וול סטריט | ניתוח

הקשר בין הראלי בוול סטריט להתחזקות השקל, ולמה הפד נמצא בין הפטיש לסדן?

לאחר הזינוק במדדי המניות ביום חמישי בעקבות פרסום נתוני האינפלציה, טוענים במיטב: "בשלו התנאים לעצירה בעליית ריבית הפד כבר בחודשים הקרובים" • עוד הם טוענים כי זהו סימן חיובי לשוק המניות: "שיא באינפלציה סימן תמיד מעבר לעליות"

נתוני מדד המחירים האמריקאי לאוקטובר מבשרים על תפנית מגמה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נתוני מדד המחירים האמריקאי לאוקטובר מבשרים על תפנית מגמה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נתוני האינפלציה שפורסמו ביום חמישי האחרון בארה"ב הובילו למהפך בסנטימנט המשקיעים בוול סטריט. חברות צמיחה, שספגו השנה את הירידות החדות ביותר, עברו להיסחר בעליות שערים חדות, ואילו מגזרים דפנסיביים, שנהנו עד כה מסנטימנט חיובי, ננטשו לטובת השקעות מסוכנות יותר.

מגמה זו התבטאה בזינוק חד של 9.5% שרשם בתוך יומיים מדד נאסד"ק 100 מוטה הטכנולוגיה. מנגד, נסחרו ביום שישי מניות חברות התרופות ויצרניות הנשק בירידות שערים חדות.

ניתוח טכני: הסיכון ב-S&P 500 עדיין גבוה, ומה עם הביטקוין?
השבוע הגרוע של הדולר: הראלי נגמר או שמדובר בתיקון קל? המומחים מנתחים

במונחי השוק כולו, עלה מדד S&P 500 ב-0.9% ביום שישי, בהמשך לזינוק של 5.5% שרשם ביום חמישי. הזינוק החד הזה נרשם בתגובה לירידה חדה מהצפוי בקצב האינפלציה השנתי בארה"ב, לרמה של 7.7% - הנמוכה ביותר מאז ינואר השנה.

ירידה מהירה מהצפוי בקצב האינפלציה משמעה אפשרות לסיום קרוב יותר של העלאות הריבית בידי הבנק הפדרלי המרכזי (פד). על כך העידו גם העליות החדות שנרשמו בשוק האג"ח, אשר הובילו לנפילה בתשואת האג"ח הממשלתית לעשר שנים, מ-4.15% ביום רביעי ל-3.81% בלבד ביום שישי.

נתוני האינפלציה הטובים מהצפוי גם קיררו את תחזיות השוק בנוגע לגובה הריבית הפדרלית בחודשים הקרובים. אם בחודש שעבר עוד העניקו החוזים העתידיים הסתברות של 62% להעלאה של הריבית בדצמבר ב-0.75%, הרי שכעת מגלמים החוזים הסתברות של 80% להעלאה של 0.5% בחודש הבא.

לאחר מכן, מגלמים החוזים עוד שתי העלאות של 0.25% בפברואר ובמרץ, לרמה של 4.75%-5% - נמוך יותר מתחזיות קודמות שנרשמו בשוק. השאלה הגדולה היא כמובן כיצד יגיב הפד לנתונים, והאם אכן יחליט על העלאה של 0.5% בלבד, לאחר ארבע העלאות רצופות של 0.75% בריבית.

"הפד יחכה שהאינפלציה תתקרב מאוד ליעד"

לדברי אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, נתוני מדד המחירים האמריקאי לאוקטובר מבשרים על תפנית מגמה, והירידה באינפלציה בארה"ב צפויה להימשך בחודשים הקרובים. להערכתו, הרעה בשוק העבודה צפויה להתחיל בחודשים הקרובים "ולקבע" עצירה בעליית שיעור הריבית.

לפי זבז'ינסקי, "בשלו התנאים לעצירה בעליית ריבית הפד כבר בחודשים הקרובים", אולם הסיכויים לירידת ריבית בשנה הקרובה די נמוכים. "מחיר הטעות של ירידה מוקדמת בריבית, שעלולה להחזיר שוב את האינפלציה לעלייה, גבוה מדי מכדי שהפד יסתכן בצעד כזה לפני שהאינפלציה תגיע קרוב מאוד ליעד", הוא מדגיש.

באשר לזינוק של 5.5% שרשם מדד S&P 500 ביום חמישי, מציין זבז'ינסקי כי מדובר באירוע היסטורי. "מ-1950 היו רק 14 ימים עם עליות יומיות גבוהות יותר. עלייה כל כך חדה, זה גם סימן חיובי לשוק המניות בשנה הקרובה, לפחות מבחינה סטטיסטית.

"ב-20 מתוך 22 ימים שבהם מדד S&P 500 רשם עלייה יומית של 5% ויותר מאז 1950, המדד עלה בשנה שלאחר מכן, בכ-28% בממוצע.

