קרנות פנסיה | בדיקת גלובס

מור מובילה, ומי השיגה תשואת חסר: מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם באוקטובר

המוסדיים אומנם הורידו חשיפה למניות ולשוקי חו"ל, אך העליות בוול סטריט משכו את תשואות החיסכון כלפי מעלה, והקטינו את ההפסדים מתחילת השנה • מור גמל, המצטיינת באוקטובר: "נתון האינפלציה בארה"ב היה חיובי אבל זה לא שמכאן נראה רק עליות"

חודש אוקטובר היטיב עם מוצרי החיסכון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
חודש אוקטובר היטיב עם מוצרי החיסכון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי תשעה חודשים עם במהלכם ספגו  קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות תשואה שלילית ניכרת, בחלק מהמסלולים עד כדי הפסד דו ספרתי, חודש אוקטובר היטיב עם מוצרי החיסכון ארוך הטווח. זאת בעיקר הודות לחשיפה של קרנות הפנסיה וקופות הגמל (בהן קרנות ההשתלמות) למדדי המניות בחו"ל ובעיקר לארה"ב. עם זאת, יש לציין כי לאור הירידות בשוקי המניות מתחילת השנה והצפי להמשך הטלטלות בשווקים גם בחודשים הקרובים, הגופים המוסדיים הפחיתו חשיפה למניות לאחרונה, כך שהתשואה הייתה יכולה להיות אף גבוהה יותר לולא הפחתה זו.

על האינפלציה והשלכותיה: מה כדאי לדעת לקראת מדד המחירים
השווי התכווץ והמשקיעים הפסידו מעל 90%: הטרנד החם של השנה שעברה מתפוגגשבבים בפנים, ומה בחוץ? השינויים בתיק ההחזקות של באפט
הקשר בין הראלי בוול סטריט להתחזקות השקל, ולמה הפד נמצא בין הפטיש לסדן?  

המסלולים הכלליים של קרנות ההשתלמות רשמו בחודש החולף תשואה חיובית של כמעט 2%, וזהו החודש השלישי בלבד השנה בו התשואה הינה חיובית (אחרי מרץ ויולי) שהפחיתה  את התשואה השלילית המצטברת מתחילת השנה לכ-7.5%. המסלולים המנייתים רשמו בחודש אוקטובר תשואה נאה מאוד של 4.3% שהקטינה את התשואה השלילית מתחילת השנה ל- 14.2%. 

המצטיינת במסלולים הכללים של קרנות ההשתלמות הייתה מור גמל עם תשואה של 2.16% באוקטובר ותשואה שלילית של 5.6% מתחילת השנה. מור מובילה גם בתשואה המצטברת במסלולים המנייתים עם תשואה שלילית מצטברת של 12.2%.

"מה שעזר לנו החודש הייתה חשיפת היתר לשווקי חו"ל, בדגש על ארה"ב, שתפקדה מצוין", אומר ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות במור גמל ופנסיה. מבט על ביצועי המדדים המובילים מראה כי מדד  הדאו ג'ונס עלה באוקטובר ב-14% וה -S&P500 עלה ב-8%, פי שניים ופי שלושה ממדד ת"א 35 שעלה ב-5.8% ומדד ת"א 125 שעלה ב-4%.

"בנוסף, בישראל הייתה לנו חשיפה גדולה לבנקים שסייעה בהשגת התשואות, לצד בחירת סלקטיבית של מניות ואג"חים שהניבו תשואה עודפת". ואכן, מדד תל אביב בנקים עלה באוקטובר ב-14.5% פי שלושה ממדד ת"א 35 שעלה כאמור בפחות מ-6%.

באשר להפחתת החשיפה למניות ע"י  קרנות ההשתלמות (יותר מ-8% במסלולים הכלליים), מסביר קלינסקי כי במור החליטו כבר מסוף 2021 להיות דפנסיביים יותר בגישה למניות. "ההחלטה הזו עזרה לנו בירידות ועכשיו כשהיו עליות,  הריקאברי התרחש אחרי שהגופים האחרים הורידו חשיפה מנייתית,  אז הפערים שהיו יכולים לפעול לטובתם הצטמצמו. כאן באה לידי ביטוי היכולת לבחור נכון מניות ואג"ח".

