השבוע הגרוע של הדולר: הראלי נגמר או שמדובר בתיקון קל? המומחים מנתחים

המטבע האמריקאי נחלש בחדות, ברקע נתוני האינפלציה המפתיעים והעליות החדות בוול סטריט • מול השקל, הדולר הגיע לשפל של חודש וחצי • רונן מנחם, מזרחי טפחות: "לא מן הנמנע כי העלאות הריבית בארה"ב ייפסקו בתחילת 2023" • קובי לוי, בנק לאומי: "המוסדיים עדיין לא בטוחים שהרע מאחורינו ולא ימהרו למכור מט"ח"

הדולר / צילום: Shutterstock
הדולר / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בארה"ב שפורסמו בשבוע שעבר עודדו את המשקיעים לאחר שהיו טובים מהתחזיות, ובוול סטריט נרשמו באותו ערב העליות החדות ביותר מאז 2020. בעבור הדולר לעומת זאת, זה היה השבוע הגרוע ביותר מאז ימי הקורונה הראשונים, והוא צנח בכ-3.5% מול סל המטבעות. ביום חמישי לבדו צנח הדולר ב-2.2% מול אינדקס המטבעות - שיעור הירידה הגבוה ביותר מאז מרץ 2009, בעת המשבר הפיננסי העולמי.

נתוני האינפלציה בארה"ב: העלאות הריבית יתמתנו, ואיך תושפע ישראל? | ניתוח
לאחר הנתונים המעודדים בארה"ב: מה צפוי במדד המחירים בישראל? 

הנתונים שפורסמו ביום חמישי הראו שקצב האינפלציה השנתי הגיע ל-7.7% כשהתחזיות היו ל-8%, והמשקיעים והסוחרים הקפיצו את מדדי המניות בוול סטריט בעוד שתשואות האג"ח הממשלתיות צנחו. קצב האינפלציה בארה"ב יורד זה 5 חודשים ברציפות, במקביל לשש העלאות ריבית רצופות מאז מרץ - הארבע האחרונות בשיעור חד של 0.75% כל אחת.

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיה בבנק לאומי, מציין שהדולר היה בין המטבעות החלשים בעולם בשבוע החולף על רקע ההערכות שהעלאות הריבית יגיעו למיצוי מוקדם מהצפוי, על אף שאלה עדיין ספקולציות בלבד. "הנתון בהחלט הצביע על שינוי כיוון האינפלציה, וזה היה מספיק כדי לייצר את הסנטימנט החיובי בשוקי המניות והאג"ח הממשלתיות בארה"ב, וגם להיחלשות הדולר בעולם", הוא אומר.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מזכיר שהפיחות הניכר בשער הדולר מהווה גם תיקון טבעי להתחזקותו מתחילת השנה. חרף הירידות האחרונות, המטבע האמריקאי עדיין גבוה בכ-11% מרמתו בתחילת השנה וב-14% בהשוואה לשפל של 2021.

מדד הדולר העולמי זינק מאז השפל של אמצע 2021 ביותר מ-22% עד שהגיע לשיא בספטמבר האחרון, כך על פי נתוני בלומברג. מאז אותו שיא ירד הדולר בכ-6%, והוא כעת ברמה הנמוכה ביותר מאז אמצע אוגוסט (לפני הנאום הניצי במיוחד של יו"ר הפד ג'רום פאוול בג'קסון הול).

הין היפני הוא הנהנה העיקרי משינוי הכיוון של הדולר והוא טיפס השבוע ביותר מ-5%, לאחר שהגיע לשפל של שלושה עשורים לפני פחות מחודש. האירו והליש"ט קפצו בכ-4% בהשוואה לדולר. בהשוואה לשקל, הדולר נסוג בכ-3.9% בשבוע האחרון.

