בעיות התכנון של הפרויקטים ב"דירה בהנחה" בחיפה לקראת פתרון

אתמול אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה את התוכנית להקמת 2,500 דירות במבואות הדרומיים של העיר, וזאת לאחר שרמ"י ועיריית חיפה התקדמו מאוד בפתרון הסכסוך שהיה ביניהן לגבי עתיד המתחם

תוכנית מבואות חיפה דרום / הדמיה: דירה להשכיר
תוכנית מבואות חיפה דרום / הדמיה: דירה להשכיר

הסכסוך בין רשות מקרקעי ישראל לבין עיריית חיפה לגבי תוכניות המבואות הדרומיים של העיר (נאות פרס ב') מתקדם לקראת פתרונו - כך מסרו גורמים משני הצדדים לגלובס. צעד משמעותי לקראת פתרון הסכסוך נרשם אתמול (ד'), שעה שהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה, בראשות איתמר בן דוד, דנה בבקשת רמ"י לאשר היתרי בנייה ל-2,500 יחידות דיור בשכונה. 

רמ"י ועיריית חיפה מחליפות האשמות, והזוכים בהגרלות בשכונה בדרום העיר תקועים 
מהנדס העיר חיפה בהודעה חריגה: אל תגרילו דירות חדשות בשכונה הזו 
אבא של הדר מוכתר לא לבד: תושבי המרכז נוהרים לדירות בחיפה 

מדובר בשטח של 747 דונם, שנמצא מדרום לאצטדיון סמי עופר ולחלק הצפוני של שכונת נאות פרס, שכבר בנוי. התוכנית במקום אושרה לפני 4 שנים וקבעה כי השכונה תוקם בשני שלבים - בשלב הראשון יוקמו 1,200 דירות, ובשלב השני יוקמו למעלה מ-4,800 דירות, כשלמעלה מ-1,000 דירות ייועדו לזוכי "מחיר למשתכן", וכ-400 לזכאים לשכירות ארוכת-טווח.

ואכן, קרקעות רבות כבר שווקו בשכונה על-ידי החברות היזמיות קחם (קבוצת חנן מור), רמי שבירו ושרבט, שהחלו לפעול במקום עוד לפני כ-3 שנים. 498 דירות של קחם הוגרלו במסגרת "מחיר למשתכן" במרץ 2020; 295 דירות בפרויקטים של שרבט ושבירו הוגרלו במהלך הסבב הראשון של הגרלות "דירה בהנחה"; מכרזי קרקע נוספים נערכו לפני שנה, ובהם זכו סלע ואיסתא, י.א.אלון, אשל הירדן ואלמוג ב.ז. בנייה והשקעות ומגידו ייזום במגרשים ל-2,048 דירות נוספות, ולפני חגי תשרי האחרונים זכתה רמי שבירו בקרקע ל-228 יחידות דיור. בסך-הכול נמצאות בקנה כ-5,000 יחידות דיור בשכונה. 

איתמר בן דוד, יו''ר הוועדה המחוזית חיפה / צילום: ענבל מרמרי
 איתמר בן דוד, יו''ר הוועדה המחוזית חיפה / צילום: ענבל מרמרי

חילופי האשמות בין רמ"י ועיריית חיפה

ואולם עד לאחרונה הכול היה תקוע. מהנדס העיר חיפה, אריאל וטרמן, טען במכתבים ששלח לרמ"י, לאוצר ולמשרד השיכון, כי על-פי התוכנית יש להסדיר את חיבור השכונה למט"ש (מכון טיהור שפכים) ניר עציון. אחד התנאים להנפקת היתר בנייה היה שהעבודות במט"ש יגיעו לשלב מסוים, ויונח קו סניקה למט"ש מהעיר טירת הכרמל הצמודה לנאות פרס מדרום. כמו כן, נדרשים פרויקטים תחבורתיים, בהם מחלף תחבורתי על כביש 4. 

המהנדס טען כי הממשלה אינה מקצה את התקציבים הנדרשים לכל העבודות, ולוחות הזמנים שלה פורסמו בצורה מטושטשת ולא מחייבת, ועל כן העירייה סירבה להוציא היתרי בנייה לפרויקטים, שלא ברור כלל מתי יבוצע אכלוסם. המהנדס אף הזהיר גם את מגרילי הדירות המוזלות מלהשתתף בהגרלות בשכונה, שכן לא ברור מתי תוקם.

גורמים ברמ"י האשימו מנגד את עיריית חיפה כי היא זו שגוררת רגליים ומערימה קשיים על הפרויקטים. בתווך נותרו כל מי שזכו בהגרלות לפני שנתיים, ושעד כה לא ראו שמשהו קורה בשדות שאמורים להפוך לשכונה שלהם.

כאמור, באחרונה גורמים משני הצדדים מסרו לגלובס כי יש התקדמות במציאת פתרון לסכסוך, והדיון בוועדה המחוזית מהווה סוג של ראיה לדברים.

במינהל תכנון הסבירו לגלובס כי הצדדים היו צריכים לשנות את שלביות ביצוע התוכנית, וכך אומנם נעשה, לאחר שמינהל התכנון בדק כי אכן הוחל לעבוד על התשתיות במתחם. 

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה, בראשות איתמר בן דוד, דנה אתמול בבקשה של רשות מקרקעי ישראל לאשר מתן היתר לכ-2,500 יחידות דיור בשכונת נאות פרס ב' (המבואות הדרומיים ב'), זאת לאחר שהשתכנעה כי עד להשלמת הבנייה של החלק המזרחי של השכונה, יושלמו שיפורים בתשתיות הביוב והתנועה בשכונה וחיבורים נדרשים לכביש 4. כמו כן, הוועדה התרשמה כי ניתן להוסיף עוד 1,300 דירות, שכן באזור מתבצעים שיפורים תחבורתיים נוספים.

גורמים העריכו כי בשבועות הקרובים יתחילו היזמים להגיש בקשות להיתרי בנייה במקום, וכי זו תהיה העדות הטובה ביותר שהסכסוכים בנאות פרס ב' - אכן נפתרו.