נתוני האינפלציה המעודדים בארה"ב: העלאות הריבית כנראה יתמתנו, ומה תהיה ההשפעה על בנק ישראל?

מדד המחירים לצרכן האמריקאי בחודש אוקטובר נמוך מהתחזיות שעמדו על קצב שנתי של 8% • כעת בשווקים מעריכים בסבירות גבוהה מאוד שקצב העלאות הריבית יתמתן בהחלטה הבאה של הפד • מה צפויה להיות ההשפעה על בנק ישראל ומה התחזיות להמשך?

יו''ר הפד ג'רום פאוול במסיבת העיתונאים בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
יו''ר הפד ג'רום פאוול במסיבת העיתונאים בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

נתוני האינפלציה בארה"ב הפתיעו לטובה. הקצב השנתי באוקטובר ירד ל-7.7%, בהשוואה לצפי של 7.9%-8%. מדובר בחדשות טובות עבור הכלכלה האמריקאית, והמשקיעים הראו את האופטימיות שלהם והטיסו את מדד הנאסד"ק ביותר מ-5% בפתיחת המסחר בוול סטריט. מנגד, תשואות האג"ח צנחו בחדות. כעת, לאחר פרסום הנתונים מתחזקת ההערכה בקרב המשקיעים כי הבנק המרכזי בארה"ב יאט מעט את קצב העלאות הריבית בדצמבר ויסתפק בחצי אחוז, לאחר רצף של ארבע העלאות חדות של 0.75% ושש העלאות ריבית בסך הכל מאז חודש מרץ.

לקראת נתוני האינפלציה בארה״ב: פיטורי הענק במטא הם איתות חיובי לפד | ניתוח
מיליארדר צעיר הכניס את הקריפטו לסחרור, ולא ברור איך זה ייגמר| ניתוח 
לאחר הנתונים המעודדים בארה"ב: מה צפוי במדד המחירים השבוע בישראל?

 
  

החדשות הטובות הגיעו מכיוון מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה וירד מהשיא בן ה-40 שנה שאליו הגיע בחודש הקודם. כעת, הנתונים מצביעים על קצב אינפלציית ליבה שנתי של 6.3%, פחות מהצפי שעמד על 6.5%.

במבט אל תוך מדד המחירים, ניכר שההשפעה הגדולה ביותר עליו הייתה מחירי הדלק שזינקו ב-19.8% בהשוואה לחודש שעבר, וגם שכר הדירה המשיך לטפס (0.7%), אך לצד זאת נרשמו ירידות מחירים בולטות בשוק המכוניות המשומשות, במחירי הטיסות, שירותי הבריאות, הלבשה ומחירי הגז הטבעי.

"יש שלושה סעיפים שמשכו למטה", אומר יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון. "קודם כל, מחירי המכוניות המשומשות שירדו ב-2.4%. מדובר בסעיף שזינק ביותר מ-40% על רקע מגפת הקורונה שהובילה למחסור בשבבים וכתוצאה מכך למחסור ברכבים, ולמגמה של מעבר מואץ מהעיר לפרברים. כעת רואים את התיקון כלפי מטה".

סעיף נוסף לדברי כץ שהוא בעל השפעה מרכזית הוא שירותי הבריאות, שירדו ב-0.6%. כץ מסביר שמדובר בנתונים שנמדדים אחת לשנה, ולכן בכל חודש הוא ימשיך להוות אינדיקטור חיובי שיחזור על עצמו וימשוך את מדד המחירים כלפי מטה. "כשבוחנים את מחירי הביטוח הרפואי מסתכלים על המאזן של חברות הביטוח הרפואיות ובוחנים את ההוצאות וההכנסות. בשנה שעברה ראינו שם עלייה גדולה, וכעת זה מתהפך ומשפיע". סעיף מרכזי נוסף שתרם לנתונים המפתיעים הוא ההלבשה והנעלה, וזה עוד לפני מבצעי נובמבר האגרסיביים.

עם זאת, סעיף הדיור המשיך לעלות, הפעם ב-0.6%, קצת פחות מהחודשים האחרונים. "הדיור ימשיך לשפוך דלק בחודשים הקרובים עך נתוני האינפלציה, אבל כנראה שבעוד 6-9 חודשים הוא יעבור לטריטוריה שלילית", אומר כץ, ומסביר זאת בהתקררות שוק הדירות האמריקאי בחודשים האחרונים בעקבות העלאת הריבית.