מנגד, הוא מציין כי במור הגדילו חשיפה אג"חית. "שוק המניות, לאור העלייה בריביות,  הפך לפחות אטרקטיבי ביחס לשוק האג"ח, ולכן ביחס סיכוי-סיכון האג"ח הוא האפיק הכי מעניין להיות. יש לציין כי נמנענו ממוקשים באג"ח של חברות ממונפות וראינו באוקטובר איך החברות האלה חטפו חזק מאוד".

מי שנמצאת בראש טבלת התשואות במסלולים המנייתים בחודש החולף היא מנורה מבטחים שהשיגה תשואה של 4.65% וצמודות אליה מגדל (4.63%) ומיטב (4.6%). אלטשולר שחם, שפיגר אחרי כל המתחרים מתחילת השנה עם תשואה דו ספרתית בשני המסלולים, הכללי והמנייתי, נמצא באוקטובר במרכז הטבלה החודשית כשהתשואה שלו קרובה מאוד לממוצע הענפי. אלטשולר שחם עדיין עם התשואה החלשה ביותר מתחילת השנה בקרנות ההשתלמות (-18.5% במסלול המנייתי). גם אנליסט ממשיך להציג תשואות חסר לעומת המתחרים ובאוקטובר השיג תשואה של 1.3% במסלול הכללי ושל 3.7% במסלול המנייתי, שם מתחילת השנה רק אלטשולר שחם הציג תשואה חלשה ממנו.

באלטשולר שחם יזכרו לחיוב את חודש אוקטובר בקרנות הפנסיה, כשמסלול לבני 50 ומטה שלו הוביל את הטבלה  עם תשואה חיובית  של 2.86%, מעל הממוצע החודשי שעמד על 2.55%. התשואה הגבוהה בחודש החולף איפשרה לאלטשולר שחם להפחית את התשואה השלילית מתחילת השנה (ינואר-אוקטובר) לכ-10%.  בתחום הפנסיה הקרן של הפניקס הציגה את התשואה הנמוכה באוקטובר,  אך מתחילת השנה היא עדיין הקרן המובילה עם תשואה שלילית של 4%.

לאחר אוקטובר החיובי, גם בנובמבר נראים בינתיים המדדים המובילים צבועים בירוק. ה -S&P 500 עלה עד תום יום המסחר ביום שני ב-2.2% ונאסד"ק רשם עלייה של 2.6%, ואילו בישראל המדדים המובילים עם עלייה ז של כ-1%-1.5%.

למרות זאת, במור לא ממהרים לחגוג. "נתון האינפלציה בארה"ב היה נמוך מהצפי (הקצב השנתי באוקטובר ירד ל-7.7%, בהשוואה לצפי של 7.9%-8%) וזה הוביל לראלי בשווקים כשהנאסד"ק עלה 7.4% ביום הפרסום.

"כמובן שזה נתון חיובי כי ככל שהאינפלציה תרד יותר מהר הריביות ירדו יותר מהר, אך יחד עם זאת צריך לצנן את ההתלהבות ולהיות מאוד זהירים כי מדובר בנתון ראשוני ויש לעקוב ולראות שממשיכים באותו כיוון", אומר קלינסקי.

"בכל מקרה אנחנו עדיין בעולם של ריביות גבוהות ונציגי הפד עדיין אומרים שהם ימשיכו להעלות את הריבית. סביר להניח שקצב ההעלאות יתמתן אולם הריבית תמשיך לעלות לכיוון 5% ותישאר בסביבה הזו גם ב-2023.

ככל שהריבית נמצאת בסביבות האלה יש יותר ציפיות שנגלוש למיתון ב-2023, מה שכמובן יפגע בתוצאות החברות ויעיב על המניות שלהן. מכפילי הרווח ב-S&P עדיין גבוהים ומצריכים למצוא אלטרנטיבות השקעה ולכן האג"ח הופך ליותר אטרקטיבי. זה לא אומר שאנחנו לא רוכשים מניות אלא קונים חברות איכותיות שאנחנו חושבים שהמחירים שלהן כבר מעניינים ונזהרים מחברות ממונפות. חברות עם הנהלות שיודעות להשיא ערך לאורך זמן אבל ממשיכים להיות זהירים בחשיפה המנייתית ולא חושבים שמפה והלאה הכל בסדר ונראה רק גל של עליות. השוק עוד צפוי להיות תנודתי ולהגיב בקיצוניות לנתונים".