רמ"י ועיריית חיפה מחליפות האשמות, והזוכים בהגרלות בשכונה בדרום העיר תקועים

פרויקט "המבואות הדרומיים" תקוע, ו-957 הזוכים בהגרלות יישארו בהמתנה ארוכת-שנים לדירותיהם • עיריית חיפה: פרויקטים לתשתיות אינם מקודמים; רמ"י: העירייה היא הגורם שמעכב • עקב עליות המחירים בשנתיים האחרונות, מגרילי דירות גם לא יכולים לפנות לשוק החופשי

שכונת נאות פרס בחיפה / צילום: איל יצהר
שכונת נאות פרס בחיפה / צילום: איל יצהר

כ-660 מגרילי דירות במסגרת "מחיר למשתכן", שממתינים כשנתיים ורבע ואליהם אמורים להיתוסף 295 מגרילי דירות חדשים במסגרת "דירה בהנחה", יישארו בהמתנה ארוכת-שנים לדירותיהם. הסיבה: סכסוך בין רמ"י לבין עיריית חיפה. כל הניסיונות שנעשו עד כה לפתור את הסכסוך - עלו בתוהו.

מדובר במגרשים ששווקו בשכונת נאות פרס בעיר (המכונה מבואות דרומיים ב’), החל מ-2019, כשתוצאות המכרזים החלו להגיע מאז פברואר 2020. בסך-הכול שווקו ליזמים קבוצת חנן מור, רמי שבירו וש. שרבט 13 מגרשים ל-1,873 יחידות דיור במתחם, מהן הוגרלו במרץ 2020 662 דירות. בהגרלות שנסגרו בתחילת השבוע נוספו להן הגרלות ל-295 דירות במסגרת "דירה בהנחה". בימים אלה מתנהלים מכרזים ל-3,200 יחידות דיור נוספות ושטחי מסחר.

 
  

מהנדס העיר הזהיר: אל תקנו במתחם

כפי שפורסם בגלובס, מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן הזהיר את הציבור בתחילת החודש מרכישת דירות במתחם ומהשתתפות בהגרלות על דירות, ואת היזמים מהשתתפות במכרזי קרקעות של רמ"י שנעשים במקום. זאת, עקב פיגורים גדולים בקידום תשתיות תחבורה וטיהור שפכים במקום.

לטענת המהנדס, יש להסדיר את חיבור השכונה למט"ש (מכון טיהור שפכים) ניר עציון. אחד התנאים להנפקת היתר בנייה היה שהעבודות במט"ש יגיעו לשלב מסוים ויונח קו סניקה למט"ש מהעיר טירת הכרמל הצמודה לנאות פרס מדרום. כמו כן, נדרשים פרויקטים תחבורתיים, בהם מחלף תחבורתי על כביש 4.

וטרמן טוען במכתבו כי במקום שרמ"י תעביר לידיו לוחות זמנים ברורים להשלמת התשתיות הנדרשות, "כל שהתקבל היו אמירות כלליות ומסויגות, שדווקא מעידות על חוסר בהירות וחוסר נכונות להתחייב... ראו למשל אמירות מסוג ‘אם הקבלן יבצע את העבודות’, ‘אם הקבלן יכנס לעבודה’, או ‘אם יתקבל תקצוב ממשרד התחבורה’".

בתגובה ענתה סגנית מנהל אגף בכיר הנדסה ופיתוח תשתיות ברמ"י, לבנת אוליניצקי, כי שיווק המגרשים נעשה בהתם להסכם הגג שנחתם בין רמ"י לעירייה, וכי שיווק חמשת המגרשים הראשונים במתחם נעשה עוד בסוף 2019, וכי העירייה היתה אמורה להעביר את המגרשים לידי היזמים באוקטובר 2021.

רמ"י: העירייה בחרה שלא לבצע את העבודות

אולינצקי מאשימה את העירייה באחריות מלאה לפיגורים ובאי קיום הסכמים עם רמ"י: "מאחר והעבודות עצמן צפויות להמשך כשנה וחצי, היה על עיריית חיפה לצאת לביצוע עבודות פיתוח מיד עם ההודעה על זכייה ליזמים, אך למצער יש לציין כי עיריית חיפה בחרה שלא לבצע את העבודות עד עצם היום הזה", כתבה במכתבה, והדגישה כי כל עבודות הפיתוח אמורות להיעשות במימון מלא של רמ"י.

