בחירות 2022 | סיקור שוטף

המדגמים מתעדכנים: תזוזות פנימיות בגוש השינוי

שיעור ההצבעה בבחירות לכנסת ה-25 עמד על 71.3%, הכי גבוה מאז 2015 • תוצאות האמת מתחילות לזרום ובמהלך הלילה ובשעות הבוקר התמונה צפויה להתבהר

בנימין נתניהו ויאיר לפיד/ צילומים: אמיל סלמן-הארץ
בנימין נתניהו ויאיר לפיד/ צילומים: אמיל סלמן-הארץ

00:35

מדגם ערוץ 13 מתעדכן קלות. אין שינוי במפת הגושים, אך ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן עולה במנדט אחד לחמישה על חשבון יש עתיד של יאיר לפיד שיורדת ל-23. לפי מדגם כאן 11, יש עתיד מתחזקת במנדט נוסף (23) על חשבון המחנה הממלכתי (12) תוצאות האמת החלו לזרום ומתעדכנות באופן שוטף

0:03

שיעור ההצבעה הסופי בבחירות עמד על 71.3%, הכי גבוה מאז 2015. מדובר על עלייה של 3.9% בהשוואה לבחירות לכנסת ה-24.

23:50

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ: "היום הציונות הדתית עושה היסטוריה.
לראשונה מאז קום המדינה המפלגה של הציבור הדתי לאומי שהצטרפו אליה רבים מהציבור המסורתי והחרדי, אוהבי עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל, הופכת להיות המפלגה השלישית בגודלה בישראל ועם הייצוג הגדול אי פעם בכנסת. הישג שמצטרף למה שמסתמן כניצחון והכרעה של המחנה הלאומי".

סמוטריץ התייחס לתוצאות המדגמים ואמר "עכשיו אנחנו מחכים לתוצאות האמת כדי שנוכל בע"ה להקים בביטחון ממשלת ימין לאומית, יהודית וציונית.. אני רוצה להבהיר כאן באופן ברור: אנחנו (עם איתמר בן גביר) נמשיך לעבוד ביחד בשיתוף פעולה הפעולה כפי שעשינו בהצלחה בשנה האחרונה ובקמפיין. אנחנו נמשיך בעזרת השם בעשייה המשותפת מתוך מחויבות כלפי המצביעים שלנו וכלפי עם ישראל.

אביגדור ליברמן אמר הערב כי "רוצה להודות לכל הפעילים שלנו, על המאבק ההירואי שניהלתם וניהלנו בשטח בחודשים האחרונים", אמר ליברמן. "ברור לנו שהיה מאוד מאוד מורכב ועשינו את המקסימום. אני לא אהיה מקורי ואחזור שוב על זה שחייבים לחכות לתוצאות אמת". לפי המדגמים, ישראל ביתנו נמצאת באזור הסכנה עם 4 מנדטים. בהתייחס לכך אמר ליברמן, "חש אכזבה אך נכבד את התוצאות".

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר בתגובה לתוצאות המדגמים: "ש"ס זכתה בהישג אדיר והיא תחזור בקרוב להנהגת המדינה. נפעל בכל הכוח למען השכבות החלשות, למען חיזוק ההזהות היהודית של ישראל ולמאבק ביוקר המחיה. ש"ס הוכיחה פעם נוספת שהיא מפלגה חזקה, עם שורשים עמוקים בכל רחבי הארץ ואני מתחייב שנמשיך לעבוד קשה למען כלל עם ישראל".

איילת שקד, שלפי המדגמים לא עוברת את אחוז החסימה, אמרה כי "רציתי להגיד תודה רבה! נלחמנו כמו אריות, ידענו שזה קרב קשה מאוד, אבל הלכנו עם האמת שלנו, עם האידיאולוגיה שלנו והקול שלנו הוא קול מאוד חשוב, נמשיך להשמיע את הקול הזה. ולבנימין נתניהו, אם התוצאות אכן נכונות, ברכות, בהצלחה ושיזכה להקים ממשלת ימין יציבה ל-4 שנים שתחזיר את המדינה לתפקוד".

23:05

לפי עדכון כאן 11, ש"ס מתקרבת ל-11 מנדטים על חשבון הציונות הדתית.

22:30

מדגמי הטלוויזיה בערוצים 12 ו-11 פרסמו עדכון נוסף לתוצאות - ולפיהן בל"ד קרובה מאוד לאחוז החסימה. אם המפלגה תעבור בסופו של דבר היא עשויה לשנות את מפת הגושים, כשהשאלה הגדולה היא מי מהמפלגות תאבד בכוחה. בערוץ 13 לא חל שינוי. 

