משבר מחירי הגז באירופה מחלחל לשורה של מניות אנרגיה ירוקה בישראל

חוק המגביל את מחירי החשמל בפולין עומד מאחורי הירידות בסקטור האנרגיה המתחדשת בבורסה בת"א השבוע • מיהן החברות שעלולות להיפגע מהרגולציה האירופית הצפויה, והאם תגובת השוק מוגזמת

פרויקט הרוח ביורן של אנלייט / צילום: EMIL SERGEL
פרויקט הרוח ביורן של אנלייט / צילום: EMIL SERGEL

פעילותן המתגברת של חברות אנרגיה סולארית מקומיות מעבר לים ספגה בתחילת השבוע מכה. משבר האנרגיה באירופה שעולה לכותרות בחודשים האחרונים בשל הצמצום הדרמטי של הזרמת גז הטבעי מרוסיה ליבשת, הגיע לבורסה בת"א, לאחר שחברת אנרג'יקס דיווחה על חוק חדש שעבר בפולין, הקובע תקרה למחירים שיכולים לגבות יצרני החשמל במדינה. זאת כיישום החלטת האיחוד האירופי שהתקבלה בתחילת החודש. מדינות אירופה מנסות לרסן את מחירי האנרגיה המשתוללים, והחקיקה המדוברת להגבלת המחירים הובילה לירידה חדה במניותיהן של שורת חברות הפועלות בתחום האנרגיה הירוקה. 

משחקי הגז: החורף כבר פה וממשלות אירופה מנסות לסבסד את האנרגיה במאות מיליארדים 
אי־הוודאות האנרגטית מרעילה את הכלכלה האירופית | פרשנות
יבוא הגז מרוסיה פחת משמעותית, אך אירופה מצליחה למצוא פתרונות 
באירופה, שחששה ממחסור בגז לקראת החורף, יש כעת עודף גז 

הדומיננטיות של אירופה, לצד ארה"ב, בתוכניות ההתרחבות של חברות אנרגיה ירוקה מובילות בישראל היא רבה. מתוך צבר של ייצור חשמל ירוק בהספק כולל של 52 ג'יגוואט (בתכנון, פיתוח והקמה) עליו מדווחות חמש חברות מובילות בת"א, חלקן של מדינות האיחוד האירופי באותם פרויקטים עתידיים עומד על קרוב ל־30%.

אנרג'יקס , שמנייתה ירדה במעל 12% בארבעת ימי המסחר האחרונים (כולל היום), עדכנה כי החוק הפולני קובע שמתחילת דצמבר הקרוב ועד לסוף שנת 2023, תיקבע תקרת מחיר של 180 אירו (850 זלוטי) ל־1 מגוואט חשמל. החברה ציינה כי לפי שעה היא אינה מסוגלת להעריך את השפעות החקיקה, וכי נכון להיום מחירי מכירת החשמל בעסקאות קיבוע מחירים, שרלוונטיות לחוק הפולני החדש, עומד על 800 זלוטי למגוואט.

רק בתחילת יולי השנה העריכה אותה אנרג'יקס, הנשלטת בידי ענקית הנדל"ן אלוני חץ ונסחרת בשווי של 7 מיליארד שקל, כי כתוצאה מעליית מחירי החשמל בפולין, היא תרשום תוספת הכנסות שלה שתנוע בין 470 ל־500 מיליון שקל עד סוף 2024. מנייתה זינקה בחודשים יולי־אוגוסט ביותר מ־40%. אך נראה כי החוק החדש שעבר בפולין צינן חלק גדול מההתלהבות הקודמת. בסך־הכול מתחילת השנה ירדה המניה בכ־8%.

"זה לא מקרה שבו 'הרגולטור השתגע'"

"החוק הוא חוק הגיוני" אומר אחד מבכירי תחום האנרגיה הירוקה בישראל. "הרבה פעמים אפשר להגיד ש'הרגולטור השתגע' אבל זה לא המקרה והחברות יצטרכו להתמודד עם המציאות החדשה".