עוד כותבת אוליניצקי כי רמ"י והעירייה הגיעו למסמך הבנות מוסכם עוד בספטמבר 2021 וכי לידי העירייה הועברו התחייבויות כספיות מצד רמ"י על סך 90 מיליון שקל למימון התשתיות, שאכן הועברו חודש לאחר מכן. עיכובים שונים בתחומי קידום התחבורה והשפכים אכן נגרמו, אך הבעיות נפתרו, ולטענתה הכדור חזר לידי עיריית חיפה, שאמורה היתה לקדם הן את העבודות הפיתוח וכן את היתרי הבנייה ליזמים "אך משיקוליה שלה בחרה שלא לעשות כן", כתבה אוליניצקי.

בעיריית חיפה סבורים אחרת. מהנדס העיר וטרמן ענה לאוליניצקי כי "נמצא כי מכתבך רצוף אי דיוקים חמורים". בין היתר קבע וטרמן כי עבודות הפיתוח בשכונה אינן ממומנות על ידי רמ"י אלא מתבצעות במסגרת תקציבי העירייה, על חשבון היטלים ואגרות שישתלמו בעת הוצאת היתרי בנייה.

הוא שב על דבריו כי הבעיות סביב פרויקט המט"ש לא נפתרו. "הפרויקט מנוהל על ידי חוף הכרמל בתקציבי רמ"י ולצערנו עד רגע זה לא ברור כלל, כאמור, מתי יסתיים שדרוגו ומתי ימולאו תנאי התוכנית", כתב וטרמן.

"ככל שיוצג לוח זמנים סביר ומחייב, לצד עיגון תקציבי, באופן שתנוח דעת הרשות המקומית כי לא נקלע חלילה למצב של השלמת הבנייה ואכלוס השכונה ללא תשתיות בסיסיות כגון ביוב ותחבורה, אזי העירייה תתמוך בכך", כתב מהנדס העיר. "עניין בסיסי זה היה ברור ומוסכם גם במתווה (מעבר לכך שהוא נדרש מהותית) - אך עד מועד זה לא התקבלו לוחות הזמנים כנדרש".

"המצב שבו אנחנו נמצאים מייאש"

כאמור, מי שמשלמים מחיר יקר על הפיגורים הם 662 זוכי ההגרלות ממרץ 2020, אליהם עלולים להצטרף 295 משפחות מתוך 16,931 משקי בית שנרשמו להגרלות הנוכחיות של "דירה בהנחה".

"כ-30% מהזוכים כבר פרשו. חלק גדול מהם כנראה היו מלכתחילה במקום לא טוב בהגרלה, אבל המצב שבו אנחנו נמצאים מייאש", מספר רון דמבו, אחד מהזוכים בהגרלות במתחם מ-2020.

הזוכים בהגרלות מאז מעדכנים האחד את השני בקבוצת ווטסאפ משותפת, ומצב הרוח שם קודר. עד לאחרונה ההערכה הייתה, שהדירות בפרויקט יאוכלסו ב-2025, ואולם עבודות התשתית אמורות להימשך שנה וחצי, כלומר הן יסתיימו ב-2024. לאור זאת קשה לראות כיצד הדירות בפרויקטים יהיו מוכנות לפני 2026.

דמבו מתאר מצב שאליו נקלעו זוגות רבים, שזכו לפני כשנתיים בהגרלות מחיר למשתכן בשכונה המדוברת בחיפה ובהגרלות נוספות ברחבי הארץ - ואין להן אפשרות לתכנן את המשך מהלך חייהן - מצד אחד לסגת מההסכם, ומצד שני לרכוש דירה אחרת לאור עליות המחירים מאז.

"מה שהכי מתסכל זו העובדה שאם היינו יודעים את זה מראש, ב-2020, יכולנו לקנות דירה בשוק החופשי, אבל פיספסנו את ההזדמנות, כי מאז היו העליות הגדולות ואין לנו אפשרות לקנות דירה בשכונה הזו או בכלל בחיפה, כי המחירים הזויים. אשתי ואני עובדים, אבל זה לא מספיק לשוק החופשי", מסכם דמבו.