מצב בל"ד על פי המדגמים:

ערוץ 13 - 2.75%
כאן 11 - 3.1%
חדשות 12 - 3%

אחוז החסימה עומד על 3.25%.

22:00

המדגמים התפרסמו: גוש תומכי נתניהו עם 61-62 מנדטים. בל"ד ואיילת שקד נשארים מתחת לאחוז החסימה בכל המדגמים. 

לפי מדגם חדשות 12, לגוש נתניהו יש 61. מפלגת הליכוד עומדת על 30 מנדטים, יש עתיד עם 24, הציונית הדתית עם 14, המנחה הממלכתי עם 11 , ש"ס עם 10, יהדות התורה עם 7, העבודה עם 6, רע"ם ומר"צ עם 5, ישראל ביתנו וחד"ש-תע"ל עם 4 מנדטים.

לפי מדגם חדשות כאן, גוש נתניהו עם 62 מנדטים. הליכוד עם 30, יש עתיד עם 22, הציונות הדתית עם 15, המחנה הממלכתי עם 13, ש"ס עם 10, יהודת התורה עם 7, ישראל ביתנו עם 5, העבודה עם 5, רע"ם עם 5, מרצ וחד"ש-תע"ל עם 4 מנדטים. 

לפי מדגם 13, גוש נתניהו עם 62 מנדטים. הליכוד עם 31, יש עתיד עם 24, הציונות הדתית עם 14, המחנה ממלכתי עם 12, ש"ס עם 10, יהדות התורה עם 7, העבודה ורע"ם עם 5, ישראל ביתנו, מרצ וחד"ש תע"ל עם 4 מנדטים.

לפי ערוץ 14, גוש נתניהו עם 61 מנדטים. הליכוד עם 31, יש עתיד עם 23, הציונות הדתית עם 12, המחנה הממלכתי עם 11, ש"ס עם 10, יהודת התורה עם 8, ישראל ביתנו והעבודה עם 6, מרצ עם 5, חד"ש-תע"ל ורע"ם עם 4 מנדטים. 

21:20

שיעור ההצבעה נכון לשעה 20:00 עומד על  66.3%, עלייה של 5.4% מערכת הבחירות הקודמת. גם כעת, שיעור ההצבעה ממשיך להיות הגבוה ביותר מאז 1999.

20:46

עדכון שוטף ממרכז אקורד באוניברסיטה העברית: על פי מודל חיזוי סטטיסטי בשילוב דיווחים מקלפיות שנדגמו, מרכז אקורד מעריך כי עד השעה 20:00 שיעור ההצבעה בחברה הערבית עמד על כ-44%.

עוד מוסיפים במרכז אקורד כי לפי קצב זה, שיעור ההצבעה הצפוי בחברה הערבית בסוף יום הבחירות עשוי להיות מעל 54% - נמוך משיעור הצבעה הדרוש כדי להבטיח ייצוג של החברה הערבית בכנסת - 60%. 

20:42

כתבי גלובס יסקרו הערב מהשטח בשעת פרסום המדגמים. דני זקן נמצא במטה יש עתיד ושירית אביטן כהן במטה הליכוד.

מטה הליכוד בהכנות אחרונות לקראת מדגמי הבחירות / צילום: שירית אביטן כהן
 מטה הליכוד בהכנות אחרונות לקראת מדגמי הבחירות / צילום: שירית אביטן כהן

מטה יש עתיד בהכנות אחרונות לקראת מדגמי הבחירות / צילום: דני זקן
 מטה יש עתיד בהכנות אחרונות לקראת מדגמי הבחירות / צילום: דני זקן

20:12

שיעור ההצבעה נכון לשעה 19:00 עומד על 62.5%. מאחר שבמערכות בחירות קודמות שיעור ההצבעה נמדד כל שעתיים, אין נתונים כדי לאמוד את השינוי לעומת שנים עברו.

19:27

נכון לשעה 18:00, שיעור ההצבעה עומד על 57.5%. מדובר בעלייה של 6.2% בהשוואה לאותה שעה במערכת הבחירות הקודמת.

17:10

אחוז שיעור ההצבעה הגבוה ממשיך. נכון לשעה 16:00 הוא עומד על 47.5%,
עליה של 5.2% בהשוואה לאותה שעה בבחירות לכנסת ה-24.

