נפט | שאלות ותשובות

ביידן זועם, ברוסיה מחייכים: כל הפרטים מאחורי הטלטלה החדשה בשוק הנפט

מדינות אופ"ק פלוס הסכימו על חיתוך של 2 מיליון חביות נפט גולמי מהייצור היומי, והמחירים זינקו בימים האחרונים • האם החלטת ארגון יצרניות הנפט היא פוליטית או כלכלית, איך יגיב נשיא ארה"ב, כיצד משפיעים הסעודים על ההחלטה, ומה הקשר לרוסיה והסנקציות הגלובליות נגדה? • גלובס עושה סדר

שדה להפקת נפט סמוך לריאד, עיר הבירה של ערב הסעודית / צילום: Associated Press, Amr Nabil
שדה להפקת נפט סמוך לריאד, עיר הבירה של ערב הסעודית / צילום: Associated Press, Amr Nabil

מדוע מחירי הנפט קפצו בימים האחרונים?

הארגון הבינלאומי בהובלת ערב הסעודית המייצג את המדינות השואבות נפט, אופ"ק פלוס (OPEC+), הסכים על הקיצוץ הגדול ביותר בהפקה מאז שנת 2020 וחתך 2 מיליון חביות מהייצור היומי. בתוך כך, רוסיה, שנשיאה ולדימיר פוטין מנהל מלחמת אנרגיה חריפה נגד גוש האירו, הודיעה כי לא תייצא נפט למדינות שינסו להגביל את מחירי הנפט שהיא מפיקה. 

אופ"ק+ מתכנן קיצוץ בהפקת הנפט כדי להקפיץ את המחירים

הנשיא הרוסי רמז כמובן לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן שביקר לפני פחות משלושה חודשים בערב הסעודית על מנת לנסות לשכנע את יורש העצר מוחמד בין סלמאן לא לקצץ בייצור. בביקורו בממלכה הסעודית, ביידן אמר כי כולו תקווה כי הממשלה בריאד תגביר את ייצור הנפט בחודשים הקרובים

מחירה של חבית מסוג West Texas נסחר כעת קרוב לרמת 88 דולר, לאחר שזינק בשלושת הימים אחרונים בכ-10%. חבית ברנט מתומחרת ברמת 93.7 דולר, עלייה של כ-5% בהשוואה לשבוע שעבר.

איך הסעודים מסבירים את ההחלטה לקצץ במכסות?

שר האנרגיה הסעודי, עבדולעזיז בין סלמאן, סירב לתת סיבות פוליטיות לקיצוץ במכסות, ורק השיב לעיתונאים כי סעודיה מפיקה יותר נפט מהתשלום שהיא מקבלת עליו, ואילו בכירים בממשל הסעודי אמרו כי החיתוך בייצור מונע בעיקר מחששות בנוגע למיתון גלובלי. עוד נאמר בממשל הסעודי כי החלטת אופ"ק מייצגת את השותפויות הצומחות של הממלכה, שמונעות בחלקן מהיחסים הבעייתיים עם ארה"ב - זאת למרות הביקור האחרון של הנשיא ביידן.

מחירי הנפט אומנם רחוקים מרמתם הגבוהה במרץ, אז חבית נפט גולמי נסחרה סביב רמת 130 דולר, אך שר האנרגיה הסעודי ציין כי העובדה שמחירי הגז הטבעי והפחם טיפסו יותר ממחירי הנפט קידמה את החלטת אופ"ק. נזכיר כי העליות במחירי הגז והפחם מושפעות מאוד ממלחמת האנרגיה שמנהלת רוסיה נגד מדינות אירופה, שנדרשות לוותר על ספקית האנרגיה הכי גדולה שלהן, מפני שזו מנהלת מלחמה נגד אוקראינה.

