תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

האם לבצע שינויים בקרנות הפנסיה וההשתלמות כשהשוק סוער?

השנה האחרונה התאפיינה ברכבת הרים כלכלית בשוק ההון, שהשפיעה לרעה באופן טבעי גם על קרנות הפנסיה וההשתלמות • מצד אחד, ביצוע שינויים כאשר השוק בשפל עשוי לקבע את ההפסדים • עם זאת בחינה מדוקדקת של המוצר הפנסיוני או קרן ההשתלמות של החוסך - יכולה להביא דווקא למסקנות שונות, אומר שמוליק קטלר, סוכן פנסיוני ומנכ"ל סוכנות הביטוח "פתרונות עדיפים"

האם לבצע שינויים בקרנות הפנסיה וההשתלמות כשהשוק סוער / צילום: www.istockphoto.com
האם לבצע שינויים בקרנות הפנסיה וההשתלמות כשהשוק סוער / צילום: www.istockphoto.com

הכתבה בשיתוף "פתרונות עדיפים"

אחת הרפורמות המשמעותיות שרשות שוק ההון והביטוח ביצעה בשנים האחרונות נוגעת לאפשרות לעבור בין מוצרי פנסיה, השתלמות וגמל ללא חסמים משמעותיים. למרות זאת, עדיין לא מדובר בתופעה רווחת בקרב ציבור החוסכים. זאת חרף העובדה שהשוואה בין קרנות פנסיה או קרנות השתלמות וביצוע שינויים תקופתיים במסלולי ההשקעה עשויים להביא דווקא להגדלת החיסכון. מדוע, אם כן, חוסכים רבים חוששים מלהעביר את קרן הפנסיה ו/או ההשתלמות שלהם בין מסלולים או בין בתי השקעות? והאם זה עשוי דווקא להועיל להם במצבים מסויימים?

"אנשים מסתכלים על קרנות הפנסיה וההשתלמות בדרך שונה מזו שהם בוחנים למשל את תיק ההשקעות שלהם", אומר שמוליק קטלר, סוכן פנסיוני ומנכ"ל סוכנות הביטוח "פתרונות עדיפים". לדבריו השוני המדובר נובע מכמה גורמים ביניהם חוסר מודעות לתועלת שבביצוע שינויים גם במוצרים הללו, כמו החלפת בית השקעות או שינוי מסלול. הוא מוסיף כי "רבים גם לא מודעים לעובדה שטכנולוגית, ניתן לעשות זאת היום בצורה מאוד פשוטה וגם האלמנט הפסיכולוגי משחק כאן תפקיד ואולי הוא החשוב מכל: אנשים חוששים לבצע שינויים. כולנו גדלנו על המוסכמה שבטווח הרחוק, לשבת במקום ולהמתין זו האסטרטגיה שתניב לנו הכי הרבה רווח וזה לא בהכרח נכון".

שמוליק קטלר, סוכן פנסיוני ומנכ''ל סוכנות הביטוח ''פתרונות עדיפים'' / צילום: יח''צ
 שמוליק קטלר, סוכן פנסיוני ומנכ''ל סוכנות הביטוח ''פתרונות עדיפים'' / צילום: יח''צ

להתגבר על החסמים הפסיכולוגיים

הסוגיה הזו של שינויים או פאסיביות בהקשר של קרנות הפנסיה וההשתלמות מקבלת משנה תוקף בעת הנוכחית. השנה האחרונה התאפיינה ברכבת הרים כלכלית בשוק ההון. התנודתיות הגדולה השפיעה לרעה באופן טבעי גם על קרנות הפנסיה וההשתלמות שהשילו כמה וכמה אחוזים. זאת לאחר שזינקו משמעותית עם דעיכת משבר הקורונה (כמובן לאחר הצלילה שאפיינה את השווקים במהלך המשבר עצמו). אולם לא כל בית השקעות וכל מסלול חוו את התנודתיות בצורה דומה. זאת מאחר והדבר תלוי בשווקים והמסלולים שבהם כספי החוסכים מושקעים.

לפרטים ומידע על קרנות פנסיה>>

מצד אחד, ביצוע שינויים כאשר השוק בשפל עשוי לקבע את ההפסדים. עם זאת, כפי שמציין קטלר, בחינה מדוקדקת של המוצר הפנסיוני או קרן ההשתלמות של החוסך יכולה להביא דווקא למסקנות שונות. "אם החוסך נמצא במסלול אג"ח שקלי, אז יכול להיות שיהיה לו עדיף לעבור למסלול אחר שנמצא כרגע בשפל ועשוי רק לעלות בהמשך", הוא מסביר. "גם מי שנמצא כרגע במסלול מנייתי, שהוא התנודתי ביותר, זה לא סוף פסוק עבורו. יש בתי השקעות שנוטים להשקיע במניות בישראל, יש כאלה שהשקיעו יותר בחו"ל, וספציפית בארה"ב - ושם נרשמו הירידות הכי גדולות בעת האחרונה", הוא מוסיף. לדברי קטלר, סוכן פנסיוני שמכיר שמקרוב את תיקי ההשקעות השונים יידע להמליץ לחוסך מתי, ואם בכלל, כדאי לו לבצע שינויים כמו מעבר מבית השקעות אחד למשנהו, שינוי מסלול או גם וגם.