15:35

שיעור ההצבעה עד לשעה 14 הגיע ל-38.9%, גם הוא הגבוה ביותר מאז שנת 1999. במערכת הבחירות הקודמת עמד שיעור ההצבעה על 34.6% עד אותה השעה. 

לשיעורי ההצבעה במערכות הבחירות הקודמות

מרכז אקורד, פסיכולוגיה חברתית לשינוי חברתי באוניברסיטה העברית בירושלים, עוקב במהלך יום הבחירות אחר שיעור ההצבעה בחברה הערבית. על פי מודל חיזוי סטטיסטי בשילוב דיווחים מקלפיות שנדגמו, מרכז אקורד מעריך כי עד השעה 14:00 שיעור ההצבעה בחברה הערבית עמד על כ-17%.

13:00

שיעור ההצבעה עד לשעה 12 עמד על 28.4%, הכי גבוה מאז שנת 1999. שיעור ההצבעה מהווה עלייה של כ-2.9% מאותה השעה, במערכת הבחירות לכנסת ה-24, שעמד על 25.5%. 

עד 12 הצביעו 1,925,393 בעלי זכות בחירה. הנתונים מבוססים על שקלול של כ-8,240 מזכירי ועדות קלפי, המהווים כ-65.9% מכלל הקלפיות ושקלול של 669 מתוך כ-700 קלפיות המדגם.

לפי נתוני חברת שירותי הסליקה שב״א, ישנו זינוק חד בהיקפי הרכישות בכרטיסי אשראי ביום הבחירות: בין השעות 7:00 ל-12:00 הייתה עלייה של 38% בהוצאות הישראלים בכרטיסי אשראי לעומת בחירות 2021, והם הסתכמו ב-397.49 מיליון שקל.

הדקה הכי עמוסה ביום עד כה הייתה 11:58 עם יותר מ-11.5 אלף עסקאות בהיקף של 2.24 מיליון שקל.

12:00

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט: "אני קורא לכל אזרחי ישראל לצאת להצביע - זו זכות גדולה. אחרי למעלה מעשור בפוליטיקה, זו הפעם ראשונה שאני מתבונן על הדברים מהצד. אני רוצה לומר לכל אזרחי ישראל: כולנו מחנה אחד - כולנו עם ישראל. החל מהשעה 22:00 בלילה, נניח מאחור את הסלוגנים והשנאות, אנחנו נצא למלאכת איחוי הקרעים וחיבור מחדש של כולנו בעזרת ה' לממשלה גדולה ורחבה - ממשלת אחדות".

11:05 

נכון לשעה 10:00, אחוזי ההצבעה עומדים על 15.9%. מדובר בעלייה של כאחוז ביחס לבחירות הקודמות.

10:57

יו"ר הליכוד בנימין נתניהו הצביע וקרא לאזרחים לצאת לקלפיות.

יו''ר האופוזיציה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ביציאה מהקלפי
 יו''ר האופוזיציה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ביציאה מהקלפי

10:15

ראש יהדות התורה יצחק גולדקנופף הצביע בקלפי הממוקם ברחוב ירמיהו בירושלים. בהצהרה לתקשורת לאחר ההצבעה, אמר: "היום הוא יום גורלי עבור עם ישראל, מדובר במלחמת קיום אמיתית, בנושאים היקרים לנו בהקשר של הצביון היהודי ובנושאים שקשורים ליוקר המחיה".

ראש יהדות התורה יצחק גולדקנופף, הבוקר / צילום: משה גולדשטיין
 ראש יהדות התורה יצחק גולדקנופף, הבוקר / צילום: משה גולדשטיין

10:10 
ח"כ סמי אבו שחאדה, יו"ר רשימת בל"ד, העריך ביציאה מהקלפי ביפו כי בל"ד תהיה הפתעת הבחירות. "אנחנו מרגישים תמיכה מהרחוב וחיבוק מהמצביעים שלנו מהצפון עד הדרום", אמר.

יו''ר רשימת בל''ד, ח''כ סמי אבו שחאדה, עם משפחתו בקלפי / צילום: דוברות בל''ד
 יו''ר רשימת בל''ד, ח''כ סמי אבו שחאדה, עם משפחתו בקלפי / צילום: דוברות בל''ד

09:51

"הבחירות הן קריאת השכמה לדמוקרטיה הישראלית - צאו להצביע כדי שניפגש בשמחות ולא שוב בבחירות", אמר שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לאחר שהצביע. לדבריו, "אני קורא לכל אזרחי מדינת ישראל לצאת לממש את זכות ההצבעה שלהם בכבוד מתוך מתן כבוד לאחר. אנחנו לא רוצים יותר הסתה. אנחנו לא רוצים יותר פילוג. אנחנו רוצים יותר אחדות, יותר ביטחון, יותר פיוס בעם, יותר יכולת לקבל אחד את השני".

