נקמה קרה: בנק הפועלים דורש מחברת החיתום פועלים אי.בי.אי להסיר את שמו

בין הצדדים פרץ סכסוך בעקבות אישור תנאי שכרם של בכירי פועלים אי.בי.אי למרות התנגדות הבנק והאסיפה הכללית • השלב הבא עשוי להיות מכירת מניות הבנק בחברת החיתום והקמת זרוע עצמאית • מניית פועלים אי.בי.אי צונחת בקרוב ל-10%

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי
ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

חצי שנה לאחר שפרצה מחלוקת החריפה בין בנק הפועלים לבכירי חברת החיתום פועלים אי.בי.אי שבה הוא מחזיק, הודיע הבנק לחברה כי היא מתבקשת להסיר את שמו משמה. במכתב שנשלח על ידי חברת פועלים אקוויטי, באמצעותה מוחזקות מניות הבנק בחברת החיתום, נדרשת פועלים אי.בי.אי לפעול להסרת השם "בהקדם האפשרי וללא דיחוי". בתגובה צנחה מניית פועלים אי.בי.אי  בכ-10% במהלך המסחר ביום ד' - אולי בשל החשש מאובדן עסקים שמגיעים לחברה מהבנק המחזיק בה. במרכז המחלוקת בין הצדדים עמד אישור תנאי השכר לבכירי אי.בי.אי, בניגוד לדעת הבנק ולהחלטת האסיפה הכללית של החברה.

בניגוד לעמדת בנק הפועלים: פועלים אי.בי.אי מאשרת תגמול לבכיריה בכ-22 מיליון שקל 
המוסדיים הפילו את שדרוג השכר של שלושת בכירי פועלים אי.בי.אי 
תגמולים של עשרות מיליוני שקלים: החתמים שהרגיזו את בנק הפועלים 

במכתב מטעם יו"ר פועלים אקוויטי, ידין ענתבי, והמנכ"ל קובי שלום, מציינים עוד השניים כי בבנק גם מוותרים על הזכות למינוי דירקטור בחברת החיתום, וכי הם משאירים לשיקול דעתה של החברה את המשך כהונת הדירקטור שמינה הבנק בעבר, עופר לוי.

המכתב והדרישות החריגות מעלים סימן שאלה לגבי המשך החזקתו של הבנק בחברת החיתום (כ-25% מהמניות, בעל המניות השני בגודלו לאחר בית ההשקעות אי.בי.אי). נראה כי היחסים המעורערים עשויים להעיד על סוף השותפות ומכירת החזקות הבנק בחברה, כאשר בבנק הפועלים החלו בבחינה ראשונית של האפשרות להקמת זרוע חיתום עצמאית.

בנק הפועלים התנגד לשדרוגי השכר של הבכירים בפועלים אי.בי.אי

בחודש אפריל האחרון, שיגר בנק הפועלים הבנק מכתב חריג בחריפותו, ערב אסיפת בעלי המניות של פועלים אי.בי.אי שנועדה לאשר שדרוג בתנאי השכר של שלושת בכיריה - המנכ"ל ירון מוזס ומנהלי החברה הבת המרכזת את פעילות החיתום שלה, עפר גרינבאום ושי נבו - כך שעלותו תעמוד על 22 מיליון שקל בשנה, לשלושתם.

במכתב התנגד הבנק נחרצות לאישור השכר וציין בין היתר כי מדובר במהלך "חריג ולא ראוי הפוגע פגיעה קשה ובלתי מידתית בבעלי המניות בחברה, ובהם בנק הפועלים". מבדיקה שערך הבנק נמצא שבהתייחס לשנת 2021, שלושת נושאי המשרה הללו "מקבלים תגמול שנתי השווה לכמעט 25% מהכנסות החברה, ובמונחי רווח - סכום המהווה כ-35% מהרווחים".

בפועלים אי.בי.אי ציינו אז כי תנאי השכר מגיעים לבכירים בשל "תרומתם המשמעותית לחברה, כפי שבאה לידי ביטוי במהלך שנות כהונתם". בתגובת החברה הוזכר עוד כי "בשונה מתחומים רבים אחרים, הצלחת החברה מתבססת ברובה על היכולת, המומחיות, הקשרים והמוניטין האישי של הגורמים המובילים בה".

בסופו של דבר אושר בחודש מאי שכר שלושת הבכירים, למרות שבאסיפת בעלי המניות לא הושג לכך הרוב הנדרש (מקרב בעלי מניות המיעוט). זאת לאחר שדירקטוריון פועלים אי.בי.אי ביצע "אובר רולינג" להחלטת האסיפה ואישר את השכר. פועלים אי.בי.אי נחשבת לאחת מחברות החיתום הגדולות במשק, ושווי השוק שלה עומד כיום על כ-230 מיליון שקל.

במקביל לדרישה להסיר את שמו, בבנק הפועלים כבר מעבירים "פרנסה" ששמרו עד כה לפועלים אי.בי.אי לגורם אחר. הבנק מתכנן לבצע גיוס אג"ח בהיקף של עד 2.5 מיליארד שקל, כאשר כחתם המוביל של המהלך תשמש חברת אוריון בראשות ארז גולדמשידט (לשעבר מנכ"ל פועלים אי.בי.אי).