באירופה, שחששה ממחסור בגז לקראת החורף, יש כעת עודף גז

מחירי הגז הטבעי ירדו ביותר מ־70% מהשיא אליו הגיעו בסוף אוגוסט, בין היתר הודות למזג האוויר הנוח

משאבת גז טבעי, איך נוצר עודף הגז האירופה? / צילום: Shutterstock, arogant
משאבת גז טבעי, איך נוצר עודף הגז האירופה? / צילום: Shutterstock, arogant

אירופה פתאום יושבת על עודף גז טבעי, וזה מוריד מחירים ומקל חששות ממחסור בדלק בחורף ומהחשש לקביעת מכסות צריכה בזמן שהיבשת נגמלת בהדרגה מהגז הרוסי.

לפני רק כמה חודשים, פקידים, מנהלים בכירים ואנליסטים חששו שבזמן שאירופה תעבור מהגז הרוסי למקורות אחרים לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה - ובזמן שרוסיה החלה לשחק עם הייצוא כתגובת נגד לסנקציות שהוטלו עליה - היבשת תיתקע בלי מספיק גז לעבור את החורף. הם דחקו בצרכנים ובחברות לנהוג בחסכנות, הזהירו מהאפשרות של קביעת מכסות צריכה מחייבות למי שלא יחסכו וקנו כמויות עצומות של גז שנשלח ממקומות כמו ארה"ב וקטאר.

הצעדים האלה - לצד מזג אוויר חם באופן חריג לאחרונה - הביאו לכך שישנן כמויות גדולות של גז מאוחסנות באירופה ובמכליות הצפות מול הנמלים.

"ההיצע טוב", אמר רולנד הרינגס, מנכ"ל אורוביוס, יצרנית הנחושת הגדולה ביותר באירופה וצרכנית אנרגיה גדולה. "לא עברנו את זה. לא אומר שעכשיו זה נגמר. אבל זה נראה הרבה יותר טוב ממה שנראה לפני חודשיים".

עשרות מכליות הנושאות גז טבעי נוזלי עוגנות מחוץ לנמלים אירופאיים. בזמן שיש מחסור במקום אחסון שיכול לקלוט את המטען המצונן לטמפרטורה נמוכה מאוד, ישנם סוחרים שמחזיקים את הגז שלהם על גבי ספינה, ומקווים שהמחיר הנמוך יעלה לפני שייפטרו ממנו - דבר המדגיש את השינוי הדרמטי בשווקים.

חוזי בנצ'מרק עתידיים על גז בשוק הסיטונאי ירדו ביותר מעשירית השבוע ל־100 אירו, בערך הסכום המקביל בדולר ארה"ב, למגה וואט שעה. זה האריך את הירידה משבוע שעבר - ושיקף נסיגה לאחרונה בארה"ב שגם היא קשורה למזג האוויר.

למרות העודף: חשש ממזג האוויר וממעשי חבלה מכוונים בצינורות הגז

העמדה הנוחה בה מוצאת עצמה אירופה עלולה להיות זמנית בלבד. החל משבוע הבא, התחזית העונתית תוכל במידה מסוימת של דיוק לנבא איך מזג האוויר החורפי ישפיע על שטחי האחסון. חורף יבש, קר עם מעט רוח עלול לשאוב מצבורי גז ולפגוע בייצור חשמל בשבשבות. חורף רטוב, עם רוח ולא קר מדי עשוי להביא לפחות צריכת גז ולעודד ייצור של חשמל משבשבות.

מזג אוויר קר באסיה, בינתיים, עלול לגרום לסוחרים להעביר גז שנמצא מול חופי אירופה לסין, יפן או דרום קוריאה.

סיכון נוסף: תשתיות הגז לעתים נשברות או זקוקות לתיקונים, וזה יכול לגרום לנטישה של חלק מהעודפים של אירופה או להקשות על העברתו לצרכנים. גם חבלה מהווה סיכון, לאחר שחוקרים מערביים קבעו שהפיצוצים לא מזמן בצינור נורד סטרים שמחבר בין רוסיה לאירופה היו מעשה חבלה מכוון.

עדיין, המחירים באירופה צנחו ביותר מ־70% מהשיא בו היו בסוף אוגוסט. הם ירדו לרמות שנראו בפעם האחרונה ביוני, אז רוסיה קיצצה את המלאי במה שממשלות אירופאיות תיארו כמלחמה כלכלית שקורית במקביל לפלישה לאוקראינה. מוסקבה אומרת שהיא ספקית אמינה וטוענת שההפסקות באספקה קרו בגלל הסנקציות.

מזג האוויר הנוח של ימים אלה מעכב את התאריך בו אירופה תתחיל להשתמש במאגרי הגז המלאים לחימום בתים ומשרדים. הטמפרטורות בפריז ביום חמישי אמורות להגיע ל־23 מעלות צלזיוס, 7 מעלות מעל הממוצע היומי לאוקטובר, וקרוב יותר לטמפרטורות של אוגוסט מאשר לתנאי סתיו טיפוסיים.