שר הביטחון ויו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ, הבוקר / צילום: אלעד מלכה
 שר הביטחון ויו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ, הבוקר / צילום: אלעד מלכה

09:38

ראשי מפלגות נוספות יצאו להצביע, ביניהם ח"כ משה גפני (יהדות התורה), השרה איילת שקד (הבית היהודי), זהבה גלאון (מרצ) וח"כ איימן עודה (חד"ש-תע"ל). לדברי שקד, "משיחות שלי אתמול עם סוקרים אין לגוש הימין 61 אלא 60".

יו''ר חד''ש-תע''ל ח''כ איימן עודה בקלפי בחיפה עם ילדיו / צילום: יח''צ
 יו''ר חד''ש-תע''ל ח''כ איימן עודה בקלפי בחיפה עם ילדיו / צילום: יח''צ

יו''ר דגל התורה ח''כ משה גפני מצביע, הבוקר
 יו''ר דגל התורה ח''כ משה גפני מצביע, הבוקר

יו''ר הבית היהודי ושרת הפנים, איילת שקד, בקלפי בתל אביב
 יו''ר הבית היהודי ושרת הפנים, איילת שקד, בקלפי בתל אביב

יו''ר מרצ זהבה גלאון מצביעה, הבוקר
 יו''ר מרצ זהבה גלאון מצביעה, הבוקר

09:05

גם יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי, ויו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' יצאו להצביע.

יו''ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, הבוקר / צילום: רענן כהן
 יו''ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, הבוקר / צילום: רענן כהן

יו''ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ומשפחתו בקלפי הבוקר / צילום: יח''צ
 יו''ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ומשפחתו בקלפי הבוקר / צילום: יח''צ

08:57

נשיא המדינה יצחק הרצוג בקלפי בירושלים: "מיכל ואני מימשנו את זכותנו הדמוקרטית והצבענו כרגע. זאת זכות עצומה להשתתף בתהליך של בחירות חופשיות, נקיות ושוויוניות. מילארדי בני אדם בעולם לא מקבלים את הזכות הזאת. מדינות אחרות בעולם לא נותנות את הזכות הזאת. אנחנו צריכים להיות אסירי תודה באמת כאומה, על כך שיש לנו שיטה דמוקרטית שבה כל אזרחית ואזרח יכולים להשפיע".

"אני רוצה לחזור ולומר - הצבעה משפיעה ללא צל של ספק. כל מי שחושב שקולו לא משנה או קולה לא משנה, טועה. ולכן אני קורא לכל אזרחיות ואזרחי המדינה, ממשו את זכותכם הדמוקרטית וצאו להצביע", הוסיף הרצוג.

נשיא המדינה יצחק הרצוג בקלפי הבוקר / צילום: חיים צח לע''מ
 נשיא המדינה יצחק הרצוג בקלפי הבוקר / צילום: חיים צח לע''מ

08:34
רה"מ יאיר לפיד אמר לאחר ההצבעה: "תלכו היום להצביע בשביל העתיד של הילדים שלנו, בשביל העתיד של המדינה שלנו".

רה''מ יאיר לפיד ורעייתו ליהיא, בקלפי הבוקר / צילום: אלעד גוטמן
 רה''מ יאיר לפיד ורעייתו ליהיא, בקלפי הבוקר / צילום: אלעד גוטמן

08:20

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, השר אביגדור ליברמן מיד לאחר ההצבעה בקלפי בנוקדים: "השאלה היום היא לאיזו מדינה נתעורר מחר. אני מקווה שאנחנו נתעורר למדינה ציונית, ליברלית, סובלנית וחופשית ולא למדינת הלכה עם קואליציית חושך בשליטת הרב טאו והרב גולדקנופף".

יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ורעייתו אלה בקלפי בנוקדים / צילום: יח''צ
 יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ורעייתו אלה בקלפי בנוקדים / צילום: יח''צ

08:00
יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי התייצב ראשון בקלפי שבמקום מגוריו במבשרת ציון, והצביע עם פתיחת הקלפיות. "אני קורא לכל הציבור לצאת ולהצביע. הבחירות האלה צמודות מאוד, יש פה תיקו וכל קול קובע", אמר לוי.

