייסבוק להגדיל את כוח השוק המשמעותי שלה, באמצעות שליטה בגישה של מתחרים לגיפים של Giphy"

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל פייסבוק / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל פייסבוק / צילום: Shutterstock

רגולטור התחרות בבריטניה קבע כי מטא, חברת האם של פייסבוק, חייבת לבטל את רכישת Giphy, שנה וחצי לאחר שענקית המדיה החברתית הודיעה שהיא רוכשת את השירות המייצר גיפים (תמונות מונפשות). רשות התחרות והשווקים, The Competition and Markets Authority, מסרה שהיא הגיעה להחלטה לאחר חקירה כי הרכישה עלולה לפגוע בתחרות בין הזירות השונות.

"פאנל עצמאי של הרשות שבדק את המיזוג הגיע למסקנה שפייסבוק תוכל להגדיל את כוח השוק המשמעותי שלה ביחס לזירות אחרות בכך שהיא תמנע או תגביל גישה של זירות אחרות לקבצי GIF של Giphy, העברת טראפיק רב יותר לאתרים בבעלות פייסבוק, לדוגמה וואטסאפ ואינסטגרם, שכבר מהוות 73% מזמן המשתמש המושקע במדיה חברתית בבריטניה", נכתב בהודעת הרשות. עוד הוסיפו, כי מטא תוכל לשנות תנאי הגישה לזירות אחרות "לספק יותר נתוני משתמשים כדי לגשת לקבצים מ-Giphy".

בנוסף, הרשות סבורה ששירותי הפרסום של Giphy יכולים להתחרות בשירותים של מטא, אבל כתוצאה מהמיזוג - הראשונים נסגרו. ביחס לשוק הפרסום, הרשות מצאה "כי לפני המיזוג, השיקה Giphy בשירותי פרסום חדשניים אותם היא שוקלת להרחיב למדינות מחוץ לארה"ב. השירותים של Giphy אפשרו לחברות לקדם את המותגים שלהם באמצעות תמונות ויזואליות וגיפים", נכתב. כך שלמעשה, הרשות מצאה שלשירותי הפרסום של Giphy יש פוטנציאל להתחרות בשירותי הפרסום של פייסבוק. "פייסבוק הפסיקה את שירותי הפרסום של Giphy בזמן המיזוג, כך הסירה מקור חשוב לתחרות פוטנציאלית", נכתב.

"ללא פעולה, זה יאפשר לפייסבוק להגדיל את כוח השוק המשמעותי שלה, באמצעות שליטה בגישה של מתחרים לגיפים של Giphy", נאמר על ידי יו"ר קבוצת החקירה העצמאית, Stuart McIntosh . "על ידי הדרישה הזו למכור את Giphy, אנחנו מגנים על מיליוני משתמשים ומקדים תחרות וחדשנות בפרסום דיגיטלי", אמר.

זו תהיה הפעם הראשונה שהרשות מנסה לבטל רכישה שהושלמה על ידי ענקית טכנולוגיה. מטא עשויה לערער על ההחלטה, אבל מדובר בתקדים ענקי הרגולטור הבריטי מציג לשאר הרגולטורים בעולם.

מטא ערערה על החששות בעבר. לדוגמה אמרה שמעולם לא היה סיכוי שעסקי הפרסום של Giphy יהפכו למתחרה אמיתית. מטא אמרה של-Giphy "אין קהל משמעותי משלה", ומיד לאחר שהכריזה על הרכישה, מטא סיפקה 50 אחוז מכל החשיפה והכניסות ל-Giphy. בנוסף אמרו במטא כי "מפתחים ושותפים ימשיכו לקבל את אותה גישה לממשקי Giphy".

למרות שמטא התחייבה לעבוד עם הרשות בחקירה, הרגולטור קנס לאחרונה את החברה ב-70 מיליון דולר בגין אי ציות לתנאי צו האכיפה הראשוני שלה. הרגולטור טען שמטא "מסרבת במודע לדווח על כל המידע הנדרש".