לדבריו השלכות החוק עדיין לא ברורות במלואן, משום ש"קודם כל תקרת המחיר עדיין גבוהה מהמחירים הנהוגים כיום. זאת ועוד, החוק מחריג מפורשות עסקאות פיננסיות, כך שאם שחקניות ביצעו עסקאות גידור של מחיר החשמל שימכרו עם ברוקר מקומי, יכול להיות שהוא לא יחול עליהן. מעבר לזה החוק גם תחום בזמן עד סוף השנה הבאה".

אירופה ידועה כיבשת עמוסת רגולציה, אשר קובעת לא אחת "עובדות בשטח" שמשנות את כללי המשחק ועלולות לפגוע בפעילות היזמים. למשקיעי תחום האנרגיה הירוקה זכור היטב מקרה שבו ממשלת ספרד חוקקה רטרואקטיבית בשנת 2008 חוק שהוריד את תעריפי החשמל, ואשר הסב פגיעה קשה בחברות סאנפלאואר ושיכון ובינוי, שפעלו במדינה. השתיים פנו לבוררות בינלאומית ואף זכו אשתקד לפסק בורר לפיו יפוצו ב־49 מיליון אירו מידי ממשלת ספרד.

האם השינוי בחקיקה יגרום להעדפת הפעילות בישראל או בארה"ב על פני אירופה? הבכיר בענף סבור שייתכן והאטרקטיביות של אירופה אכן תרד: "מדינות האיחוד האירופי מתאפיינות בריבוי תחרות ובתשואות נמוכות. בארה"ב, לעומת זאת, יש ממשל מרכזי שמנהל את העניינים וזה מאוד נוח. זה לא שיותר פשוט לעשות עסקים באמריקה, אבל החוקים שם מאוד פשוטים ובעיקר ברורים. הרגולטור לרוב לא 'משתגע' והתשואות יפות".

פולין, הוא מציין, "נחשבת למדינה טובה להשקעה משום שזו כלכלה צומחת עם צפי לביקוש גובר לאנרגיה. הנתונים האלה דחפו לא מעט חברות מקומיות לפעול שם".

המשבר של מחירי האנרגיה באירופה צפוי רק להחריף בחורף הקרוב, זאת משום שאספקת הגז הטבעי שובשה והיא הגורם שמחולל את עליות המחירים. "משבר מחירי האנרגיה הוא חמור, והוא התחיל עוד לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה", אומר בכיר אחר בתחום האנרגיה הירוקה. "כמובן שמאז הפלישה הכול החריף מאוד בשל המחסור בגז הטבעי".

לדבריו, השפעות המשבר על תחום האנרגיה הירוקה משתנות בין המדינות השונות ונובעות מהחקיקה שאימצו אצלן. בספרד למשל, נקבעה חקיקה שקבעה מנגנון מתוחכם - מחיר תעריף החשמל מוגבל רק כאשר הקפיצה במחיר נובעת ממחסור בגז טבעי. גם לדבריו לא בטוח שהגבלת המחירים תשפיע באופן שלילי על הישראליות הפועלות באירופה שכן התקרה שנקבעה גבוהה מהמחירים הנקובים בחוזים שחתמו לאספקת החשמל שייצרו. "ייתכן שזו תגובה מוגזמת של השוק", הוא מעריך.

 
  

אקונרג'י - מתיימרת לבלוט באירופה

בבורסה בת"א נסחר כיום מספר לא קטן חברות הפועלות בעיקר בייצור חשמל באמצעות פרויקטים של פאנלים סולארים או טורבינות רוח. הגדולות שבהן, במונחי שווי שוק, הן אנרג'יקס, הנמצאת בשליטת חברת הנדל"ן אלוני חץ, ואנלייט הנסחרות בשווי של כ־7 מיליארד שקל כל אחת. המיקוד של החברות הישראליות בתקופה האחרונה הוא בעיקר בשוק האמריקאי, הנהנה מרגולציה תומכת, ונראה כי בשנים הבאות הן ימקדו את עיקר מאמצי הצמיחה העתידית שלהם במשק זה. עם זאת, הפעילות באירופה עדיין מהווה נתח חשוב מהתוכניות העתידיות של החברות הללו.

