החברה הרווחית ביותר בישראל מורידה תחזיות: "רואים את העננות המצטברת"

חברת התובלה הימית מציגה תוצאות חזקות מציפיות האנליסטים, עם רווח נקי של 1.17 מיליארד דולר ברבעון השלישי • עם זאת, לדברי המנכ"ל אלי גליקמן: "מרמה של מחירי שיא בתובלה הימית, אנחנו רואים ירידה הדרגתית במחירים, כשבחודש האחרון היא חדה יותר משבוע לשבוע"

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית
אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

לראשונה מאז שהונפקה בבורסת ניו יורק לפני קרוב לשנתיים, ולאחר ש"הרגילה" את המשקיעים בעיקר להעלאת תחזיות מדי רבעון, חברת התובלה הימית צים מפחיתה היום את התחזית השנתית שלה. "אנחנו מעדיפים להיות שמרנים כי אנחנו רואים את העננות המצטברת", אמר על כך מנכ"ל צים, אלי גליקמן.

לדבריו "מרמה של מחירי שיא בתובלה הימית, אנחנו רואים כבר מספר חודשים ירידה הדרגתית במחירים שבחודש האחרון הפכה לחדה יותר משבוע לשבוע, מבחינתנו בעיקר בסחר בין אסיה לארה"ב. זאת בעקבות הציפיות לאינפלציה גבוהה ולירידה בביקוש בעקבות זאת. החלטנו להוריד את התחזיות שלנו, כי אנחנו שמרנים ורוצים לשתף את המשקיעים במה שאנחנו רואים. זה לא אומר שצים תפסיד ברבעון האחרון - היא תרוויח, אבל פחות".

שבבים בפנים, ומה בחוץ? השינויים בתיק ההחזקות של באפט
השווי התכווץ והמשקיעים הפסידו מעל 90%: הטרנד החם של 2021 מתפוגג | ניתוח 
מחירי המזון יעלו והדיור יכביד: האינפלציה בישראל לא מראה סימני התקררות | ניתוח

אם קודם לכן ציפתה צים, שהפכה לחברה הרווחית בישראל, להציג השנה EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שנתי של 7.8-8.2 מיליארד דולר, כעת הציפייה היא ל-7.4-7.7 מיליארד דולר, וזאת לעומת 6.6 מיליארד דולר ב-2021 (בדומה ל-EBITDA בתשעת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית).

לדברי גליקמן "אני יכול לומר בגאווה שבתשעת החודשים הראשונים של 2022, צים הרוויחה על בסיס EBITDA יותר משנה שלמה, 2021, שהייתה השנה הכי טובה בתולדות החברה עד כה, אז אני מאוד גאה".

בינתיים, הרבעון השלישי הסתיים עם הכנסות ורווחים גבוהים יותר מתחזיות האנליסטים. ההכנסות צמחו ב-2.9% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו בכ-3.2 מיליארד דולר, ומתחילת השנה הן הגיעו לכ-10.4 מיליארד דולר, בהשוואה ל-7.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2021. הרווח הנקי עמד על 1.17 מיליארד דולר ברבעון, ירידה של 20% מהרבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה עמד הרווח הנקי על 4.2 מיליארד דולר - עלייה של 43%.

הרווח הנקי למניה הגיע ל-9.66 דולר, בעוד שתחזית האנליסטים הייתה ל-9.54 דולר. התזרים החופשי ברבעון הסתכם ב-1.6 מיליארד דולר, ירידה של 5.5% ביחס לרבעון המקביל.

לפי התחזית המעודכנת, ה -EBITDA ברבעון הרביעי יסתכם ב-832 מיליון דולר עד כ-1.1 מיליארד דולר, וזאת בהשוואה ל-1.9 מיליארד דולר ברבעון השלישי של השנה.

 
  

"אנחנו חשופים להוצאות יותר גבוהות" 

גליקמן מתאר את סביבת המחירים מאסיה לחוף המזרחי של ארה"ב בשנים האחרונות. אם לפני הקורונה המחיר למכולה היה כ-2,200 דולר בממוצע, בשיא הקורונה הגיע המחיר ל-12-14 אלף דולר, ואילו היום מדובר על 3,800 דולר. "המחירים עדיין גבוהים ב-50% מהמחירים של לפני הקורונה, אבל התשומות עלו בצורה משמעותית", מדגיש גליקמן. "מחירי הדלק עלו פי 2-3, מחירי חכירת האוניות, שאנחנו חשופים להם יותר מאחרים, עלו משמעותית, ולכן יש לנו חשיפה להוצאות יותר גבוהות, ומצד שני לירידה במחירי המכולות".