פער הריביות בין ארה"ב לעולם מצטמצם

"עד לאחרונה היו נתוני הצמיחה בארה"ב חזקים מאוד והדולר התחזק עקב כך. כעת אנו עדים להיחלשות מה של חלק מהאינדיקטורים הכלכליים בארה"ב, ואם התופעה תימשך - היא תפעל לרעת השטר הירוק", אומר מנחם. עוד הוא מציין כי במקומות אחרים בעולם, בהם גוש האירו ובריטניה, החלו להעלות ריבית אחרי ארה"ב, או פחות ממנה, אך כעת הריבית שם עולה מהר יותר וסוגרת את הפער, "מה שמאושש את האירו והליש"ט כנגד הדולר".

לוי מוסיף כי מול השקל הדולר נחלש, אך מול האירו והליש"ט ערכו של השקל נותר יציב. כמו כן, המתאם בין היחלשות השקל לירידות בשווקים וההפך נחלש. "יכול להיות שבפתיחת המסחר במט"ח מחר, אם העליות בשוק המניות יימשכו או יישארו ברמות האלו, נראה את השקל מתחזק מול סל המטבעות ולא רק מול הדולר", אמר.

המשקיעים והגופים המוסדיים בישראל עדיין לא בטוחים שהרע מאחורינו, אומר לוי, ולכן לא ממהרים להפחית את הנזילות המט"חית שלהם. "בשורה התחתונה, כדי שנראה שינוי מגמה משמעותי, אנחנו צריכים לראות את השווקים נרגעים לאורך זמן, ואולי גם את הפד משגר פעמון הרגעה - ואני לא בטוח שהפד כבר שם".

גם אם הפד עדיין לא שם, הוא כבר התחיל לפזר רמזים כי ישקול את השפעת העלאות הריבית שכבר ביצע על הפעילות הכלכלית ורמת האינפלציה בארה"ב, ואף אמר כי יהיה צורך לבחון השפעה זאת לאורך זמן, מזכיר מנחם. "הדבר עשוי להוות איתות על כך שקצב העלאות הריבית יתמתן מעתה, ולהערכתי לא מן הנמנע כי ייפסקו כליל בתחילת השנה הבאה. לא בכדי מרבים לעלות מדדי נאסד"ק (החברות שם תצאנה נשכרות יותר מאפשרות של בלימת עליית הריבית) ומדד המניות הקטנות (המעיד על שיפור של תיאבון הסיכון)".

לצד זאת, אומר מנחם, עוצמת הלחימה באוקראינה נחלשת, סין הודיעה על כך שתפחית את עוצמת מדיניות אפס הסובלנות שהיא נוקטת כלפי הקורונה, ושוקי ההון עצמם מתאוששים לאחרונה. "הדולר הוא מטבע חוף מבטחים והביקוש לו גדל, או קטן, ככל שתיאבון הסיכון פוחת/גדל, בהתאמה", הוא מסביר. "התקופה שקדמה לבחירות האמצע בארה"ב גרמה לאי ודאות בשווקים ולכן הביקוש לנכסים בטוחים יותר גדל. כעת, עם היוודע התוצאות, ובמיוחד שמסתמן קונגרס חצוי (כל מפלגה שולטת באחד מבתי הנבחרים), גורם אי ודאות זה ירד מהפרק והביקוש לדולר על רקע זה פוחת".

במבט קדימה, מנחם מעריך כי "סביר להניח שהדולר ישמור על עוצמתו, כי חלק מהגורמים שציינתי עדיין נמצאים בסימן שאלה. כך, הלחימה באוקראינה עוד עלולה להתפתח לכיוונים שליליים, סין עדיין לא הכריזה על הדברת הקורונה ועלולה לשוב ולהטיל סגרים, וגם המתיחות סביב טייוואן והידרדרות היחסים בין ארה"ב לסעודיה (על רקע סירובה של האחרונה לבקשת הנשיא ביידן לא לקצץ את תפוקת הנפט העולמית) תלויה ועומדת".