מי שמתיימרת להיות שחקנית בולטת מקרב הישראליות בתחום האנרגיה הסולארית באירופה היא חברת אקונרג'י , שבהתאם מנייתה נחתכה בכ־27% מתחילת השנה. החברה בשליטת אייל פודהרצר ויואב שפירא, אמנם קטנה מבחינת שווי שוק (פחות מ־800 שקל לאחר הירידות האחרונות) אבל 100% מהפרויקטים העתידיים שלה ממוקמים באירופה, בהיקף של 7.3 ג'יגוואט.

הפרויקטים של אקונרג'י באירופה מתפרסים על פני מדינות כמו פולין, רומניה, איטליה וספרד. הם צפויים לצאת לדרך במהלך שנת 2023 ואף לאחריה, כך שייתכן והחוק שאמור לפוג בסוף השנה הבאה, ישפיע על החברה במידה מעטה.

אחריה מבחינת הפרויקטים המתוכננים נמצאת נופר אנרג'י , שבשליטת עופר ינאי (שווי של 3.2 מיליארד שקל) שמתוך פרויקטים הנמצאים בשלבי ייזום הקמה שונים של 2.4 ג'יגוואט - 73% מהם באירופה (בעיקר ברומניה ובפולין).

עבור אנרג'יקס, שהדיווח שלה עורר את הסערה "רק" 11% מהפרויקטים מתוכננים לאירופה, כשסך הצבר שלה נאמד ב־8.6 ג'יגוואט. עיקר הצמיחה העתידית של החברה ממוקד בארה"ב, שם פועלת החברה בהיקפים גדולים במדינת וירג'יניה, שבה חלק גדול מתעבורת האינטרנט האמריקנית. שיעור הפעילות המתוכננת לאירופה של שתיים מהחברות הבולטות האחרות, דוראל ואנלייט עומד על 13% ו־17% בהתאמה. גם הן, במיוחד דוראל, ממוקדות כיום בצמיחה בארה"ב.

משב אנרגיה של תש"י: ההנפקה צפויה להידחות

חברה נוספת שעלולה להיפגע מהרגולציה האירופית, ועדיין אינה חברה ציבורית, היא משב אנרגיה, שבשליטת קרן התשתיות תש"י שמובילים ירון קסטנבאום וקבוצת הביטוח הראל. משב, שמקימה טורבינות רוח בפולין, תכננה עד לאחרונה להנפיק את מניותיה בתל אביב לפי שווי של יותר ממיליארד שקל. כעת עלולה החברה להידרש לקיצוץ מסוים בשווי נכסיה, בשל עדכון הכנסותיה העתידיות.

בכל מקרה, ההנפקה, שלא הגיעה לכדי טיוטת תשקיף ציבורית, עלולה להידחות במספר חודשים. זאת גם על רקע הבצורת שחזרה לשוק ההנפקות הראשוני בת"א. 

עיקרי חוק תקרת החשמל הפולני והשפעתו

באיחוד האירופי הוחלט החודש כי לכל המדינות החברות מותר להגביל את מחיר החשמל בהן

בפולין חוקק בשבוע שעבר חוק הקובע תקרת מחיר של 850 זלוטי (180 אירו) למגוואט לשעה

תקרת המחיר בפולין תחול מתחילת דצמבר 2022 עד סוף 2023

הפגיעה בחברות האנרגיה הירוקה משתנה בהתאם לסוג החוזים למכירת חשמל שחתמו מול המדינות