על פי מתווה הפניקס: גם כלל ביטוח בדרך להשקיע בקבוצת מאיר

כלל ביטוח במו"מ עם יעקב שחר לרכישת מניות בקבוצה, בהתאם לעסקה עליה חתמה הפניקס המעניקה למאיר שווי של 4.1 מיליארד שקל • אם העסקה תצא לפועל, כלל תוכל לרכוש בהמשך מניות נוספות

יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי
יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

עולם הביטוח ממשיך לגלות עניין ביבואנית הרכב מאיר של משפחות שחר וקז. אחרי שהפניקס חתמה על הסכם לרכישת 14% ממניות קבוצת מאיר, בתמורה לכ-574 מיליון שקל, סכום המעניק לקבוצת מאיר של משפחות שחר וקז שווי של 4.1 מיליארד שקל, בכלל ביטוח בוחנים אפשרות להשקיע במאיר על פי אותו מתווה, אך בהיקף קטן יותר.

האקזיט של יעקב שחר: נחתם ההסכם למכירת נתח בעסקי הרכב שלו לידי הפניקס לפי שווי של יותר מ-4 מיליארד שקל
מנכ"ל קבוצת הפניקס אייל בן סימון: "האחריות שלנו היא להסתכל גם לטווח הרחוק ולא להיכנע לפופוליזם"

כלל ביטוח ומאיר נמצאים במשא-ומתן לפיו חברת הביטוח תרכוש גם היא מניות מאיר על פי שווי של 4.1 מיליארד שקל, כלומר חברת הביטוח תשלם עבור כל 1% מיבואנית הרכב 41 מיליון שקל. אם העסקה תצא לפועל וכלל תרכוש 6% תשקיע החברה בניהולו של יורם נוה 246 מיליון שקל במאיר.

גם כאן, לכלל תעמוד ככל הנראה האפשרות לרכוש כאופציה מניות נוספות של מאיר, הפעם על פי שווי של 4.5 מיליארד שקל, במתווה זהה לזה עליו חתמה הפניקס המעניק לכל אחוז נוסף ממאיר שווי של 45 מיליון שקל. העסקה עדיין צריכה לעבור בצינורות המקובלים בחברת הביטוח, בין היתר בוועדת ההשקעות החיצונית של החברה.

מדובר בהשקעה של כספי העמיתים של כלל , שנועדו לייצר עבורם החוסכים תשואה, ולא מכספי הנוסטרו של החברה שמופנים בעת הזו בעיקר להשלמת עסקת רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס, שאמורה על פי ההסכם בין כלל לוורבורג פינקוס המחזיקה בשליטה במקס עד סוף השנה הנוכחית. 

שנה חזקה בתחום יבוא הרכב לישראל

נזכיר כי העסקה אותה ביצעה הפניקס , וגם זו שנרקמת בין כלל לבין מאיר, מגיעות לאחר שנה חזקה בתחום יבוא הרכב לישראל, למרות הקשיים בשרשרת האספקה שהוביל למחסור בכלי רכב חדשים. מצוקת הקונים והביקוש הרב התבטאו בשיפור ניכר ברווחיותם של היבואנים וחברות הליסינג שבבעלותם, למרות הירידה במחזור המכירות. לכן, השווי החדש מגלם את הכנסותיה של מאיר שחוו עלייה בחודשים האחרונים בעקבות התייקרות הרכבים ברכבי העולם, והביקושים הגדולים כאמור בישראל.

אייל בו סימון, מנכ"ל הפניקס, נשאל בשבוע שעבר בוועידת העסקים של גלובס על ההשקעה במאיר. "כל החוסכים בהפניקס קנינו את השליטה במאיר. מאיר לא קשורה לירידה ברווחיות בביטוחי הרכב. מאיר קשורה לאמונה שלנו בחברות בשוק הישראלי. מאיר היא ציר תחבורה מרכזי, לא רק בתחום הרכב. מדינת ישראל היא מדינה מצוינת והשקעה בכלכלה הישראלית כחוסך בפנסיה היא השעה מצוינת. כשכל אחד מאיתנו יצא לפנסיה, חלק מהתשואה יבוא מהשבחה במשק הישראלי זו ברכה כפולה. זו ברכה למשק הישראלי שאנחנו משקיעים בו, ברכה לחוסכים כי זו השקעה שיכולה לסבסד את תקופת הפרישה ברמה מספיק טובה וברכה לעשייה במשק המקומי", אמר בן סימון.