היכונו לעוד העלאות ריבית: יו"ר הפד הודיע כי הוא נחוש להילחם באינפלציה - "נשתמש בכלים שלנו בכוח"

ג'רום פאוול הודיע כי הבנק המרכזי ימשיך להעלות את הריבית באופן שיגרום "קצת כאב" לכלכלת ארה"ב • בתוך כך, מדד המחירים להוצאה לצריכה אישית עמד על קצב שנתי של 6.3% ביולי, בעוד הערכות היו לקצב של 6.8%

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר היום בנאום המדיניות השנתי בג'קסון הול כי הפד נחוש לעצור את האינפלציה, וכי הבנק המרכזי ימשיך להעלות את הריבית באופן שיגרום "קצת כאב" לכלכלת ארה"ב. פאוול אישר כי הפד "ישתמש בכלים שלו בכוח" כדי לתקוף את האינפלציה, שעדיין מתקרבת לרמתה הגבוהה ביותר מזה יותר מ-40 שנה. 

"בעוד שריביות גבוהות יותר, צמיחה איטית יותר ותנאי שוק עבודה רכים יותר יורידו את האינפלציה, הם גם יגרמו קצת כאב למשקי בית ועסקים", אמר פאוול. "אלה העלויות המצערות של הפחתת האינפלציה. אבל כישלון בהשבת יציבות המחירים פירושו כאב גדול בהרבה".

פאוול ציין שההסתכלות של הפד רחבה יותר מחודש או חודשיים הקרובים, והבנק המרכזי ימשיך לדחוף קדימה עד שהאינפלציה תרד קרוב יותר ליעדו לטווח ארוך של 2%. במבט אל העתיד, הוסיף פאוול כי "שיקום יציבות המחירים ידרוש ככל הנראה שמירה על מדיניות מגבילה למשך זמן מה. הנתונים ההיסטוריים מזהירים בתוקף מפני התרופפות מוקדמת של מדיניות".

הוועידה בג'קסון הול בוויומינג היא מפגש בן שלושה ימים שמארח כלכלנים בכירים ממשלתיים ואקדמאים וכמובן בנקאים מרכזיים מרחבי העולם. למפגש מיוחסת חשיבות ייחודית, משום שהוא מהווה פורום לקובעי מדיניות לדון בנושאים הכלכליים הדחופים שעל סדר היום העולמי, ולא פעם נמסרים בו הכרזות גדולות ומוצפים רעיונות חדשים.

אופטימיות בנתוני המאקרו

בתוך כך, סימנים להקלה בנטל האינפלציה בארה"ב. כך, מדד המחירים להוצאה לצריכה אישית, שנחשב לאחד ממדדי האינפלציה המועדפים של הפדרל ריזרב, עמד ביולי על קצב שנתי של 6.3% לעומת 6.8% ביוני. מבחינה חודשית, המדד, שמודד את העלייה הממוצעת במחירים בצריכה הפרטית בארה"ב, ירד ב-0.1% לעומת יוני. כך לפי נתוני הלשכה האמריקאית למחקר כלכלי. 

מדד PCE, שעוקב אחרי השינויים במחירים שירותים ללא מחירי מזון ואנרגיה וגם אחריו עוקבים באדיקות בכירי הפדרל ריזרב, עלה בקצב שנתי של 4.6% ביולי, בעוד הערכות היו לקצב שנתי של 4.8%. בחודש יוני, הקצב השנתי עמד על 4.8%. 

נגיד הפד של אטלנטה, רפאל בוסטיק, אמר היום בראיון ל"CNBC" כי הנתונים גורמים לו לנטות לכיוון העלאת ריבית של 0.5% בספטמבר, לעומת שתי העלאות רצופות של 0.75% בחודשים האחרונים. עם זאת, בוסטיק הדגיש שנתונים כלכליים שיפורסמו בשבועות הקרובים עלולים לשנות את דעתו. 

בפרוטוקלים של הישיבה האחרונה של הפד, שפורסמו לפני כשבוע, צוין כי כל חברי הוועדה מעריכים כי הריבית תעלה ב-0.75% גם בפגישה בספטמבר, אך הם לא סיפקו תחזיות ספציפיות ואמרו שיצפו בנתונים מקרוב לפני קבלת ההחלטה. לפי "CNBC", בינתיים גם בשוק מתמחרים העלאת ריבית של 0.75% בספטמבר. ריבית הפד נמצא כעת בטווח של 2.25% עד 2.5%, והפד מכוון להגיע לטווח של 3.50% עד 3.75% עד הרבעון הראשון של השנה הבאה. 

בפרוטוקלים צווין כי חברי הוועדה מעריכים שככל הנראה "ייקח קצת זמן" עד שהעלאות הריבית ישפיעו באמת על המחירים במשק האמריקאי. "רבים מהמשתתפים", כלשון הפרוטוקול, תמכו בהידוק המדיניות המוניטרית ביותר מהנדרש כדי להחזיר את יציבות המחירים, במיוחד בשל משך הזמן שלוקח לה לשנות את ההתנהגות הכלכלית. בנוסף צויין כי מקבלי ההחלטות בפד נחושים להחזיר את אינפלציית הליבה לרמות של 2%.