קצב הריבית עשוי להתמתן, גם בישראל

איך הנתונים הללו צפויים להשפיע על העלאת הריבית הפדרלית בהחלטה הבאה? קשה לומר בשלב זה, ועד החלטת הריבית הבאה בחודש דצמבר יתפרסם גם מדד נובמבר שיספק תמונה בהירה יותר לגבי קצב האינפלציה. לאחר העלאת הריבית האחרונה, נשא יו"ר הפד ג'רום פאוול נאום ניצי ואמר כי מוקדם לדבר על סוף גל ההעלאות כפי שציפו בשוק. כיום הריבית עומדת על 3.75%-4%, וטרם פרסום נתוני האינפלציה הנוכחיים ההסתברות להעלאה נוספת של 0.75% (חמישית במספר) עמדה על 48% - כך על פי נתוני CME. לאחר פרסום הנתונים המחוג נע בחדות, וההסתברות עברה להיות 80% להעלאה של חצי אחוז בלבד בדצמבר.

בנוסף לכך, כעת מעריכים בשוק כי הריבית בסוף השנה הבאה תעמוד על 4.7%, בניגוד ל-5.1% בתחילת השבוע.

גם כץ מלידר שוקי הון מעריך כי בהחלטת הריבית הבאה הבנק המרכזי יאט את הקצב ויסתפק בחצי אחוז. הוא מוסיף כי לדבר עשויה להיות השפעה גם על בנק ישראל. "הוא מסתכל בעיקר על סביבת האינפלציה אצלנו אך גם מושפע מאוד ממה שקורה בארה"ב ומהמדיניות העולמית. הנתון הזה יאפשר לו אולי להעלות את הריבית בקצב איטי יותר מהמתוכנן, כמו שעשו מדינות אחרות כמו למשל אוסטרליה וקנדה".

גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של פסגות, סבור לעומת זאת כי מבחינת השוק המקומי לא צפויה השפעה מיוחדת ללא הפתעה כלפי מטה בנתון האינפלציה בישראל. "להערכתנו, מכלול הנתונים שיצאו לאחרונה, ביחד עם העובדה שארה"ב, בריטניה וגוש האירו כולן העלו את הריבית ב-0.75% בפגישות האחרונות שלהן, מעלה את ההסתברות שבבנק ישראל יבחרו להעלות את הריבית בעוד 0.75% בפגישה הבאה. בכל מקרה, אנו מעריכים כי מחזור העלאות הריבית בישראל יגיע לכדי מיצוי בסוף השנה עם אפשרות למהלך נוסף בתחילת ינואר. אנו רואים את ריבית בנק ישראל מגיעה לשיא ברמה של 3.5%-3.75% בתחילת 2023", כתב.

האינפלציה תמשיך כנראה להיות "דביקה"

האם הנתון הזה מעיד על המשך מגמת התקררות? מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים מעריך שכן, אך רק בצד ההיצע. בכל הקשור לשירותים, הם צופים כי האינפלציה תישאר "דביקה" וקשה לפיצוח. "בהסתכלות לשנה הקרובה - אנו נותרים בהערכתנו כי אינפלציית ההיצע בארה"ב ובישראל תמשיך להתמתן - עובדה שתוביל להמשך התמתנות בקצב האינפלציה השנתי. עם זאת, אינפלציית השירותים צפויה להיוותר גבוהה מאד גם בשנה הקרובה, ונראה כי רק עלייה ניכרת באבטלה בארה"ב תצליח למתן באופן ניכר את האינפלציה אל עבר היעד של הפד. איננו צופים כי האינפלציה בארה"ב תרד לכ-2% בשנה הקרובה.

איך ישפיעו פיטורי הענק בהייטק?

יו"ר הפד אמר בנאומו בשבוע שעבר כי במסגרת ניהול הסיכונים שהוא עורך, עדיף להנהיג מדיניות הדוקה ולאחר מכך לתמוך בכלכלה במקרה הצורך אם זה תיקלע למיתון, מאשר להתמודד עם הסכנה שסביבת האינפלציה תישאר גבוהה לאורך זמן.

כך או כך, שוק עבודה האמריקאי עדיין רותח. דוח התעסוקה של חודש אוקטובר הראה תוספת משרות גבוהה משמעותית מהצפי - 261 אלף לעומת ציפייה ל־195 אלף. קצב הגידול בשכר הממוצע אמנם ירד קלות ושיעור האבטלה עלה מעט ל־3.7%, ולפי נתוני מאקרו שפורסמו היום מספר בקשות האבטלה הראשוניות בשבוע שעבר הסתכמו ב-225 אלף, מעל התחזיות (220 אלף) ועליה גם בהשוואה לשבוע הקודם (218 אלף).

כעת, מעניין יהיה לראות כיצד ישפיע על התמונה בחודשים הקרובים גל הפיטורים בענקיות הטכנולוגיה, בראשות פייסבוק שהודיעה השבוע על פיטורי 11 אלף עובדים.