יו''ר הכנסת מיקי לוי בקלפי, הבוקר
 יו''ר הכנסת מיקי לוי בקלפי, הבוקר

גם יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, הצביע לפני זמן קצר.

יו''ר עוצמה יהודית, ח''כ איתמר בן גביר, בקלפי
 יו''ר עוצמה יהודית, ח''כ איתמר בן גביר, בקלפי

07:41
יו"ר המפלגה הראשון להצביע הוא יו"ר ש"ס, אריה דרעי, שהתייצב לפני זמן קצר בקלפי בשכונת הר נוף בירושלים.

יו''ר ש''ס, אריה דרעי, בקלפי / צילום: יעקב כהן
 יו''ר ש''ס, אריה דרעי, בקלפי / צילום: יעקב כהן

07:03
הקלפיות נפתחו הבוקר (ג') בשעה שבע ויום הבחירות לכנסת ה-25 יצא לדרך. 6,788,804 בעלי זכות בחירה מגיל 18 ומעלה יוכלו להצביע ב-11,707 קלפיות הפרוסות ברחבי הארץ, בנוסף לקלפיות נגישות, בבתי חולים, בבתי הסוהר ובדיור מוגן וגם קלפיות לחולי קורונה שיפעלו גם בבחירות האלו במתכונת מצומצמת בהתאם להיקפי התחלואה.

מרוץ לאישור תוכניות בחברה הערבית מחשש לעצירת פרויקטים אחרי הבחירות
רגע לפני הבחירות: השיח הכלכלי חוזר לשולחן, והפוליטיקאים רצים אל תיק האוצר

הקלפיות ינעלו בשעה 22:00 ומיד יפורסמו תוצאות המדגמים בערוצי הטלוויזיה. ספירת הקולות תחל מיד עם סגירת הקלפיות ורישום התוצאות יחל במהלך הלילה, אולם תוצאות האמת יפורסמו ב-8 בנובמבר והכנסת ה-25 תושבע ב-15 בנובמבר.

ביישובים קטנים בהם יש עד 350 מצביעים, בבתי חולים, בבתי סוהר ובבתי אבות, הקלפיות יהיו פתוחות החל מהשעה 8:00 בבוקר ועד השעה 20:00 בערב. ההצבעות ב-100 נציגויות בחו"ל הסתיימו נכון למועד פתיחת הקלפיות כאן בישראל. במטות הבחירות של המפלגות יתכנסו לקראת פרסום המדגמים - יש עתיד בתל אביב, הליכוד בירושלים והמחנה הממלכתי בכפר המכביה כמו גם יתר המפלגות במוקדים נוספים.

במהלך שעות הבוקר יגיעו ראשי המפלגות להצביע גם הם ותינתן האות לחגיגת התמונות המסורתית ממוקדי ההצבעה.

במפת המתמודדים שתי המפלגות הגדולות הליכוד ויש עתיד. מימין המפלגות הדתיות: ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית. בנוסף נותרה במירוץ מהצד הימני של המפה הפוליטית, בניגוד לתחזיות, איילת שקד יו"ר הבית היהודי.

בגוש מפלגות "המרכז-שמאל" מתמודדות מרצ, מפלגת העבודה, המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ, ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן וכן שלוש המפלגות הערביות: רע"ם, חד"ש-תע"ל ובל"ד. הכרעה מובהקת לימין, כלומר 61 מנדטים למפלגות הדתיות ולליכוד תאפשר לבנימין נתניהו להרכיב ממשלה עם היוודע תוצאות הבחירות.

לעומת זאת, היעדר הכרעה לימין פותחת מגוון רחב של אפשרויות עבור גוש המרכז-שמאל: מלפיד, שעשוי לקבל את המנדט להרכבת ממשלה ראשון, ועד לבחינת היכולת של גנץ להרכיב ממשלה עם המפלגות החרדיות כפי שהבטיח בקמפיין.

סימן שאלה נוסף בבחירות האלו עומד מעל המפלגות הערביות - אם אחוזי ההצבעה יעלו ושלוש המפלגות יעברו את אחוז החסימה, יידרשו מפלגות המרכז-שמאל כמו גם חד"ש-תע"ל ובל"ד לבחון מחדש את שיתוף הפעולה ביניהן לצורך הרכבת קואליציה. היעדר הכרעה למפלגות הימין או לטובת המרכז-שמאל עשוי לסמן את היעד לבחירות נוספות.