הירידה במחירים משקפת את מגבלות תשתיות הגז באירופה

מאמץ אדיר לעזוב את הגז הרוסי גם הציב את היבשת בעמדה חזקה ממה שחששו מומחים כשמוסקבה פגעה לראשונה בייצוא. האיחוד האירופי וממשלות המדינות החברות הכריחו חברות לאגור גז ועודדו הקטנה של הצריכה על ידי חברות וצרכנים. המצבורים ברחבי האיחוד האירופי מלאים ברמה של 94%.

פקידי ממשלה ומנהלים בחברות קידמו בברכה את הירידה במחירים. אנליסטים אומרים שכעת לא צפויה אירופה להתקרב למצב בו יחסר לה גז אלא אם החורף יהיה קר במיוחד או אם צינורות מספקים שאינם רוסיה יספגו נזק משמעותי.

הירידה במחירים משקפת, במידה מסוימת, את המגבלות של תשתיות הגז באירופה. לו היה לאירופה יותר מקום אחסון או יותר מסופים שבהם ניתן להפוך גז נוזלי שעובה על ידי הקפאה עמוקה בחזרה למצב גז על ידי אידוי, יכלו הסוחרים להמשיך לסחור בגז ולאגור עתודות לחורף. אבל כשהמצבורים כמעט מלאים, מציאת מקום לאחסון גז הפכה לאתגר.

לכן סוחרים מוכרים את החוזים שהולכים לפוג מתוקף בקרוב, כדי להימנע מלשלוח את הגז, מה שיפגע במחיר שלהם. מחירי גז למשלוח באותו יום ירדו באופן זמני לטריטוריה שלילית בהולנד - תופעה שמזכירה את ירידת מחיר הנפט הגולמי האמריקאי לפחות מ־10 דולר לחבית בתחילת הקורונה לזמן קצר. בינתיים מכליות גז צפות בתור מול חופי ספרד ובתעלה האנגלית, מחכות לפרוק מטענים ברגע שהיבשת תשתמש בגז מהמאגרים וצוואר הבקבוק יוקל. חלק מהסוחרים שולחים גז מזרחה דרך צינורות לאוקראינה, שיש לה מקום אחסנה פנוי.

החוזים לגז שיישלח במשך 2023 נסחרים הרבה מעל המחיר הנוכחי

שווקים עתידיים מצביעים על התייקרות מחירי הגז החל מדצמבר, אז מזג אוויר קר יותר צפוי להעלות את הביקוש והמאגרים יתחילו להתרוקן. ממשלות, רגולטורים ומפעילות רשתות חשמל וגז כולל גרמניה הכינו תוכניות להגן על צרכני האנרגיה הרגישים ביותר במשך החורף למקרה שהמאגרים יתחילו להתרוקן, לדוגמא על ידי הפסקות חשמל יזומות וניתוק תעשיות שאינן בעדיפות גבוהה.

השנה הבאה צפויה על ידי סוחרים וממשלות להיות אפילו יותר קשה. חוזים לגז שיישלח במשך 2023 נסחרים הרבה מעל המחיר הנוכחי, בגלל האתגר מולו תעמוד אירופה למלא מחדש מצבורים עם מעט גז רוסי או ללא גז רוסי בכלל. רוסיה עדיין שולחת כמות קטנה של גז לאירופה דרך אוקראינה וטורקיה וכמות קטנה של גז טבעי נוזלי.

"יש לאירופה מספיק גז צבור כדי לשרוד את החורף אלא אם ייעשה מאוד, מאוד קר", כתבה אנליסטית האנרגיה של Rystad ניקולין ברומנדר בהודעה. "אבל היבשת עוד לא יצאה מהסבך: כשהזרימה הרוסית ממשיכה לפחות, החורף של 2023 יהיה אפילו יותר קשה".

אפילו לאחר הירידה, המחירים באירופה גבוהים יותר מפי שבעה ממה שהיו לפני שנתיים, לפני ששוק האנרגיה החל להתייקר ב־2021. מחירי גז גבוהים היו מעמסה כבדה על התעשייה באירופה ודחפו ממשלות להתחייב במאות מיליארדי דולרים להגן על עסקים וצרכנים לאורך החורף.

נתונים שפורסמו השבוע על ידי S&P Global הראו שבתי חרושת גרמניים עשו החודש את הקיצוצים הגדולים ביותר בתשומות מאז תחילת המגפה, וזה מעלה חשש למיתון.

האיחוד האירופי מחשב את הצעדים הבאים לחיזוק האספקה ממקורות שאינם רוסיה ולהרגעת התנודתיות בשווקי האנרגיה. הרשות המבצעת של גוש המדינות הציעה החודש תקרה למחירי הגז במקרים של תנודות חריפות, ודחקה בחברות להצטרף להתמחרות על גז מספקים זרים. שרי אנרגיה של המדינות החברות באיחוד צפויים להיפגש ב־24 בנובמבר במטרה לאמץ את ההצעה הזו.

"החדשות הטובות הן שמחיר הגז יורד", אמר ביום חמישי קלוד טרמס, שר האנרגיה של לוקסמבורג.

קים מקראל השתתפה בהכנת הכתבה.