בעבר דיברתם על חתימה עם לקוחות על חוזים במחיר קבוע לטווח ארוך, איך זה בא לידי ביטוי?
"החוזים ארוכי הטווח עליהם חתמנו היו במחירים של 10-11 אלף דולר. כיוון שהמחירים ירדו, והירידה קיבלה תאוצה, הפער בין מחיר החוזה למחיר השוק התרחב. כיוון שהביקוש אצל הלקוחות יורד והם לא מגיעים לכמות בהתאם לחוזה, דבר גורר דבר וחלקם אומרים שבמחירים האלה הם מעדיפים ללכת למחירי ספוט. השיקול שלנו הוא אם ללכת ולתבוע אותם או לשמר את היחסים, וזה דבר שנדון פר לקוח".

אתם מעריכים שהמחירים יחזרו לרמה של לפני הקורונה?
"קשה לדעת, זה קצת הימור. אנחנו מעריכים שאנחנו מתייצבים סביב המחירים שאנו רואים היום. בניגוד לתקופה של משבר 2008 שאז המחירים התרסקו, אנחנו מעריכים שהמחירים לא יירדו מעבר למה שהם היום, אבל בעוד חודש נדע יותר".

 
  

"אני לא חושב שהמשקיעים פוחדים" 

בסוף הרבעון היו לצים יתרות מזומנים והשקעות בהיקף של כ-4.5 מיליארד דולר והיא הודיעה על חלוקת דיבידנד נוסף בסך 354 מיליון דולר, או 2.95 דולר למניה, המהווים 30% מרווחי הרבעון.

מעניין לציין שהירידה במניית צים בחודשים האחרונים (כ-60% מהשיא של חודש מרץ), הובילה לכך ששווי החברה נמוך משווי המזומנים וההשקעות שלה, והיא נסחרת כעת בכ-3.2 מיליארד דולר. לדברי גליקמן, "אחד הדברים שעשינו בשנתיים האחרונות, זה שהכנו את החברה ליום גשום, לתקופה יותר מאתגרת. אנחנו 'יושבים' על קופת מזומנים מאוד גבוהה, 50% יותר מהשווי של החברה. זה נכון שהשווי נמוך משמעותית מהמזומנים".

איך אתה מסביר את זה, ממה המשקיעים פוחדים?
"אני לא חושב שהמשקיעים פוחדים, אני חושב שיש פה סיטואציה, שהתחילה לפני כשישה חודשים כשפרסמנו את דוחות הרבעון הראשון, צים הגיעה לשיא של כל הזמנים עם שווי של כ-10 מיליארד דולר. אני מזכיר שחילקנו דיבידנדים ברמה שאין בעוד הרבה חברות ועד היום החזרנו פי 20 ממה שגייסנו. מצד שני, ייתכן שהמשקיעים מעריכים שנהנו מהדיבידנד והחליטו לפנות לאפיקים אחרים. יש כאלה שסבורים אולי ששוק הספנות תנודתי והם צופים שחברות ספנות לא יעשו 2023-2024 כמו שעשו בשנים הקודמות לכן מעדיפים לפנות לערוצים יותר שמרניים. מבחינה פיננסית אני לא מכיר הרבה חברות שקופת המזומנים שלה גבוהה ב-50% משווי החברה".

מאז ההנפקה הוצאתם סכומים גדולים על חכירת אוניות חדשות, אולי בדיעבד זה לא היה נדרש?
"ההצטיידות הייתה נדרשת. אנחנו מכינים את האוניות למה שנדרש על-ידי התעשייה, כל העולם עוסק בהורדת פליטות וזה רק זמן עד שחברות שהאוניות שלהן לא יעמדו בקריטריונים יצטרכו לצאת מהשוק. אנחנו בונים את החברה לטווח הארוך וזו השקעה נדרשת. צים עומדת לקבל בשנתיים הקרובות 46 אוניות חדשות ובאותה תקופה תהיה לנו אפשרות לשחרר 61 אוניות שאינן בתקן".


BDO: "רמת המחירים לא משקפת משבר" 

לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של חברת הייעוץ BDO, "שוק התובלה הימית העולמי ממשיך בהתכנסות לרמות שיווי משקל כלכלי שהיו מקובלות בטרם משבר הקורונה. מדד מחירי עלות הובלה ימית ירד לרמה של כ-3,000 דולר למכולה, לעומת רמות שיא של מעל 10,000 דולר בשיא משבר שרשרת האספקה בסוף 2021. יחד עם זאת, רמת המחירים כיום אינה משקפת מחירים של משבר, והיא עדיין גבוהה פי 2 ביחס למחירים שהיו בענף בשנים שקדמו למשבר".

"על אף ההאטה בפעילות הכלכלית, הנתונים עד כה מצביעים על המשך צמיחה בהיקף פעילות ההובלה הימית. בחצי השנה הראשונה של 2022, היקף תנועת המטענים בעשרת הנמלים המובילים בעולם גדל בכ-1.5% ביחס לשנה הקודמת. יחד עם זאת, השוק כרגע מושפע מחששות להמשך ההאטה בכלכלה העולמית וההשפעה של הצטברות מלאים בשוקי היעד, יחד עם צפי לירידה בהיקף המכירות והפעילות הכלכלית ברבעון האחרון של השנה, שמסורתית מהווה רבעון שיא בתובלה ימית בשל הרכישות לקראת חג המולד".