הרכבת הקלה | פרשנות

הסתרה, אגו וכבוד: הדחייה בקו האדום של הרכבת הקלה היא רק קצה הקרחון

הקו האדום של הרכבת הקלה הוא הפרויקט השאפתני, הגדול והמורכב ביותר שבוצע אי-פעם בישראל, והפעלתו נדחית שוב ושוב, פעם אחר פעם • לנת"ע ולמשרד התחבורה יש שלל הסברים ותירוצים, ובינתיים הכאוס התחבורתי נמשך, ומיליארדים רבים יורדים לטמיון

תחנת הרכבת הקלה ביפו / צילום: גלית פורת
תחנת הרכבת הקלה ביפו / צילום: גלית פורת

הקו האדום של הרכבת הקלה הבטיח להביא שיפור תחבורתי לתל אביב באוקטובר 2021, ואז בנובמבר 2022, וכעת דוח חברת הבקרה שמינה משרד התחבורה מזהיר כי הבשורה תגיע רק ביוני 2023. איך אחד הפרויקטים המצופים ביותר במדינה נדחה פעם אחר פעם? 

השקת הקו האדום עשויה להידחות ליוני. כמה זה עומד לעלות למשק? 
מועד הפתיחה מוטל בספק: המכרז התחבורתי שלא מפסיק להסתבך
3 חודשים להשקת הרכבת הקלה: סימני השאלה מצטברים | בלעדי
הקו האדום של הרכבת הקלה שוב מתעכב: ההפעלה המסחרית תידחה לאמצע 2023

סימנים מקדימים לדחיות המרובות נראו כבר בשנת 2019, אז הדהדה התפטרותו הרועשת של מנכ"ל נת"ע לשעבר יהודה בר און וחמישה סמנכ"לים בעקבותיו. ההתפטרות הגיעה על רקע התערבותו של יו"ר הדירקטוריון רם בלינקוב בניהול החברה, והחל עימות על סמכויותיו מול הנהלת נת"ע.

כשהגיע היו"ר למשרד התחבורה וביקש למנות מנכ"ל חדש, נאמר לו כי מקרה דומה לא יחזור, וכי הוא האחראי להצלחת החברה והפרויקט.

מיד לאחר מינוי ההנהלה החדשה התאריך עודכן וזז ב-13 חודשים, ואומדן הפרויקט תפח בהתאם והגיע לכמעט 19 מיליארד שקל. הדחייה עברה בנחת: בהנהלה החדשה האשימו את ההנהלה הקודמת, ובא לציון גואל, כי הרי התרבות הממשלתית השכיחה היא שדברים שנעשו לפנינו - אין לנו אחריות עליהם. אדרבא, הועלו תהיות: אולי ניסו להסתיר בכלל שתאריך היעד זז בינתיים? 

ואולם, כנראה שלדחייה תרמה העובדה שהחברה נותרה משותקת, ללא זיכרון ארגוני בעקבות ההתפטרות ההמונית וחודשים שבהם לא היה מנכ"ל קבוע וקבלנים שניצלו את חולשת החברה - והכסף זרם.

כך, מהפארסה שבמסגרתה הוקרב פרויקט לאומי כדי לריב על סמכותו של דירקטוריון שבין כה אין לו כמעט משמעות בחברת תשתית ממשלתית ומתוקצבת (שהרי תקציבה, תוכנית העבודה שלה ותקני כוח-האדם שלה מוכתבים בכלל במשרדי הממשלה) - כולם יצאו ללא פגע וחגגו את התאריך החדש: נובמבר 2022. 

הכתובת הייתה על הקיר

והנה, דוח חברת הבקרה מתריע מפתיחה בחודש יוני, איחור של 7 חודשים מהתאריך שעליו הנהלת נת"ע החדשה שמה עליו את ראשה ובמיוחד המנכ"ל חיים גליק. 

בענף התשתיות איש לא הופתע - הכתובת הייתה על הקיר. בחודש מרץ פורסמה בגלובס ההערכה לפיה הקו לא ייפתח לפני מחצית השנה הבאה. בנת"ע התנערו מהדברים וטענו בתוקף כי יעמדו בזמנים. דוח קודם של חברת הבקרה הזהיר מדחייה בת ארבעה חודשים. על כל במה חזרה החברה והצהירה: הקו ייפתח בזמן: "נת"ע תפתח את הקו בנובמבר, ולא יעזור מה שיכתבו כל מני מומחים מטעם", נמסר מהחברה לאחר אחת הכתבות שפורסמו בנושא.

אבל הלקח לא נלמד. גם עתה ממשיכים להאשים: כיול מערכת האיתות היא שמונעות את הפתיחה בזמן, המכרזים פוצלו בשעתו בין קבלנים שונים שמתקשים באינטגרציה - נטען. אבל העובדות הן שגם בלי ענייני האיתות, פתיחת הרכבת לא הייתה נעשית בזמן. החברה המפעילה סירבה לקבל לידיה את הקו לנסיעות הרצה משום שהקו לא היה מוכן, נהגים לא גויסו בקצב מספק, ערבבו שלבים שונים בתהליך בדיקות המערכות כדי לעמוד בזמנים, עד עכשיו בחברה משלימים תיקונים בתחנות שקיבלו טופס 4 - והרשימה עוד ארוכה.

בנת"ע ובמשרד התחבורה סבורים כי דחייה של כמה חודשים היא לא באמת קריטית, אבל הדחייה מתגלגלת כבר כמעט לשנתיים, כשאת תאריך היעד הדחוי בנובמבר קבעה החברה, וועדת ההיגוי הממשלתית שמורכבת מנציגי משרד התחבורה והאוצר אישרה.

