בניגוד לעמדת בנק הפועלים: פועלים אי.בי.אי מאשרת תגמול לבכיריה בכ-22 מיליון שקל

למרות התנגדות בעלי מניות המיעוט באסיפה בחודש שעבר, ומכתב חריף נגד הצעד מטעם הבנק, המחזיק בכ-27% מחברת החיתום, החליטו הדירקטוריון וועדת התגמול לאשרר את תנאי שכרם של המנכ"ל ומנכלי החברה הבת • פועלים אי.בי.אי: "ב-4.5 השנים האחרונות עשו מנהלי החברה עבודה מעולה והובילו אותה להישגים מרשימים"

שי נבו ועופר גרינבאום / איור: גיל ג'יבלי
שי נבו ועופר גרינבאום / איור: גיל ג'יבלי

סאגת אישור שכרם של שלושת בכירי חברת החיתום פועלים אי.בי.אי עולה מדרגה, כשדירקטוריון החברה החליט ביום שני לאשר את תנאי השכר של שלושת הבכירים בחברת החיתום - המנכ"ל ירון מוזס ומנהלי החברה הבת, עפר גרינבאום ושי נבו, חרף התנגדות כמה מבעלי המניות. המתנגד הבולט הוא אחד מבעלי המניות העיקריים בחברה - בנק הפועלים, המחזיק ב-26.9% מהונה, וגם בעלי מניות המיעוט הצביעו בעבר נגד התגמול.

להחלטת הדירקטוריון לאחר המלצת ועדת התגמול קדמו דיונים שנערכו בעקבות פסילת התגמול המוצע באסיפת בעלי המניות בחודש שעבר (12 באפריל). מאחר שמדובר בתנאי השכר ובהקצאת מניות חסומות ואופציות לבכירים, הקולות שהכריעו את תנאי השכר הם אלה שלא סווגו כבעלי עניין אישי, קרי בעלי מניות המיעוט. אלו הצביעו כאמור ברוב של 67.6% נגד אישור התגמול לבכירים.

לכך מצטרף המכתב החריף והחריג ששלח בנק הפועלים ערב אסיפת בעלי המניות, ב-11.4, לדירקטוריון שבו נטען כי מדובר במהלך שהינו "חריג ולא ראוי ופוגע פגיעה קשה ובלתי מידתית בבעלי המניות בחברה, ובהם בנק הפועלים". בין היתר הבנק ביצע בדיקה ומצא שבהתייחס לשנת 2021, שלושת נושאי המשרה "מקבלים תגמול שנתי השווה לכמעט 25% מהכנסות החברה, ובמונחי רווח סכום המהווה כ-35% מהרווחים".

בנק הפועלים לא מגיב לפי שעה

הצעד שנקט דירקטוריון פועלים אי.בי.אי, המהווה "אובר-רולינג" להחלטת בעלי מניות המיעוט בחברה, עלול להעיב בהמשך על מערכת היחסים בין שני בעלי המניות העיקריים בה - בית ההשקעות אי.בי.אי המחזיק ב-30.1% ובנק הפועלים שמחזיק כאמור 26.9% בחברה. הבנק לא הגיב להחלטת הדירקטוריון לאשר את התגמול ביום שלישי, אך ייתכן שאין מדובר מבחינתו בסוף פסוק בסוגיה.

בנימוקיו מציין הדירקטוריון כי מדיניות התגמול מסייעת לקידום מטרות החברה, תוכנית העבודה שלה וראייתה לטווח הארוך, וכי אישור תנאי התגמול לשלושת הבכירים מגיע בעקבות "תרומתם המשמעותית של נושאי המשרה לחברה, כפי שבאה לידי ביטוי במהלך שנות כהונתם". עוד מזכירים שם כי שלושת המנהלים הצטרפו לאחר עזיבת השדרה הניהולית הקודמת של החברה ב-2017, וכי הקמת חברה שכזאת דורשת היערכות ממושכת, שכאן קוצרה הודות לניסיונם הרב וקשריהם.   

פועלים אי.בי.אי נחשבת לאחת מחברות החיתום הגדולות במשק. שווי השוק של החברה עומד על 254 מיליון שקל כיום והמניה נותרה יציבה מתחילת השנה, חרף המפולות בשווקים. את הרבעון הראשון חתמה החברה עם ירידה של 32% בהכנסות ל-21.8 מיליון שקל, זאת לנוכח תקופת שיא בשוק החיתום אשתקד והשינוי השלילי החד בשווקים מתחילת שנה זו. בשורה התחתונה הרווח הנקי קטן ב-33% ל-8.3 מיליון שקל ברבעון.

"תחרות הולכת וגוברת על כוח אדם איכותי בשוק החיתום"

אך החולשה הזו בתוצאות העסקיות ברבעון הראשון לא מנעה מהחברה כאמור להתקדם  עם אישור תנאי השכר הנדיבים לשלושת הבכירים. כך עלות ההעסקה השנתית המצרפית של השלושה מסתכמת לפי התוכנית ב-22.3 מיליון שקל (כ-8 מיליון שקל מסכום זה לגרינבאום, 7.5 מיליון שקל לנבו ו -6.8 מיליון שקל למוזס). יצוין כי אלו זכו בארבע השנים האחרונות (2017-2021) לשכר מצרפי בעלות של 54 מיליון שקל.

עלות התגמולים כוללת רכיבי שכר, מענק, תגמול הוני (אופציות ומניות חסומות שיקנו להם לכ-14% מהון החברה) ותקבולי דיבידנדים בחברה הבת, שבה מרוכזת פעילות החיתום, ואשר בה מחזיק כל אחד מהשלושה 5% מההון. לפי התוכנית יוקצו לגרינבאום 1 מיליון מניות חסומות, לנבו חצי מיליון מניות חסומות ועוד חצי מיליון באמצעות אופציות, ולמוזס יוקצו רבע מיליון מניות חסומות ומספר דומה של מניות באמצעות כתבי אופציות.

מפועלים אי.בי.אי נמסר בתגובה להחלטה כי "ועדת התגמול והדירקטוריון התכנסו מספר פעמים, לאחר אסיפת בעלי המניות לדון בתוצאותיה ובצעדים הנכונים לחברה. בהחלטתם נלקחו בחשבון שיקולים הנוגעים לתרומתם של נושאי המשרה לחברה ולרווחיה והתחרות ההולכת וגוברת בשוק החיתום על כוח אדם איכותי. בשונה מתחומים רבים אחרים הצלחת החברה מתבססת ברובה על היכולת, המומחיות, הקשרים והמוניטין האישי של הגורמים המובילים בה.

"הדירקטוריון, סבור שמנהלי החברה ב-4.5 השנים האחרונות עשו עבודה מעולה והביאו אותה להישגים מרשימים. התגמול שאושר כולל מניות חסומות לחמש שנים ואופציות המבשילות על פני שנים, ומשלב את האינטרסים של החברה עם אלו של המנהלים לאורך זמן, בשאיפה להמשיך ולהוביל את שוק החיתום בארץ".