בחירות 2022 | פרשנות

הקסם של דרעי, הכישלון של שקד ואחוז ההצבעה: 5 הערות על תוצאות המדגמים

לאחר שנאלץ לעזוב את הכנסת בעסקת טיעון, יו"ר שס אריה דרעי התחזק משמעותית בבחירות האלו בדומה למה שקרה בבחירות 1999 • איתמר בן גביר מימש את הבטחתו והפך לכוכב של הבחירות, והאם הקריירה הפוליטית של איילת שקד הסתיימה? • מה אפשר ללמוד מתוצאות המדגמים המלאות?

צילומים: משה רוטנברג-ויקיפדיה, דוברות הכנסת, אוהד צויגנברג-ידיעות אחרונות, איל יצהר
צילומים: משה רוטנברג-ויקיפדיה, דוברות הכנסת, אוהד צויגנברג-ידיעות אחרונות, איל יצהר

1. סוף הקריירה הפוליטית של שקד? יו"ר הבית היהודי איילת שקד לא מצליחה לעבור את אחוז החסימה ועשור אחרי כניסתה לפוליטיקה, כשהיא מכהנת כשרה, תמצא את עצמה בכנסת הקרובה - בבית. שקד החליטה לרוץ עד הסוף בבית היהודי למרות תוצאות הסקרים שחזו שלא תעבור את אחוז החסימה. מבחינתה היה זה מבחן כוח, וביממה האחרונה טוענים אנשיה כי התבקשה להמשיך לרוץ עד הסוף גם על ידי הליכוד מכיוון שהתמודדותה פגעה בעיקר במחנה הממלכתי של גנץ. בעוד בנט בחר להישאר בצד במערכת הבחירות האלו, הנזק התדמיתי כתוצאה מההתרסקות של שקד ייבחן בהמשך.

● מדגמי הטלוויזיה: גוש תומכי נתניהו עם 61-62 מנדטים

2. הנסיקה של דרעי. יו"ר ש"ס אריה דרעי התחזק משמעותית בבחירות האלו, מעין אפקט "הנאשם", אחרי שנדרש לעזוב את הכנסת בעסקת טיעון - אם נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה, דרעי ישוב במהרה לכנסת ולממשלה אחרי תקופה קצרה מאוד מחוץ למשכן. אירוע דומה קרה בבחירות 1999, אז הורשע דרעי בפעם הראשונה וש"ס נסקה במספר המנדטים כתגובת נגד להאשמות נגד היו"ר הכריזמטי.

3. קללת האוצר. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שמנע מנתניהו להקים ממשלה במערכות הבחירות הקודמות עד שצעד בעצמו ללשכת שר האוצר והפך לאיש החזק ביותר בממשלת בנט-לפיד - נחלש משמעותית במדגמים. ישראל ביתנו עומדת על חמישה מנדטים בלבד, שפל במספר המנדטים שמזכיר את אפקט כחלון בבחירות 2019 מה שהוביל לפרישתו מהמערכת הפוליטית לבסוף.

4. זמן בן גביר. לא מדובר בהפתעת הבחירות אלא במימוש ההבטחה שהניח איתמר בן גביר בפני הציבור הישראלי. בסיוע הקמפיינרים של מפלגות השמאל שהפכו אותו לכוכב הבחירות האלה, בימין עברו מצביעים רבים מהליכוד להצביע לציונות הדתית. מדובר בהצלחה פנומנלית למי שלא הצליח לעבור את אחוז החסימה לבדו רק לפני שלוש שנים וחצי. דרך הופעות קבע באולפנים וכשהוא נשען על חולשת הממשלה לעניין התפקוד הביטחוני - בן גביר צועד לתוך הממשלה הבאה.

5. החברה הערבית נהרה. בשעות האחרונות ליום הבחירות התהפכה מגמת האדישות בציבור הערבי והמצביעים הערבים פקדו את הקלפיות באחוזים גבוהים. מדובר במהפך דרמטי שהציל ככל הנראה ארבע מפלגות: רע"ם, חד"ש-תע"ל, העבודה ומרצ מאימת אחוז החסימה. נזכיר רק לפני שבועות ספורים אחוזי ההצבעה במגזר בסקרים עמדו על 37 בלבד. הצלחת מפלגות השמאל והארגונים הצילה את המפלגות - אך עליית אחוזי ההצבעה בימין גזרה על לפיד וגוש המרכז - שמאל הפסד.

ובשורה האחרונה, כל הניתוחים הם בכפוף לכך שבל"ד אכן תישאר מתחת לאחוז החסימה. אם היא תעבור בתוצאות האמת, התמונה תתהפך לחלוטין וגוש תומכי נתניהו לא יגיע ל-61 מנדטים.