ואכן - כשנזכה לסוע בקו האדום, מי יזכור שהוא יתעכב. אלא שהשפעת אי-הפעלתו בזמן גוררת אי-אמון ציבורי שמקשה על קידום הפרויקט. כך למשל, בעיריית תל אביב, שהתמסרה לחלוטין לצורכי הפרויקט, מסרבים עתה לסגור את רחוב אלנבי לתנועה לצורך עבודות הקמת הקו הסגול. בבן יהודה ובארלוזרוב יש בעיקר גדרות וממתינים לחיבור של חברת החשמל, הקו האדום מתעכ,ב ואיש לא יודע לציין מתי ייפתח - אז איך אפשר לבוא לעירייה בטענות? ומצד שני - ברור כבר עתה כי התעקשותה עלולה להוביל לדחייה בפתיחת הפרויקט. כל שחקן מטיל את האשמה על משנהו, וכולם טוענים כי בין כה הפרויקט מתעכב, ו"זה בטח לא בגללי".

ותירוץ חדש נוסף נולד - היינו חייבים להצהיר שהקו ייפתח בזמן (הדחוי ממילא), כדי להלחיץ את המעורבים, הקבלנים והרשויות, לעמוד בזמנים. כאילו שהקבלנים לא יודעים טוב יותר מהחברה מה מצב הפרויקט, וכאילו שהלחץ לא פועל גם בכיוון ההפוך - והוא פתח לסחטנות של מי ששם את ראשו על התאריך. 

תרבות של הסתרה, אגו וכבוד

גם פרויקטים אחרים של נת"ע נמצאים בעיכובים משמעותיים: תאריך הפתיחה של הקו הירוק והסגול נדחו באופן רשמי בשנה ל-2028 ו-2027. לפי הערכות שבוצעו בעבר במשרדי הממשלה, עלותה של שנה כזו למשק היא 1.5 מיליארד שקל. התאריך הלא-רשמי עוד יזוז - על-פי גורמים שמכירים את הפרויקט - לעבר סוף העשור.

בינתיים, יו"ר נת"ע רם בלינקוב נהפך לפני כמעט שנה וחצי למנכ"ל משרד האוצר - אחד הרגולטורים של נת"ע. הרגולטור השני - משרד התחבורה - כה חלש עד שאינו מסוגל לקבוע מתי ייפתח הקו: האם במרץ כפי שטוענים בנת"ע - או ביוני כפי שמזהירה חברת הבקרה.

הפחד לטעות שוב ולתת לציבור תאריך ששוב לא יעמדו בו משתק. במשרד התחבורה נכנסו לאירוע מאוחר מדי ורק לאחר מינוי יו"ר הדירקטוריון הנוכחית מיה ליקוורניק, ועדיין שוקלים שם אם לבטוח בתאריך של נת"ע, למרות שביטחון בתאריך של החברה הוליד עד כה בעיקר מבוכה. מבוכה שיכולה להתחרות רק בזו שתחוש שרת התחבורה מירב מיכאלי, שימים לפני הבחירות משרדה יודיע לציבור על דחייה נוספת בפרויקט החשוב.

בינתיים, במשרד התחבורה מעדיפים להמתין לעדכוני הגרסה החדשה של מערכת האיתות בנובמבר, וכך לפחות מבוכה אחת ירדה מהפרק. איש לא יודע מתי תיסע הרכבת הקלה, והכסף בינתיים ממשיך לזרום: 40 מיליון שקל היא העלות הישירה לכל חודש איחור.

ואלה השחקנים שאמורים לקדם את הפרויקט השאפתני, הגדול והמורכב ביותר שבוצע אי-פעם בישראל: פרויקט המטרו לחפירת שלושה קווי רכבת תחתית. 150 מיליארד שקל ומיליארדים רבים שמשקפים את העלות המשקית לכאוס התחבורתי בישראל, מופקדים בידיהם. אבל ההיסטוריה מוכיחה כי מסקנות לא יוסקו גם הפעם, ובעוד שעיכובים הם מנת חלקם של פרויקטי תשתיות בכל העולם, ישראל ממשיכה להתהדר בתרבות של הסתרה, אגו וכבוד. 

נת"ע: הפעלת הקו האדום - בחודשים הקרובים

מנת"ע נמסר בתגובה: "נת"ע מקדמת את הקו האדום בנחישות ובמקצועיות. בניגוד לנטען, הרכבות כבר נוסעות לאורך התוואי, התחנות מוכנות, ולרובן יש אישורי אכלוס, ההרצות מתקדמות, וכך גם גיוס הנהגים - וכל זאת לקראת הפעלת הקו המסחרית בחודשים הקרובים.

"הקמת הקו האדום היא אתגר הנדסי ומערכתי עצום, ועל הפרק עומד כרגע פתרון תקלה שהתגלתה במערכת האיתות, תקלה המשליכה על בטיחות הנוסעים - נושא אשר אינו נתון לפשרות. מיטב אנשי חברת אלסטום הבינלאומית עומלים על הכשרת המערכת, ובסופו של התהליך (מספר שבועות) תעריך נת"ע מחדש, בתיאום עם משרד התחבורה,  את לוחות הזמנים.

"יחד עם זאת, גם כעת זוכה נת"ע לציון גבוה בכל הקשור למשך הקמת הפרויקט (בהשוואה לפרויקטים מקבילים בעולם), וזאת מבלי להתייחס למורכבותו של הקו האדום שחציו מתחת לפני הקרקע.

"נת"ע גאה בהליך הפקת הלקחים המתבצע בחברה, ובקרוב יעברו הקווים הירוק והסגול לזכיינים שנבחרו למשימה, על-פי לוחות הזמנים ותוכנית העבודה".