"סימן כלכלי חיובי נוסף לשוק המניות משתקף בעובדה שבין שנות ה-60 המאוחרות לשנות ה-80 המוקדמות של האינפלציה הגבוהה בארה"ב, שיא באינפלציה סימן תמיד מעבר מירידות לעליות במדד S&P 500". יחד עם זאת, הוא מדגיש כי בשנים הללו היו קיימים עוד שני תנאים למעבר של שוק המניות לעליות: ריבית הפד התחילה לרדת די מהר לאחר השיא באינפלציה, והשפל בפעילות הכלכלית הגיע במועד קרוב לתחתית ב-S&P 500.

כעת הוא אינו צופה הפחתה מהירה של הריבית מצד הפד, כדי שלא לחזור על טעויות העבר, וכן הגעה לנקודת השפל בפעילות הכלכלית רק בעוד מספר חודשים. "ההרעה הצפויה בנתונים הכלכליים עלולה 'לקלקל' את החגיגות בשוק המניות", הוא מדגיש.

"הראלי הנוכחי פגע במסרים של הפד"

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, הדגיש גם הוא כי נתוני האינפלציה של חודש אוקטובר בארה"ב הפתיעו בחולשתם.

עם זאת, הוא מאמין כי הנתונים, ובעיקר תגובת השווקים, שמים את הפד בין הפטיש לסדן בכל הנוגע למדיניות העתידית שלו.

לדבריו, בפד לא יכולים לשנות כיוון רק על סמך נתוני אוקטובר, שכן מדובר בנתון אחד ולאו דווקא בשינוי מגמה. כמו כן, הוא מדגיש כי כבר מספר חודשים שיו"ר הפד ג'רום פאוול וחבריו עושים ככל שביכולתם כדי להעביר למשקיעים מסר ברור: אנחנו מתכוונים להעלות את הריבית בחדות ולהותיר אותה גבוהה למשך זמן ארוך על מנת לעצור את האינפלציה אחת ולתמיד.

"מסרים אלו פגעו כמובן בשווקים הפיננסיים, אך בכך גם השיגו את מטרתם, שכן הירידות בשווקים הביאו להחמרה בתנאים הפיננסיים בארה"ב ובכך עזרו למעשה למדיניות הפד להשפיע על הכלכלה באופן יעיל.

"הראלי של שני ימי המסחר האחרונים עשה את הפעולה ההפוכה - התנאים הפיננסיים הוקלו והיעילות של מדיניות הפד נפגעה.

לכן, על אף ההאטה באינפלציה, קשה לראות כיצד בפד משדרים מסרים מתונים יותר, מבלי לסתור לגמרי את כל המסר שלהם מהחודשים האחרונים", הדגיש גרינפלד. גם בישראל הריבית עדיין נמצאת במגמת עלייה, והיא צפויה לעלות בעוד 0.5% לפחות ב-21 בנובמבר, מהרמה הנוכחית שעומדת על 2.75%.

עוד קודם לכן יתפרסמו השבוע נתוני האינפלציה של אוקטובר, וציפיית המשקיעים היא לעלייה לקצב שנתי של כ-5%, לעומת 4.6% בספטמבר. לדברי גרינפלד, על אף העלייה הצפויה החודש, הרי שהתמונה הכללית דומה לזו שבארה"ב, אך בעוצמות חלשות יותר.

להערכתו, "בעוד שסביר מאוד להניח שגם בישראל שיא האינפלציה קרוב מאוד, ושזו תחל לרדת תוך מספר חודשים, הירידה תהיה מתונה יותר ותקשה על בנק ישראל לשנות כיוון מבחינת המדיניות. סביר אפילו להניח שריבית בנק ישראל תיוותר ברמה גבוהה למשך זמן ארוך יותר מאשר בארה"ב".

עלייה דו־יומית של 1.8% באג"ח הישראליות

בינתיים השפיעו נתוני האינפלציה בארה"ב על שוק ההון הישראלי בשלושה מוקדים שונים: שוק איגרות החוב, מגזר הנדל"ן ושער החליפין שקל-דולר. בשוק האג"ח נרשמו ירידת תשואות ועליות מחירים, והתשואה על האג"ח הממשלתית לעשר שנים יורדת לרמה של 3.1%, בעקבות עלייה דו-יומית של 1.8% במחיר האג"ח.

 
  

ריבית נמוכה יותר פירושה גם הוצאות מימון נמוכות יותר לחברות, ובדגש על חברות הנדל"ן עתירות החוב. עניין זה הוביל את מדד ת"א-נדל"ן לעלייה דו-יומית של 7.7%, לאחר נפילה של כ-23% בתוך שלושה חודשים.

והנקודה השלישית: שער החליפין שקל-דולר מתאפיין בשנים האחרונות במתאם הפוך למדד נאסד"ק.

כך, שעלייה דו-יומית של 9.4% במדד נאסד"ק התבטאה אצלנו בנפילה של יותר מ-4% בשער החליפין דולר-שקל, לרמה של 3.41%.