פחות נתיבים לרכב פרטי: איפה מתוכננים נת"צים חדשים בנובמבר?

הנתיבים עתידים להיצבע במהלך החודש הקרוב בתל אביב, ברמת גן, בבני ברק, בראשון לציון, בחולון ובבת ים • בעוד שסלילת נת"צים אורכת שנים, סימונם על חשבון התשתית הקיימת תועיל לתחבורה הציבורית כבר כעת • באילו רחובות צפויים להיצבע נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית?

נתיב תחבורה ציבורית בכביש 2 / צילום: שלומי יוסף
נתיב תחבורה ציבורית בכביש 2 / צילום: שלומי יוסף

בהחלטת הממשלה לתוכנית חירום לפתרונות חלופיים לרכב הפרטי שהתקבלה בחודש יוני האחרון וכונתה בפי שרת התחבורה מרב מיכאלי "תוכנית המיליון" (להפחתת מיליון נסיעות ברכב הפרטי) הוסכם על סלילת 120 ק"מ של נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית על חשבון נתיבים קיימים לרכב הפרטי. במסגרת זאת, נקבע כי הפעימה השנייה של התוכנית תחול בחודש נובמבר ובמשרד התחבורה ערוכים לביצועה. 

● כדי לצאת ממשבר התחבורה דרושים 850 מיליארד שקל. וזה לא האתגר היחיד | ניתוח
הסתרה, אגו וכבוד: הדחייה בקו האדום של הרכבת הקלה היא רק קצה הקרחון | פרשנות

כבר בחודש אוגוסט אמור היה משרד התחבורה לסמן נתיב העדפה (בדומה ל"נתיב פלוס" שבכביש החוף) על כביש 1 בעליות לירושלים, ואולם בעקבות חילוקי דעות על אופן האכיפה מול המשטרה צביעת הנתיב שתוכננה נדחתה, והיא אמורה להתקיים עוד החודש. למעשה, ההעדפה לאוטובוסים ולכלי רכב עם מספר נוסעים שייקבע יופעל רק בשעות הבוקר לנוכח הפעילות הערה של המשאיות בכביש, והוא יחל במחלף דניאל ויסתיים במחלף מוצא. על הנתיב האוטובוסים ייסעו מהר יותר בפקקים בבקרים לבירה, וחברת נתיבי ישראל תבצע את העבודה.

בחודש הקרוב: תל אביב, רמת גן, בני ברק, ראשון לציון חולון ובת ים

נתיבים כאלו אמורים להיצבע גם בערי גוש דן במהלך החודש הקרוב: בתל אביב, רמת גן, בני ברק, ראשון לציון חולון ובת ים.

כך, בבני ברק אמור להיצבע רחוב אבוחצירה, וגשר מבצע קדש שמחבר בינה ובין רמת גן ותל אביב. בתל אביב, אמורים להצבע הרחובות החרש, לה גווארדיה (הטייסים-החרש), דרך שלמה (שלבים-צ'לנוב), אבן גבירול (רוקח-הורקנוס) ורחוב אלוף שדה המחבר בין תל אביב לרמת גן בין הרחובות המאבק לכביש 4.

בראשון לציון תבוצע תוכנית ענפה שכוללת את שד' נים, ז'בוטינסקי, הרצל וברלב. בחולון העדפה לאוטובוסים תבוצע ברחוב הלוחמים ובבת ים ברחוב קוממיות ויצחק שדה.

מבצע צביעת הנתיבים שתוכנן מבעוד מועד הוא אחת מתוכניות הדגל של משרד התחבורה כדי לספק העדפה לאוטובוסים בטווח הזמן המיידי. הכשרת נתיבי העדפה מביאה לא רק למהירות גבוה יותר בתחבורה הציבורית אלא גם לאמינות ולשמירה על זמני הגעה קבועים יחסית לתחנות הביניים.

סלילת נתיבים נגררת שנים ארוכות

ואולם, סלילתם של נתיבי העדפה מבוצעת בעצלתיים ונגררת במשך שנים ארוכות של תכנון וביצוע, ואילו סימון של נתיבים כאלו על חשבון התשתית הקיימת כרוכה בתכנון שאורך כמה חודשים והצביעה עצמה מבוצעת בתוך יממה.

בנוסף, רפורמה שעומדת בסימן שאלה וספק אם תבוצע לפני חילופי השלטון היא הקמת רשות מטרופולינית בירושלים. בחודש ספטמבר האחרון הממשלה קיבלה החלטה נוספת להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, לאחר שזו התקבלה גם בשנים 2011 ו-2018. הפעם, כדי להמנע ממסמוס ההחלטה, הממשלה הסמיכה את שרת התחבורה להתקין תקנות בתוך חודש שמכוחן תפעל רשות מטרופולינית ראשונה בירושלים, ולפי ההחלטה עד לאפריל 2023, תוקם רשות כזו גם בגוש דן כהכנה לחוק הגודש, שמטיל אגרה על מי שנכנסים ברכב פרטי לגוש דן, שאמור להכנס לתוקף בשנת 2025.