נתיב תחבורה ציבורית | שאלות ותשובות

נוסעים בכביש 1? הנה כל מה שכדאי לדעת על השינוי שיצא היום לדרך

נתיב פלוס בכביש 1 עובר באורך 26 ק"מ בין מחלף דניאל עד לכניסה למנהרת הראל • מהנתונים שנמדדו הבוקר עולה כי הנתיב הוסיף 7 דקות נסיעה לרכב פרטי, אך אוטובוסים הגיעו למהירות ממוצעת של כ-80 קמ"ש בשעות העומס • ומה עוד כדאי לדעת?

עבודות באיילון צפון לקראת פתיחת מקטע חדש של נתיב פלוס בחמישי הבא / צילום: סיוון שחור, ענבה, לע''מ
עבודות באיילון צפון לקראת פתיחת מקטע חדש של נתיב פלוס בחמישי הבא / צילום: סיוון שחור, ענבה, לע''מ

ביום שישי האחרון נפתח נתיב פלוס בכביש 1 למזרח באורך 26 ק"מ בין מחלף דניאל עד לכניסה למנהרת הראל. הנתיב פועל בימי ראשון-חמישי בשעות העומס בבוקר (שבהן אסורה תנועת משאיות במקטע), בין 06:30 ל-09:30, ובימי שישי בין השעות 12:00 עד 17:00 בצהריים, לפני כניסת השבת. בשאר השעות הנתיב יהיה פתוח לנסיעה לכל משתמשות ומשתמשי הדרך.

מה זה נתיב פלוס?

מדובר על נתיב שמשמש גם אוטובוסים וגם נסיעות שיתופיות. פרויקט דומה לזה פועל היום בכביש החוף ובנתיבי איילון. במקרה של כביש 1 הנסיעה מתאפשרת לנהגים שמסיעים 2 נוסעים לפחות בנוסף אליהם.

איך משפיע נתיב פלוס על מהירות הנסיעה?

מנתונים שנמדדו הבוקר בנתיב עולה שאמנם לרכב הפרטי נוספו 7 דקות נסיעה, אך האוטובוסים הגיעו למהירות ממוצעת בשעות העומס של כ-70-80 קמ"ש בעוד הרכב הפרטי עמד על 50 קמ"ש.

הבוקר אירעה תאונת דרכים בכביש 1 שהשפיעה באופן משמעותי על נסיעת כלי הרכב במקטע, לעומת התחבורה הציבורית ששמרה על זמנים קבועים חרף תאונת הדרכים. משך זמן הנסיעה של האוטובוסים נשמר על 20-24 דקות בעוד שמשך זמן הנסיעה ברכב הפרטי היה תלוי במתרחש בכביש ועמד על 36-41 דקות. במשרד התחבורה מעודדים מהנתונים, אך מסייגים אותם בכך שמדובר בנתוני יום אחד שבו פועל הנתיב ולא בהכרח מייצג.

מה הקנס על נסיעה שלא כדין וכיצד תבוצע האכיפה?

נסיעה בנתיב שלא כדין תגרור קנס של 500 שקל. את האכיפה תבצע יחידת האופנועים של משטרת ישראל. כיום, אין עדיין טכנולוגיה שמסוגלת לנטר את מספר הנוסעים ברכב באמצעות מצלמות ולכן האכיפה נעשית באמצעות השוטרים.

נתיב פלוס מתרחב לכביש 1 ועד למחלף השלום באיילון. איך תתבצע האכיפה? | ניתוח
פחות נתיבים לרכב פרטי: איפה מתוכננים נת"צים חדשים בנובמבר? 
כדי לצאת ממשבר התחבורה דרושים 850 מיליארד שקל. וזה לא האתגר היחיד | ניתוח 

למה הנתיב הוא רק על חלק מהכביש?

הנתיב יתחיל כאמור במחלף דניאל ויסתיים בכניסה למנהרות הראל. לאחר סיבוב מוצא, האוטובוסים ישתלבו בנתיב התחבורה הציבורית הקיים עד לכניסה לבירה, מקטע זה לא פתוח לכלי רכב שיתופיים והם ישתלבו בנתיבים הרגילים.

האם יש אלטרנטיבות ראויות לרכב הפרטי?

בין השעות 06:00-10:00 בבוקר נוסעים בכביש 1 כ-400 אוטובוסים, שיכולים להסיע כ-60 נוסעים כל אחד. במשרד התחבורה הודיעו כי קווי האוטובוס תוגברו בעוד 115 נסיעות ביום לירושלים מיישובים במרכז, בשפלה ובדרום ובהם: חולון, בת ים, רמלה, רחובות, ראשון לציון, קריית גת ועוד. בנוסף, הרכבת כזכור מפעילה קווים לירושלים ממודיעים ומהרצליה דרך תל אביב ונתב"ג. בנוסף, הוקמו חניונים שמהם יוצאים קווים לירושלים: בשפירים (3,000 מקומות חניה), פאתי מודיעין (1000 מקומות חניה), ראשון לציון (600 מקומות חניה).

האם נתיב פלוס מוכיח את עצמו?

בחודשים האחרונים נפתח נתיב פלוס בנתיבי איילון. לפי נתוני משרד התחבורה נרשמה ירידה של 62% בזמני הנסיעה בנתיב זה בשעות הבוקר וממבוא איילון ועד מחלף השלום הנסיעה אורכת 12 דקות לעומת 31 דקות בנתיב הרגיל.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ מרב מיכאלי אמרה כי ״התחייבתי ל-150 קילומטר של נת״צים, נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית השנה, והנה אנחנו צובעות וצובעים את הנת״צ הכי ארוך במדינה שמוביל לעיר הבירה שלנו ירושלים - 26 קילומטר ועוד 22 שיהיו כבר החודש. העשור הבא חייב להיות העשור של התחבורה הציבורית. זאת הדרך היחידה להוציא את ישראל מהפקק. מי שלא יבוא או תבוא אחרי, אסור להם להפסיק את המהפכה הגדולה שעשינו בתחבורה הציבורית במדינת ישראל, להפוך אותה לאופציה איכותית, אמינה וזמינה לכל אחת ואחד״.

מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים: "משרד התחבורה מקדם בעקביות מדיניות לעודד תחבורה ציבורית ושיתופית, באמצעות השקעה חסרת תקדים בתשתיות לתחבורה ציבורית ובתוספות שירות במאות מיליוני שקלים. ההעדפה לתחבורה ציבורית ושיתופית ב'נתיב פלוס' מהווה ניצול חכם וצודק יותר של תשתיות לאומיות".