"פסיכולוגית", טוען קטלר, "מעבר עצמאי בין מסלולים ובתי השקעות קשה לחוסכים". כדי להמחיש את הנקודה הוא מביא דוגמה דווקא מתקופה של עליות חדות: "במצבי גאות, אנשים סבורים שאין שום סיבה לשנות את המסלול של קרן הפנסיה או קרן השתלמות - הרי הם רק מרוויחים. אבל אנחנו צריכים לעצור רגע ולחשוב על כך שמה שעלה, בסופו של דבר גם יירד. אז אם אנחנו צופים שהעלייה בשוק מוצתה ואנחנו במסלול מנייתי, אין הגיון להישאר בו. זה הזמן להפחית את רמת הסיכון של התיק".

אך לא כל שינוי הוא בהכרח נכון ומועיל לתיק הפנסיוני או לקרן ההשתלמות, מציין קטלר: "קח לדוגמה את סוף 2021 כשהחלו העליות החדות שסימנו את ההתאוששות ממשבר הקורונה, היו מי שהחליטו אז לעשות שינוי ולהעביר את קרנות הפנסיה ו/או קרנות ההשתלמות שלהם למסלולים מחקי מדד S&P 500. "למה? כי הם קראו כל מיני פרשנויות שזה המדד הכי טוב כרגע. אבל - וזה אבל גדול מאוד - S&P 500 נחשב באותה התקופה למדד הכי טוב בגלל שהוא הגיע לשיא נקודתי שלו. מיד לאחר מכן הוא החל לרדת והם חוו הפסדים".

לפרטים ומידע אודות קרנות ההשתלמות>>

"צריך להסתכל מעבר לתשואות"

אז איך עושים את ההשוואה הנכונה? לדברי קטלר, חשוב לשאול את השאלות המתאימות. "בדיוק לשם כך יש יועצים פנסיוניים שיודעים איך להסתכל על הנתונים ולבחון אותם. זה לא רק להביט על הטבלה של מי ירד ומי עלה בתקופה מסויימת מבין בתי ההשקעות ולפיה לקבל החלטות", הוא מדגיש. "יש קריטריונים שונים, כמו למשל מדד שארפ, שמשקף את היחס בין הביצועים של בית ההשקעות במוצר ובמסלול מסוימים, לעומת רמת הסיכון שהוא לקח. המשמעות שלו היא שככל שבית השקעות משיא למשקיעים תשואה גבוהה יותר על סיכון נמוך יותר, כך ניתן להתייחס לביצועים שלו כטובים יותר, וזו רק דוגמה אחת מני רבות".

"צריך להסתכל מעבר לתשואות, חיוביות או שליליות", מדגיש קטלר ומזכיר כי המספרים מעידים על מה שארע בעבר ולא בהכרח על העתיד: "חשוב לבדוק את השווקים שבהם בית ההשקעות משקיע באופן כללי, וספציפית במסלול שבו החוסך נמצא. הזכרתי קודם שההשקעה בארה"ב היתה כרוכה בתנודתיות גבוהה יותר כי שם המשבר הכלכלי היכה בצורה הכי חזקה. בתקופה המקבילה בתי השקעות שמשקיעים בעיקר בישראל רשמו ירידות מתונות יותר, כמו כל השוק אצלנו, אבל גם חוו לפני כן עליות פחות גבוהות מאלו שבארה"ב, כשהשוק נצבע ירוק עז. זה נכון גם לגבי התעשיות שבהן משקיעים. ענף ההייטק, למשל, אחראי עכשיו על אחוז ניכר מהירידות בתיקי הפנסיה וההשתלמות. לכן, לא מדובר רק בהשוואה בין מסלולי 40% מניות, 80% מניות או 20% מניות, צריך גם לשים לב באילו ענפים ושווקים הכסף מושקע".

"בסופו של דבר", מחדד קטלר את המסר שהוא מנסה להעביר, "לא כדאי לחשוש. חשוב לאזור אומץ גם כשמדובר בקבלת החלטה הקשורה לקרן הפנסיה ו/או ההשתלמות ולא להתייחס לנושא באופן שמרני שאינו דומה לדרך בה מתנהלים עם תיק ההשקעות". הוא מדגיש כמובן כי לא כדאי לבצע שינויים תכופים, אלא תלויי סיטואציה. "הכל תלוי במצב הנוכחי של השוק ובאירועים הכלכליים המתרחשים במהלך תקופה, כמו משברים, העלאות או הורדות ריבית, שווקים שמתעוררים או קורסים ועוד", מסכם קטלר. "גם בקרן הפנסיה וההשתלמות חשוב כל הזמן להסתכל על הביצועים, להשוות ולמצוא את התזמון הטוב לשיפור החיסכון הפנסיוני בצורה משמעותית".

ליצירת קשר עם פתרונות עדיפים סוכנות לביטוח הקליקו כאן>>

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

צרו איתנו קשר *5988