תל אביב מול גבעתיים: פער מחירי הדיור במרחק של חציית כביש אחד

בין שכונת בורוכוב בגבעתיים לשכונת נחלת יצחק בתל אביב מפריד כביש, אבל פער המחירים בין הדירות יכול להגיע למאות אלפי שקלים • מה מאפיין כל שכונה ואיפה בונים כיום יותר? • ניתוח שוק, מדור חדש

מימין: שכונת נחלת יצחק, משמאל: רחוב בורוכוב / צילום: כדיה לוי, אלון רון
מימין: שכונת נחלת יצחק, משמאל: רחוב בורוכוב / צילום: כדיה לוי, אלון רון

מבוסס על נתוני אתר "מדלן"

כמה עולה לגור בתל אביב: רבות נכתב ודובר על החיים היקרים בתל אביב, בדגש על מחירי הנדל"ן בה. מנגד, זו עיר עשירה, שנהנית מהכנסות עתק משטחים מסחריים (משרדים ומסחר), ויכולה להעניק שירותים ברמה גבוהה לתושבים - ללא שום פרופורציה מול ערים אחרות.

מעבר לכביש: ומה קורה כשבודקים מחירים בשתי שכונות גובלות, זו של תל אביב וזו של גבעתיים? מסתבר שיש פער צפוי שיכול להגיע עד למאות אלפי שקלים, בעיקר בדירות 4 חדרים. עם זאת, בדירות של 3 חדרים, ההבדלים במחיר מינוריים יחסית, ואולי מוכחים שגבעתיים כבר הפכה דה־פקטו לשכונה תל אביבית.

עיריית תל אביב מציעה דיור מוזל לתושבים. מה בכל זאת לא בסדר בסיפור הזה?
גרירת הרגליים בעיריית תל אביב: 150 דירות מוזלות עמדו ריקות במשך חודשים
סיוע משמעותי בשכר דירה ודיור בר־השגה: תל אביב חושפת תוכנית חדשה
המחירים עלו? תל אביב בדרישה חדשה מיזמים: להקצות 15% דירות לדיור בר־השגה

היקף הבנייה: לפי נתוני מדלן, בנחלת יצחק בתל אביב ישנם כרגע שני פרויקטים ו־499 דירות - 390 דירות בפרויקט של בנייה חדשה ו־109 דירות בפרויקט פינוי־בינוי. בשכונות בורוכוב יש בסך־הכול 12 פרויקטים, אבל הם כוללים ביחד רק 235 דירות - 51 דירות בבנייה חדשה ועוד 184 דירות ב־11 פרויקטים של תמ"א 38 (הריסה ובנייה).

 

נחלת יצחק היא שכונת לוויין שקטה של תל אביב שנמצאת בעבר המזרחי של האיילון ונושקת לגבעתיים. שיעור הילדים בה עומד על 24% וגם אחוז המבוגרים (60 ומעלה) עומד על 24%. מדובר בשכונת מגורים שקטה, המוקפת באזורים שמתוכננים לעבור פיתוח מואץ במהלך השנים הבאות. ממערב לרחוב יגאל אלון מתוכנן מתחם של מגדלי משרדים גבוהים, כאשר מדרום לרחוב נחלת יצחק מתוכננים מגדלי מגורים לצד בנייני משרדים.

בורוכוב היא שכונה אורבנית וצפופה, אך גם ירוקה מאוד, בצפון גבעתיים. השכונה מבוקשת בגלל הקרבה שלה לתל אביב - היא גובלת בשכונת נחלת יצחק התל אביבית וקרובה למוקדי התעסוקה המטרופוליניים המתפתחים לאורך נתיבי איילון. עם השנים השכונה הלכה והתפתחה והפכה להיות "השכונה של גבעתיים ב'ה" הידיעה. אך במהלך השנים אוכלוסיית העיר והשכונה הלכו והזדקנו, וגבעתיים קיבלה שם של עיר לקשישים ופנסיונרים. עם זאת, נכון להיום, 28% מהשכונה הם ילדים, מול 20% מבוגרים ומספרם צמח בכ־50% בעשור.

יעד מבוקש: בשנים האחרונות השכונה הפכה שוב ליעד מבוקש עבור אוכלוסייה צעירה יותר שמחפשת איכות חיים ובתי ספר טובים במיקום מרכזי. קו מטרו אמור לעבור ברחוב כצנלסון בעתיד.