המזכיר הכללי של אופ"ק פלוס, האיתם אל גאיס, הגן על החלטת הקבוצה לקיצוץ בייצור וטען במסיבת עיתונאים כי אופ"ק מנסה לספק "ביטחון ויציבות לשוקי האנרגיה". הוא הוסיף כי "לכל דבר יש מחיר, גם לביטחון של אנרגיה יש מחיר".

איך משפיעה החלטת OPEC+ על ממשל ביידן בארה"ב?

מבחינת בכירי הממשל של ג'ו ביידן בארה"ב, קיצוץ תפוקת הנפט היא החלטה שמצדדת ברוסיה ופוטין באופן חד-משמעי. מזכירת התקשורת של הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, אמרה בהודעה לעיתונות כי "זה ברור שאופ"ק פלוס מתיישרת עם רוסיה עם הודעתה".

אמש (ד') נמסר מהבית הלבן כי הנשיא ביידן "מאוכזב מההחלטה קצרת-הרואי של אופ"ק פלוס לחתוך את הייצור", וכי הוא שוקל פעולות נוספות על מנת "להפחית את שליטתה של אופ"ק פלוס על מחירי האנרגיה".

ספציפית יותר, מדובר במכה חמורה לנשיא עצמו, שבמהלך הקמפיין שלו נשבע שיהפוך את סעודיה ל"מנודה" בקהילה הבינלאומית, רק כדי לוותר ולבקר שם במטרה לשקם את היחסים עם אחת ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. נזכיר כי ארה"ב מתקרבת לבחירות האמצע שייערכו בנובמבר, וקמפיין ביידן הבטיח שוב ושוב כי "יטפל במחירי הדלק", שכעת נראה שרק יעלו עם עליית מחירי הנפט.

נוסף על כך, החלטת אופ"ק פלוס מחלישה את הסנקציות האמריקאיות על מחירי הנפט הרוסי ובכך מרחיבה את מלחמת האנרגיה מהגז גם לנפט.

על רקע המתרחש בשוק הנפט, ממשל ביידן גם החליט להקל על הסנקציות שהוטלו על ונצואלה. בוול סטריט ג'ורנל פורסם כי שברון קיבלה את אישור הממשלה לחזור להזרים נפט למדינה. מדובר בצעד שיוכל לקדם הזרמת נפט מוונצואלה לעולם בעתיד. בתמורה, ממשל ניקולס מדורו התחייב לנהל מו"מ עם האופוזיציה בוונצואלה על מנת לקיים בחירות דמוקרטיות במדינה במערכת הבאה שתתקיים ב-2024.

מה צופים האנליסטים להמשך?

אנליסטים המתמחים בשוקי האנרגיה מציינים כי השפעת הקיצוץ של אופ"ק עשויה להיות מוגבלת מאוד, וכי יתבצעו חיתוכים לא שוויוניים בייצור שיתבלטו בעיקר בסעודיה, באמירויות, בעיראק ובכוויית. בנוסף מציינים בשוק כי בצל אי-הוודאות הגבוהה בתחומי האנרגיה, לאופ"ק יהיה קשה מאוד לחזות מה יקרה בעוד כמה חודשים, במיוחד כאשר הסנקציות על רוסיה, שאינה חברת הקבוצה, ממשיכות להתגבר.

מייקל סטיבנס, עמית מחקר במכון השירותים המלכותי בלונדון, אומר כי הסעודים מתרצים את החלטתם בכך שהדרישה לנפט תרד בחורף, אך הוא לא מבין כיצד קיצוץ בשיעור כזה יכול להיות משהו מלבד הצהרה פוליטית על תמיכה ברוסיה.

בגולדמן זאקס טוענים כי הקיצוץ הנרחב בייצור עשוי להקפיץ את מחיר חבית הברנט ב-25 דולר ב-2023, אם יישמר עד סוף השנה הנוכחית. 

בתוך כך, נשיא ארה"ב ביידן כבר ביקש לשחרר כ-90% מעתודות הנפט במדינה על מנת לנסות להילחם בעליות המחירים, ושוקל את צעדיו לעתיד.